RMF FM najbardziej opiniotwórczym medium marca 2021. Za nim Onet.pl i Gazeta Wyborcza
Stacja radiowa RMF FM w marcu br. cytowana była ponad 5 tys. razy, tym samym znalazła się na czele głównego rankingu „Najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce”. Tuż za nią portal Onet.pl z wynikiem 4,6 tys. powołań w innych mediach, natomiast podium zamyka Gazeta Wyborcza, do której odwoływano się 4 tys. razy. W pierwszej piątce znajduje się również dziennik Rzeczpospolita oraz telewizja TVN24 – podaje Instytut Monitorowania Mediów, IMM.
W głównym rankingu ukazującym piętnaście najczęściej cytowanych mediów znalazły się cztery portale internetowe, cztery stacje radiowe, dwie telewizyjne oraz pięć tytułów prasowych. Ze wzrostem o jedną pozycję w zestawieniu ogólnym, plasując się tym samym na pierwszym miejscu najbardziej opiniotwórczego medium marca 2021, znalazła się stacja RMF FM. Redakcja między innymi informowała o możliwościach otwarcia sektora gastronomii, do których później odnosił się sam minister zdrowia Adam Niedzielski. Na antenie mówiono również o wzmocnieniu obostrzeń dotyczących handlu w okresie świątecznym i wprowadzeniu ograniczeń terytorialnych w związku z zapisami na szczepienia przeciw COVID-19. Do wzrostu cytowań stacji przyczynił się także przeprowadzony we współpracy z Dziennikiem Gazetą Prawną sondaż „United Surveys”, badający m.in. nastroje i nastawienie Polaków do planowanego lockdownu.
O jedno oczko wyżej w stosunku do lutego 2021 uplasowała się Gazeta Wyborcza, która kontynuowała dziennikarskie śledztwo w sprawie prezesa PKN Orlenu Daniela Obajtka. Taki sam wzrost w rankingu zanotowano dla kilku tytułów. Dziennik Gazeta Prawna cytowano częściej za sprawą komentarza szefa Kancelarii Premiera Michała Dworczyka, który zapowiedział uruchomienie rejestracji dla wszystkich zainteresowanych szczepieniem przeciwko koronawirusowi Sars-Cov-2. Na łamach Super Expressu opublikowano sondaż Pollster dotyczący nastawienia Polaków do wypłaty 14. emerytury. Portal Interia.pl opublikował nieoficjalne informacje dotyczące otrzymania przez Daniela Obajtka ochrony za zgodą rady nadzorczej Orlenu. Komentarza dla Faktu udzielił Wojciech Andrusiewicz, apelując jednocześnie o ostrożność w wyborze testów badających obecność w organizmie koronawirusa wywołującego COVID-19.
Az o pięć pozycji wyżej w stosunku do ubiegłego miesiąca uplasowało się Radio Plus, w którym minister zdrowia Adam Niedzielski przyznał, że w przyszłości możliwe jest wprowadzenie szczepień przeciwko wirusowi Sars-Cov-2 dla dzieci. Cztery oczka wyżej natomiast znalazł się Program 24 Polskiego Radia, gdzie prezes PKN Orlen Daniel Obajtek komentował jawność informacji dotyczących jego majątku. Z szóstego miejsca na czwarte wskoczył tytuł Rzeczpospolita, gdzie prof. Andrzej Horban, doradca premiera ds. walki z COVID-19 wyraził opinię, iż w Polsce powinna obowiązywać godzina policyjna. O dwa miejsca w rankingu wzrosła również pozycja portalu Money.pl, m.in. za sprawą doniesień o rezygnacji produkcji plastikowych klocków przez firmę Lego.
Najbardziej opiniotwórcze tytuły prasowe
Drugi miesiąc z rzędu miejsce pierwsze kategorii zajęła Gazeta Wyborcza, na którą powoływano się w marcu br. ponad 4 tys. razy. Pozycję drugą zajęła Rzeczpospolita (3,4 tys. cytowań) oraz Dziennik Gazeta Prawna (2,2 tys. wzmianek). O dziesięć oczek wyżej w rankingu znalazł się magazyn Sieci, gdzie Prezes Narodowego Banku Polskiego Adam Glapiński zapowiedział, że będzie ubiegał się o kolejną kadencję szefa banku centralnego. O dwa miejsca wyżej uplasował się natomiast tytuł Do Rzeczy, któremu wywiadu udzielił minister zdrowia Adam Niedzielski.
Najbardziej opiniotwórcze media telewizyjne
Podium kategorii zajęły kolejno TVN 24 (3 tys. wzmianek), Polsat News (2,5 tys. cytowań) oraz TVP Info (1,1 tys. powołań). Na pozycji piątej, ze wzrostem o jedną pozycję w kategorii, uplasowała się stacja TVP Sport, gdzie trener reprezentacji narodowej Paulo Sousa udzielał komentarza po meczu Polska – Węgry. O dwa miejsca wyżej w rankingu znalazły się również Telewizja Trwam, gdzie o trzeciej fali pandemii w Polsce mówił Adam Niedzielski, jak również Polsat, któremu komentarza dotyczącego przewidywanych obostrzeń udzielił prof. Andrzej Horban.
Najbardziej opiniotwórcze stacje radiowe
Najbardziej opiniotwórczą stacją radiową w Polsce w marcu jest RMF FM, a na podium znalazły się również Radio Zet (1,5 tys.) oraz Radio Plus (1,2 tys. cytowania). Wzrost zanotował również Program 24 Polskiego Radia, a także Radiowa Trójka, gdzie o szczepionkach przeciwko COVID-19 wypowiadał się wiceminister zdrowia Waldemar Kraska. Do rankingu zakwalifikowało się również Radio Gdańsk w wyniku doniesień o tragicznej śmierci noworodka znalezionego na wysypisku śmieci.
Najbardziej opiniotwórcze portale internetowe
Niezmiennym liderem kategorii pozostaje Onet.pl, cytowany w marcu 4,6 tys. razy. Kolejno w rankingu uplasowały się również serwisy Wp.pl i Interia.pl. O jedno miejsce wyżej w rankingu znalazła się Gazeta.pl, gdzie przytaczano wypowiedź marszałka Sejmu Ryszarda Terleckiego, dotyczącą programu gospodarczego „Nowy Ład”. Do kategorii, ze wzrostem o dwie pozycje w stosunku do lutego br. zakwalifikował się również portal Pudelek.pl, który donosił o problemach w związku małżeństwa Zamachowskich.
Najbardziej opiniotwórcze tygodniki i dwutygodniki
Miejsce pierwsze w rankingu, ze wzrostem aż o pięć pozycji, zajął tytuł Sieci, który cytowany był 507 razy. Za nim uplasowało się Do Rzeczy (450 wzmianek) i Newsweek (274 cytowania).
Najbardziej opiniotwórcze miesięczniki i dwumiesięczniki
Pierwsze miejsce rankingu zajmuje magazyn Forbes, cytowany łącznie 621 razy. Kolejno drugą i trzecią pozycję, ze wzrostami o jedną pozycję w kategorii zajęły tytuły: Press, w którym komentarza o wyroku naruszenia dóbr osobistych Kamila Durczoka udzielił Marcin Dzierżanowski oraz Twój Styl, gdzie ukazał się wywiad z aktorką Agnieszką Więdłochą. Na miejscu czwartym, ze wzrostem o dwie pozycje w kategorii, znalazł się magazyn Elle, któremu o swoim życiu prywatnym i zawodowym opowiadał aktor Piotr Adamczyk.
Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe
Najbardziej opiniotwórczymi tytułami prasowymi o profilu ekonomiczno – biznesowym niezmiennie pozostają Rzeczpospolita, Dziennik Gazeta Prawna oraz Forbes. Wśród portali internetowych najczęściej cytowano natomiast Money.pl, Businessinsidder.com.pl oraz Bankier.pl.
Najbardziej opiniotwórcze media regionalne
Już trzeci miesiąc z rzędu najbardziej opiniotwórczym medium regionalnym w Polsce pozostaje Radio Wrocław, które w marcu cytowane było 160 razy. Z kolei miejsce drugie ze wzrostem o jedno oczko w rankingu zajęła Gazeta Krakowska. Na łamach gazety informowano o śmierci Anny Pawluśkiewicz, wiolonczelistki z zespołu Marka Grechuty. Do rankingu zakwalifikowało się również Radio Gdańsk oraz Głos Wielkopolski.
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 56 125 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji, oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; serwisów internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-31 marca 2021 roku.
Korzystanie z raportu, w tym wykorzystanie informacji wynikających z raportu, publikacja materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych dopuszczalne jest pod warunkiem następującego oznaczenia źródła:
- W przypadku mediów elektronicznych poprzez umieszczenie w artykule aktywnego linku do źródła lub strony głównej (imm.com.pl) oraz umieszczenia pełnej nazwy autora tj. Instytut Monitorowania Mediów -IMM.
- W przypadku mediów tradycyjnych poprzez umieszczenie informacji: „źródło: Instytut Monitorowania Mediów – IMM”.
Pliki do pobrania:
- Informacja_prasowa_-_opiniotwórczemedia_-_marzec_2021
- Raport_Najbardziej_opiniotworcze_media_w_Polsce_-_marzec_2021
- Wykresy_marzec_2021
- Wykresy_porownanie_marzec_-_luty_2021
Kontakt dla mediów:
Sylwia Dobkowska
Kierownik Działu PR & Marketingu
@: sdobkowska@imm.com.pl
kom.: +48 502 422 574
.