raport o tym się mówi

Raport „O tym się mówi”: W sierpniu liderem publikacja Onetu

„Śledztwo Onetu. Polska Amunicja bez kontroli rządu. W grze 14 mld zł” autorstwa Jacka Harłukowicza otwiera sierpniowe zestawienie „O tym się mówi”. Comiesięczny raport jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.

 

To już trzecia publikacja Jacka Harłukowicza, która znalazła się na szczycie raportu „O tym się mówi” w tym roku. Tym razem sierpniowe zestawienie otwiera dziennikarskie śledztwo dotyczące realizacji programu Narodowa Rezerwa Amunicyjna służącego wybudowaniu fabryki produkującej amunicję kal. 155 mm. Autor artykułu „Śledztwo Onetu. Polska Amunicja bez kontroli rządu. W grze 14 mld zł”, powołując się na poufne dokumenty twierdzi, że rząd Zjednoczonej Prawicy nienależycie zabezpieczył interesy państwa, wyznaczając do realizacji programu spółkę Amunicja Polska (AP) tworzoną przez rządową Agencję Rozwoju Przemysłu i trzy podmioty prywatne – bez doświadczenia w takim obszarze działalności. Publikacja była szeroko komentowana zarówno przez polityków, jak i dziennikarzy. Krytyczną opinię na temat materiału Onetu wyraził m.in. Piotr Małecki z portalu Defence24.pl. Do ustaleń Harłukowicza odnoszono się w innych artykułach 384 razy, co przełożyło się na zasięg wynoszący 26,7 mln kontaktów z przekazem.

 

 

W TOP 3 znalazły się również publikacje Wirtualnej Polski i Radia ZET

 

Na drugim miejscu sierpniowego zestawienia najbardziej zasięgowych publikacji znalazł się materiał Pawła Figurskiego i Patryka Słowika zatytułowany „Paliwo do pełna, czyli jak wiceminister sprawiedliwości zatankował na nasz koszt podczas wakacji”, który ukazał się w Wirtualnej Polsce. Bartłomiej Ciążyński, wiceminister sprawiedliwości, pojechał na rodzinne wakacje do Słowenii służbowym samochodem, a za paliwo płacił służbową kartą, czego na początku się wyparł. Jeszcze tego samego dnia po publikacji artykułu Ciążyński podał się do dymisji, która została przyjęta. Za Wirtualną Polską informację powielono w innych mediach 334 razy. Ich łączny zasięg Instytut Monitorowania Mediów oszacował na 25,1 mln kontaktów z przekazem.

 

Ostatnie miejsce podium przypadło materiałowi Mariusza Gierszewskiego „Rodzina prezesa PKOL z odprawą VIP. Nie mieli jej sportowcy wylatujący na Igrzyska Olimpijskie”. Jak ustalił dziennikarz Radia ZET, rodzina Radosława Piesiewicza, od dnia jego wyboru na prezesa Polskiego Komitetu Olimpijskiego w kwietniu 2023 roku, 35 razy korzystała z odprawy VIP na lotnisku Chopina w Warszawie. Zleceniodawcą usługi był PKOl, który rozliczał ją w ramach umowy barterowej z Polskimi Portami Lotniczymi. Z takich przywilejów nie mogli korzystać choćby polscy sportowcy, którzy brali udział w Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu. Ustalenia dziennikarza szeroko komentowali dziennikarze, a na ich podstawie powstało 110 publikacji o zasięgu szacowanym na 17,3 mln kontaktów z przekazem.

 

„Ujawniamy, gdzie ukrywa się były prezes RARS. Nowe fakty w sprawie afery Red is Bad” to kolejna publikacja Jacka Harłukowicza z Onetu, która znalazła się w sierpniowym zestawieniu. Tym razem dziennikarz ujawnił kulisy wydania postanowienia o postawieniu byłemu prezesowi RARS oraz szefowi firmy Red is Bad zarzutów udziału w zorganizowanej grupie przestępczej lub związku mającym na celu popełnienie przestępstwa oraz przekroczenia uprawnień i niedopełnienia obowiązków w celu osiągnięcia korzyści majątkowej. Według informacji pozyskanych przez dziennikarza Onetu obaj ukryli się za granicą – pierwszy z nich na tureckim Cyprze, a drugi – w Hiszpanii. Te doniesienia znalazły odbicie w 100 publikacjach medialnych, a ich zasięg wyniósł 11,8 mln kontaktów z przekazem.

 

Podobnej tematyce poświęcony został artykuł, który znalazł się na piątym miejscu w zestawieniu „Były szef RARS zaplanował ucieczkę z Polski” opublikowany na łamach „Rzeczpospolitej”. Jego autorki – Izabela Kacprzak i Grażyna Zawadka opisały kulisy ucieczki b. szefa RARS i właściciela firmy Red is Bad, za którymi został wystawiony krajowy i międzynarodowy list gończy. Na ich nowe ustalenia w sprawie inne media powoływały się 77 razy. Zasięg tych publikacji został oszacowany na 10,2 mln kontaktów z przekazem.

 

Metodologia

 

Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej.

 

Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów.

 

Badanie obejmuje ponad 1600 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i rozgłośniach radiowych (Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz istotne portale internetowe.

 

Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach.

 

Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach.

 

Szczegółowe informacje dotyczące monitoringu mediów można znaleźć na stronie www.imm.com.pl

 

*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.

 

O Nagrodzie Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego

 

Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego to jedna z najbardziej prestiżowych nagród świata dziennikarskiego w Polsce. Przyznawana jest autorom materiałów dziennikarskich, które zdaniem Kapituły łamią stereotypy, wykraczają poza schematy i zaglądają za kulisy otaczającej nas rzeczywistości. Jej celem jest uhonorowanie dziennikarzy za odwagę w docieraniu do prawdy i odkrywanie, tego co wcześniej było ukryte lub niedopowiedziane. Wyróżnienie to po raz pierwszy zostało wręczone w 2005 roku. Prawo zgłoszenia nominacji do nagrody przysługuje każdemu z członków Kapituły. Zgodnie z regulaminem nie można jednak zgłaszać dziennikarzy ze swoich redakcji, ani z redakcji powiązanych. Redakcja Radia ZET nie ma wpływu na zgłaszane nominacje.

 

O Instytucie Monitorowania Mediów

 

Instytut Monitorowania Mediów od przeszło 24 lat jest liderem w branży analityki przekazów mediowych w Polsce. Od 2008 roku oferuje swoje usługi również w Rumunii pod marką mediaTRUST. IMM wspiera firmy, instytucje i marki osobiste w efektywnym mierzeniu i raportowaniu wyników komunikacji zewnętrznej, planowaniu strategii oraz przeciwdziałaniu kryzysom wizerunkowym. Firma integruje wyniki publikacji ze wszystkich rodzajów mediów w jednym narzędziu, w tym jako jedyna na rynku również reklamy. Wykonuje raporty i analizy jakościowo-statystyczne. IMM obsługuje tysiące klientów w kraju i zagranicą — międzynarodowe korporacje, małe firmy, instytucje, administrację publiczną, organizacje pozarządowe, agencje PR, agencje marketingowe oraz marki osobiste. Monitoring IMM obejmuje prasę, radio, telewizję, portale internetowe, media społecznościowe, a także podcasty i kanały wideo.

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg