raport o tym się mówi

Raport „O tym się mówi”: W listopadzie na czele publikacje Gazety Wyborczej

„>>Wyborcza<< ujawnia: Agent Tomek w prokuraturze sypie Kamińskiego, Wąsika i propisowskich dziennikarzy” Wojciecha Czuchnowskiego z Gazety Wyborczej to publikacja, na którą najczęściej powoływały się inne media w listopadzie i która wygenerowała najwyższe zasięgi – wynika z najnowszego raportu „O tym się mówi”. Zestawienie jest przygotowywane co miesiąc przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.

 

Na publikację „>>Wyborcza<< ujawnia: Agent Tomek w prokuraturze sypie Kamińskiego, Wąsika i propisowskich dziennikarzy” w minionym miesiącu powoływano się 203 razy, co przełożyło się na zasięg wynoszący 20,8 mln potencjalnych kontaktów z przekazem. Tomasz Kaczmarek w rozmowie z Wojciechem Czuchnowskim ujawnił, że na polecenie szefów CBA przekazywał dokumenty opatrzone najwyższą klauzulą tajności Tomaszowi Sakiewiczowi, Cezarowi Gmyzowi, Dorocie Kani i Samuelowi Pereirze. Jego zwierzchnicy mieli pełną świadomość, że łamią prawo. Dziś Agent Tomek chce zostać świadkiem koronnym i podzielić się swoją wiedzą. W tej sprawie zgłosił się już do prokuratury.

 

Na kolejnych miejscach podium Gazeta Wyborcza i TVN

Drugim materiałem dziennikarskim o największym zasięgu w listopadzie jest również tekst pochodzący z Gazety Wyborczej. Chodzi o artykuł „Rodziny z dziećmi, wykształcona Afganka, ciężarna kobieta – osoby takie, jak w filmie Holland, są na granicy wyjątkami” autorstwa Małgorzaty Tomczak. Socjolożka opisuje w nim złożony obraz imigrantów chcących pokonać granicę białorusko-polską. Rozprawia się ze stereotypami głoszonymi zarówno przez aktywistów, jak i prawicowych polityków i publicystów. W tej układance nic nie jest czarno-białe. Artykuł wywołał falę komentarzy w mediach o różnym zabarwieniu światopoglądowym. O tezach i statystykach przywołanych przez Tomczak inne media informowały 114 razy, a łączny zasięg tych publikacji IMM oszacował na 16,5 mln.

 

Trzecia pozycja w TOP5 „O tym się mówi” przypada dziennikarzom TVN24 – Patrykowi Szczepaniakowi i Marcinowi Wójcikowi oraz Marcinowi Rybakowi z Gazety Wyborczej. Efektem ich pracy były dwa materiały: telewizyjny reportaż „Narkotykowy kartel i miliard w banku w Skierniewicach” i artykuł „Wyborcza i „Superwizjer” TVN ujawniają: kolumbijskie kartele narkotykowe działają w Polsce”. W małym banku w Skierniewicach prokuratura zabezpieczyła prawie półtora miliarda złotych. Według śledczych pieniądze miały należeć do jednego z największych kolumbijskich karteli narkotykowych. Na ustalenia dziennikarzy inne media powoływały się 15 razy, a łączny zasięg wygenerowanych publikacji oszacowany został na 5,5 mln.

 

Czwartym najchętniej cytowanym materiałem o najwyższym zasięgu okazał się tekst przygotowany przez Szymona Jadczaka z Wirtualnej Polski, który tym razem ujawnił, że podczas kampanii wyborczej Łukasz Mejza wykorzystywał siatkę fikcyjnych kont w mediach społecznościowych. Dziennikarz zidentyfikował ponad 100 fałszywych profili, a wśród nich również te udające lokalne portale informacyjne. Artykuł „Ujawniamy: fabryka trolli pomagała Łukaszowi Mejzie. W kampanii wykorzystano nawet zdjęcia chorej na raka” wygenerował 38 publikacji w innych mediach o łącznym zasięgu 1,8 mln potencjalnych kontaktów z przekazem – wynika z obliczeń IMM.

 

Piąte miejsce listopadowego zestawienia „O tym się mówi” należy do Daniela Flisa (OKO.Press/Frontstory.pl). Mowa o jego artykule „Działkowiec z Brukseli” opisującym inwestycje w nieruchomości polityka PiS Tomasza Poręby, na które miał wydać wraz z żoną dużo więcej pieniędzy, niż oficjalnie zarobił. Dziennikarz wskazuje również na rozbieżności w jego oświadczeniu majątkowym. Choć artykuł pojawił się w ostatnim dniu października to był cytowany przez inne media również w listopadzie, kiedy to ukazało się 11 powołań. Zasięg tych publikacji IMM oszacował na 1,3 mln.

 

Metodologia

Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej.

 

Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów.

 

Badanie obejmuje ponad 1100 gazet i czasopism, wybrane programy w blisko 50 stacjach telewizyjnych (m.in. Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i ponad 200 rozgłośniach radiowych (m.in. Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz 15 tys. portali internetowych.

 

Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach.

 

Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach.

 

*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.

 

O Nagrodzie Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego

Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego to jedna z najbardziej prestiżowych nagród świata dziennikarskiego w Polsce. Przyznawana jest autorom materiałów dziennikarskich, które zdaniem Kapituły łamią stereotypy, wykraczają poza schematy i zaglądają za kulisy otaczającej nas rzeczywistości. Jej celem jest uhonorowanie dziennikarzy za odwagę w docieraniu do prawdy i odkrywanie, tego co wcześniej było ukryte lub niedopowiedziane. Wyróżnienie to po raz pierwszy zostało wręczone w 2005 roku. Prawo zgłoszenia nominacji do nagrody przysługuje każdemu z członków Kapituły. Zgodnie z regulaminem nie można jednak zgłaszać dziennikarzy ze swoich redakcji, ani z redakcji powiązanych. Redakcja Radia ZET nie ma wpływu na zgłaszane nominacje.

 

O Instytucie Monitorowania Mediów

Instytut Monitorowania Mediów od przeszło 20 lat jest liderem w branży analityki przekazów mediowych w Polsce. Od 2009 roku oferuje swoje usługi również w Rumunii pod marką mediaTRUST. IMM wspiera firmy, instytucje i marki osobiste w efektywnym mierzeniu i raportowaniu wyników komunikacji zewnętrznej, planowaniu strategii oraz przeciwdziałaniu kryzysom wizerunkowym. Firma jako jedyna na rynku integruje wyniki publikacji ze wszystkich rodzajów mediów w jednym narzędziu, w tym również reklamy. Wykonuje również raporty i analizy jakościowo-statystyczne. Firma obsługuje tysiące klientów w kraju i zagranicą — międzynarodowe korporacje, małe firmy, instytucje, administrację publiczną, organizacje pozarządowe, agencje PR, agencje marketingowe, artystów oraz sportowców. Monitoring IMM obejmuje prasę, radio, telewizję, portale internetowe, media społecznościowe, a także podcasty i kanały wideo.

 

Kontakt dla mediów:

Katarzyna Ozga
Specjalistka ds. Komunikacji
@: kozga@imm.com.pl
kom.: +48 698 634 594

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg