RMF FM powraca na szczyt najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce. Na podium Wirtualna Polska i Rzeczpospolita
Na pozycję lidera wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce powraca RMF FM. Na stację dziennikarze innych mediów powoływali się we wrześniu prawie 2,3 tys. razy – podaje Instytut Monitorowania Mediów (IMM), który jest autorem badania. Na drugim miejscu w rankingu ogólnym znajduje się Wirtualna Polska z liczbą prawie 1,9 tys. odwołań w innych tytułach, a podium zamyka dziennik Rzeczpospolita, który w ubiegłym miesiącu cytowano ponad 1,7 tys. razy.
W zestawieniu TOP 15 najczęściej cytowanych tytułów mediowych w kraju niezmiennie największy udział ma prasa — 33%, reprezentowana przez Rzeczpospolitą, Gazetę Wyborczą, Super Express, Dziennik Gazetę Prawną oraz Fakt. We wrześniu po 27% udziału w rankingu ogólnym mają telewizja — TVN24, TVN, Polsat News i TVP Info oraz portale internetowe w kolejności Wirtualna Polska, Onet, Interia i branżowy serwis Wirtualnemedia. Najmniejszy udział w podziale na typ mediów, bo zaledwie 13%, mają stacje radiowe RMF FM oraz Radio ZET.
RMF FM ponownie liderem wśród opiniotwórczych mediów
Pierwsze miejsce w rankingu ogólnym najbardziej opiniotwórczych mediów zajmuje RMF FM z wynikiem 2,3 tys. powołań. Inne redakcje w kraju często odnosiły się do rozmowy stacji z ministrem Adamem Niedzielskim, który zapowiedział możliwość noszenia maseczek zimą, nie z powodu wzrostu zakażeń na koronawirusa SARS-CoV-2, ale z uwagi na zanieczyszczone powietrze. Z awansem o dwa oczka na drugim miejscu znajduje się Wirtualna Polska wzmiankowana w innych tytułach prawie 1,9 tys. razy. We wrześniu dziennikarze portalu między innymi ujawnili próby wyłudzenia odszkodowania przez brata byłego wiceministra rolnictwa Norberta Kaczmarczyka. Podium zamyka Rzeczpospolita z liczbą 1,7 tys. powołań. Redakcja dziennika jako pierwsza dotarła do informacji na temat podatku od nadmiarowych zysków (tzw. windfall tax), który miałby objąć nie tylko spółki energetyczne i banki, ale także prywatne firmy zatrudniające powyżej 250 osób.
Największe wzrosty w rankingu o pięć oczek w górę odnotowują Radio Zet (1,3 tys. cytowań) oraz TVN (1,2 tys. wzmianek). Stacja radiowa w drugiej połowie miesiąca przeprowadziła rozmowę z Pawłem Kukizem, który ogłosił zakończenie współpracy z koalicją rządzącą podczas głosowań sejmowych. Ponadto do rankingu głównego powraca portal Wirtualnemedia cytowany we wrześniu 696 razy między innymi za sprawą rozmowy z Joanną Kurską na temat jej nowej funkcji producentki programu „Pytanie na śniadanie” w TVP2.
Gazeta Wyborcza na podium, Viva i Do Rzeczy w TOP 10 rankingu prasy
Liderem zestawienia opiniotwórczych tytułów prasowych niezmiennie pozostaje Rzeczpospolita —tym razem z wynikiem 1,7 tys. cytowań. Na miejscu drugim, z awansem o trzy pozycje, jest Gazeta Wyborcza (1,4 tys. wzmianek). Dziennik w połowie września opublikował informację na temat skandalicznego zachowania księdza z parafii w Mirkowie, który w cenzuralny sposób żądał zapłaty za odprawienie mszy żałobnej. Podium zamyka Super Express, cytowany w ubiegłym miesiącu ponad 1,2 razy. W rankingu prasy z awansem o trzy pozycje znalazł się dwutygodnik Viva z liczbą 252 wzmianek. Magazyn opublikował rozmowę ze znaną polską podróżniczką Martyną Wojciechowską. Zestawienie zamyka Do Rzeczy wzmiankowany przez innych dziennikarzy 242 razy — skok cytowań gazeta odnotowała po publikacji sondażu pokazującego poparcie dla polskich partii.
TVN24 najbardziej opiniotwórczą telewizją w kraju
Pierwsze miejsce w kategorii najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych stale utrzymuje TVN24 z wynikiem ponad 1,4 tys. powołań w innych mediach. Na wynik stacji wpłynęła między innymi emisja głośnego reportażu programu „Czarno na białym” na temat ukrywania dowodów przez Antoniego Macierewicza w trakcie śledztwa katastrofy smoleńskiej. Na drugie miejsce awansowała druga stacja z grupy Warner Bros. Discovery – TVN wzmiankowana ponad 1,2 tys. razy. Na antenie pojawił się między innymi często komentowany w innych mediach reportaż na temat przygotowań polskiej piosenkarki Sary James do amerykańskiego „Mam Talent”. Podium zamyka telewizja Polsat News, na którą inni dziennikarze w kraju powoływali się we wrześniu 967 razy. Awans do zestawienia stacji telewizyjnych zanotował także Polsat Sport (122), który we wrześniu przeprowadził między innymi często cytowany wywiad na temat motywacji zespołu do gry w czasie wojny z Witalijem Szczytkowem – rozgrywającym reprezentacji Ukrainy w siatkówce.
Radio Wrocław i Radio dla Ciebie awansują do zestawienia stacji radiowych
RMF FM z wynikiem 2,3 tys. powołań w innych mediach niezmiennie pozostaje na szczycie najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych. Na drugim miejscu znajduje się Radio Zet wzmiankowany prawie 1,4 tys. razy, a podium ze skokiem o jedno miejsce zajmuje Polskie Radio 24. Awans o pięć pozycji w zestawieniu odnotowało także Radio Plus (363 cytowania), na którego antenie wypowiedział się nowy wiceminister rolnictwa Henryk Kowalczyk na temat otwarcia nowych rynków zbytu dla polskich zbiorów jabłek. Taki sam skok i wejście do rankingu stacji radiowych odnotowało Radio Wrocław (205 wzmianek). W programie „Rozmowy Dnia” prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński zapowiedział, że kluczem do wygrania najbliższych wyborów będzie rozwiązanie problemów z węglem przez Mateusza Morawieckiego. Zestawienie TOP 10 zamyka Radio dla Ciebie (120), które jako pierwsze podało informację o śmierci polskiego aktora Franciszka Pieczki.
Wirtualna Polska liderem, awans Plejady
Pierwsze miejsce w rankingu portali internetowych utrzymuje Wirtualna Polska, na której informacje dziennikarze innych tytułów mediowych w kraju powoływali się we wrześniu prawie 1,9 tys. razy. Dalej na podium znajduję się Onet z liczbą ponad 1,5 tys. cytowań. Na portal często powoływano się w związku z odcinkiem podcastu „Wojewódzki&Kędzierski”, w którym prowadzący gościli Antoniego Królikowskiego. Aktor w rozmowie opowiedział o swoim zakończonym małżeństwie oraz walce z chorobą. Podium zestawienia zamyka Interia wzmiankowana we wrześniu 721 razy. Największy skok cytowalności redakcja odnotowała już na początku miesiąca po publikacji wiadomości o rezygnacji posła Bogusława Sonika ze startu w najbliższych wyborach. Awans w najnowszym rankingu notuje portal Plejada (483).
Wprost na szczycie rankingu tygodników i dwutygodników
W najnowszym rankingu tygodników i dwutygodników pierwsze miejsce zajmuje Wprost (462 wzmianki), którego liczba powołań wzrosła we wrześniu aż o 60%. Redakcja przeprowadziła między innymi wywiad z Prezydentem Andrzejem Dudą, który wypowiedział się na temat konieczności domagania się reparacji wojennych dla Polski nie tylko od Niemiec, ale także od Rosji. Kolejne miejsce na podium zajmuje dwutygodnik Sieci, tym razem wzmiankowany 288 razy. Na trzecim miejscu jest Viva z liczbą 252 powołań w mediach, a następnie Do Rzeczy, które uzyskało zaledwie dziesięć wzmianek mniej. TOP 5 zamyka Tygodnik Solidarność (205).
Ranking miesięczników otwiera Forbes, do zestawienia powracają Perspektywy
Forbes z liczbą 168 cytowań pozostaje na pierwszym miejscu rankingu najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników. Dużą popularnością wśród innych redakcji cieszył się wywiad z Małgorzatą Rozenek-Majdan na temat skutecznego budowania swojej marki. Na miejscu drugim, z awansem o jedną pozycję, jest Press cytowany we wrześniu 157 razy. Redakcja jako pierwsza podała informację, że nowym producentem programu „Pytanie na śniadanie” TVP2 została żona byłego prezesa TVP – Joanna Kurska. W zestawieniu znalazł się także miesięcznik Twój Styl (85) oraz Zwierciadło (36). TOP 5 zamykają Perspektywy z liczbą 28 wzmianek w innych mediach.
Money numerem jeden w rankingu portali o profilu ekonomiczno–biznesowym
Na pierwsze miejsce zestawienia portali biznesowych awansuje Money (378 cytowań). Portal we wrześniu przeprowadził między innymi wywiad z prof. Julianem Auleytnerem (pomysłodawcą „500+ na dziecko”), który ocenił program „500+ dla małżeństw” jako zagranie polityczne. Na drugim i trzecim miejscu znajdują się Business Insider (336) i Bankier (185). Awans o jedno miejsce odnotowuje portal Wnp (42), na łamach którego wypowiedzieli się przedstawiciele samorządów lokalnych o pomysłach zaoszczędzenia energii w dobie kryzysu i rosnących cen prądu. Zestawienie zamyka 300gospodarka (30).
Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno–biznesowym niezmiennie utrzymuje się Rzeczpospolita. Kolejne miejsca stale zajmują Dziennik Gazeta Prawna, Puls Biznesu, Forbes i Parkiet.
Duże zmiany w TOP 5 mediów regionalnych. Radio Wrocław powraca na szczyt zestawienia
Na pozycję lidera opiniotwórczych mediów regionalnych za sprawą awansu o siedem miejsc wysuwa się Radio Wrocław z liczbą 205 cytowań w innych mediach. Drugie miejsce ze wzrostem o osiem pozycji zajmuje Radio dla Ciebie (120). Podium zamyka Dziennik Wschodni z liczbą 106 wzmianek w innych mediach. Dziennik jako pierwszych opublikował informację na temat toczących się postępowań wobec księdza z Międzyrzecza Podlaskiego, który w lipcu pod wpływem alkoholu spowodował wypadek drogowy. Kolejne miejsca w zestawieniu zajmują Radio Poznań (84) i Gazeta Krakowska (77).
W TOP 10 wydawnictw duży awans Bauer Media Group
Miejsce pierwsze w rankingu najbardziej opiniotwórczych wydawnictw utrzymuje Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje Business Insider, Fakt, Forbes, Newsweek, Noizz, Onet, Plejada i Przegląd Sportowy, były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce ponad 4 tys. razy. Drugie miejsce utrzymuje grupa Wirtualna Polska Media z łącznym wynikiem prawie 3 tys. wzmianek badanych tytułów Abczdrowie, Autokult, Dobreprogramy, Money, O2, Pudelek i WP. Z awansem o jedno miejsce podium zamyka TVN Warner Bros. Discovery (TVN, TVN Turbo, TVN24, TVN24 Biznes i Świat), którego materiały redakcyjne łącznie pojawiły się 2,6 tys. razy w innych mediach. Największy skok w zestawieniu aż o osiem miejsc zanotowało wydawnictwo Bauer Media Group (2,4 tys.), do którego należą tytuły RMF FM, Twój Styl, Pani oraz Świat Seriali. Cztery miejsca do góry względem poprzedniego miesiąca wzrosła pozycja grupy Eurozet (1,7 tys.) reprezentowanej przez Radio Zet oraz Radio Plus.
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 31 947 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1 – 30 września 2022 roku.
Pliki do pobrania:
- Informacja_prasowa_-_opiniotworcze_media_-_wrzesien_IMM.docx
- Raport_opiniotworcze_media_-_wrzesien_2022.pdf
- Wykres_kolowy_udzial_mediow_-_wrzesień_2022.jpg
- Wykresy_wrzesien_2022.zip
- Wykresy sierpien_wrzesien_2022.zip
Kontakt dla mediów:
Katarzyna Ozga
Młodsza specjalistka ds. komunikacji
@: kozga@imm.com.pl
kom.: +48 698 634 594