Reakcja reklamodawców na zakaz handlu w niedzielę. Raport z wydatków w marcu
Wydatki reklamowe w podziale na branże
Dane IMM z monitoringu reklam w mediach tradycyjnych wskazują, że spośród pięciu analizowanych branż największe wydatki reklamowe zostały wygenerowane w branży handlowej – w porównaniu z zeszłym miesiącem wydane kwoty wzrosły o ponad 100 mln zł. Najpewniej jest to reakcja marek na wprowadzenie zakazu handlu w niedziele.
Branża |
Handel |
Farmacja |
Motoryzacja |
Finanse |
Telekomunikacja |
Koszt |
361,7 mln zł |
327 mln zł |
118 mln zł |
109 mln zł |
108,7 mln zł |
Wydatki reklamowe w podziale na media
W marcu wszystkie badane branże przeznaczyły na reklamę telewizyjną ponad połowę swoich budżetów przeznaczonych na promocję w mediach tradycyjnych. Najwięcej, bo 90 proc., wygenerowała branża telekomunikacyjna, w której z kolei znikomy odsetek wydatków zasilił reklamy prasowe. Natomiast spoty radiowe cieszą się dużą popularnością w branży handlowej.
Handel: marki o największych wydatkach reklamowych
Marką z branży handlowej o największych wydatkach reklamowych był ponownie Lidl, którego budżet na promocję w tv, radio i prasie wzrósł do niemal 58 mln zł. Na drugim miejscu w zestawieniu znalazł się Media Expert, natomiast po raz pierwszy od pół roku w pierwszej piątce pojawił się Kaufland.
Handel: typy reklamowanych sklepów
Niemal 30 proc. zmonitorowanych reklam dotyczyło sklepów dyskontowych. Na drugim miejscu znalazły się sklepy z elektroniką, a dalej – hipermarkety oraz sieci budowlane. Wśród innych kategorii reklamowanych w branży handlowej można wymienić sklepy meblowe, sklepy internetowe czy supermarkety.
Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W rankingu marek z branży farmaceutycznej o największych wydatkach reklamowych na pierwszym miejscu marka Ibuprom, a na drugim Molekin D3. Dalej pojawiły się marki nowe w tym zestawieniu: D-Vitum Forte, Therm Line oraz Zenella Med.
Farmacja: typy reklamowanych produktów
Czołówka najczęściej reklamowanych produktów w branży farmaceutycznej wygenerowała równo po 7 proc. całego budżetu. Na pierwszych miejscach znalazły się witaminy, suplementy diety, tabletki przeciwbólowe oraz preparaty na przeziębienie i grypę.
Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych
Wśród marek motoryza cyjnych, które przeznaczyły największe nakłady na reklamę w telewizji, radiu i prasie znalazła się ta sama trójka, co w zeszłym miesiącu, aczkolwiek w innej kolejności: Volkswagen, Opel, Toyota. Na kolejnych miejscach uplasowały się marki Dacia i Nissan.
Motoryzacja: typy reklamowanych produktów
Jeśli chodzi o wydatki reklamowe przeznaczane na konkretne produkty w branży motoryzacyjnej, nadal największe udziały mają samochody osobowe (81 proc.). W marcu na kolejnych miejscach znalazły się usługi sprzedaży samochodów, producenci opon oraz samochodów dostawczych.
Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych
W marcu największe kwoty na reklamę w mediach tradycyjnych przeznaczyły banki PKO BP i BGŻ BNP Paribas (każdy ponad 12 mln zł). Na kolejnych miejscach z mniejszymi wydatkami znalazły się Provident, Millennium Bank oraz Getin Bank.
Finanse: typy reklamowanych usług
W marcu branża finansowa w największym stopniu inwestowała w reklamy pożyczek (36 proc. wszystkich kategorii produktowych) oraz kredytów gotówkowych (16 proc.). Trend ten wiąże się z planowaniem wakacyjnych wyjazdów.
Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych
Plus wydał w marcu ponad 32 mln zł na reklamę w mediach tradycyjnych, zajmując tym samym pierwsze miejsce wśród marek o największych wydatkach reklamowych. W pierwszej piątce – z wyraźnie mniejszymi wynikami – znalazły się także Orange, T-Mobile, Play oraz Cyfrowy Polsat.
Telekomunikacja: typy reklamowanych usług
W branży komunikacyjnej większość reklam dotyczyła ogólnej promocji sieci komórkowych (33 proc.). W drugiej kolejności reklamodawcy stawiali na ofertę łączoną (TV, internet, telefon) oraz ofertę na kartę.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych pod warunkiem umieszczenia w artykule aktywnego linku do źródła („Instytut Monitorowania Mediów”), które linkować będzie bezpośrednio do adresu www.imm.com.pl.
Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam admonit IMM, obejmuje okres 1-31 marca 2018 r. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.
Kontakt dla mediów: Magdalena Pawłowska, mpawlowska@imm.com.pl, tel. 22 378 37 50