Rola mediów społecznościowych w profilaktyce i wsparciu chorych onkologicznie. Raport IMM

Instytut Monitorowania Mediów sprawdził, w jaki sposób dzielenie się przeżyciami związanymi z chorobą nowotworową kształtuje aktualną debatę na temat raka. Pod lupę trafiły tysiące dyskusji i dziesiątki tysięcy wpisów z forów, blogów i serwisów społecznościowych.
Białaczka, rak piersi oraz nowotwory ośrodkowego układu nerwowego – to tylko trójka z „parszywej dziesiątki” najczęściej dyskutowanych chorób nowotworowych w Polsce.

Jak jednak wynika z danych Instytutu Monitorowania Mediów, o potrzebie takiej dyskusji wciąż trzeba przypominać. Szczytowy okres internetowych rozmów o raku przypadł dopiero na marzec – czas aktywnej promocji i wielu wydarzeń związanych z kampanią „Rak. To się leczy”. Aż 85 proc. publikacji to wpisy na Facebooku oraz na forach dyskusyjnych. Trwają tam wielowątkowe dyskusje o dietach, zdrowym trybie życia, a także o pomocy, jaką oferują psychoonkolodzy.

Ogólna liczba publikacji na przestrzeni czasu

Ton internetowej dyskusji o raku nadają dziś jednak głównie blogerzy. „Pisanie bloga, kiedy walczy się o życie, jest najbardziej dobitnym sposobem na życie. I to w każdym wymiarze. Dosłownym i w przenośni” – pisze Natalia Hatalska, specjalistka od komunikacji w mediach społecznościowych. „RAKiJA, czyli jak upijam się życiem” – to tytuł bloga Marzeny, u której zdiagnozowano ziarnicę złośliwą. Dziewczyna deklaruje wprost, jaką postawę przyjęła wobec raka. „Biorę ze sobą tylko to, co pomoże mi przebiec maraton trudności. Wyrozumiałość dla siebie i świata, okulary, żeby widzieć ostro cel swojej drogi, bystre spojrzenie, żeby nie przegapić żadnego powodu do radości, wdzięczność za to, że jestem, że są moi przyjaciele, za każdy dzień kiedy budzę się bez bólu” – pisze Marzena.
Z wypowiedzi osób dotkniętych chorobą zebranych przez Instytut Monitorowania Mediów wyłania się obraz paradoksu związanego z rakiem. Można szukać szczęścia tam, spodziewamy się tylko bólu, i sensu tam, gdzie pozornie go brak. Z raka – jak się okazuje – może wyniknąć coś dobrego. Oczywiście w tysiącach zamieszczanych w internecie wpisów na temat chorób nowotworowych może pojawić się każda treść i każda zawartość, lecz czy rzeczywiście wszystkie są równie godne uwagi? Nie tak dawno pojawiły się chociażby publikacje o osobach, które na blogu symulowały chorobę nowotworową, odciągając uwagę internautów od osób rzeczywiście dotkniętych rakiem. Od tego trzeba jednak szybko odwrócić głowę. „Łeb do słońca”.

24 maja podczas Gali Finałowej X edycji konkursu PRaktykuj za granicą miał premierę niecodzienny raport „Kody na nieśmiertelność. Media społecznościowe w dyskusji o raku”. Wyniki badania Instytutu Monitorowania Mediów były wstępem do dyskusji z zaproszonymi gośćmi, wśród których znaleźli się m.in. dr Jerzy Giermek z Centrum Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie oraz przedstawiciele z Fundacji Rak’n’Roll Wygraj Życie. W dyskusji poza profilaktyką i leczeniem chorych poruszono ważny temat wsparcia psychologicznego oraz zastanawiano się nad wykorzystaniem mediów społecznościowych w dotarciu z informacjami na temat raka do ludzi młodych.

Instytut Monitorowania Mediów przyłączył się do społecznej dyskusji na temat raka w nietypowy sposób – organizując konkurs dla studentów na najlepszą strategią komunikacyjną. 10. edycja konkursu PRaktykuj za granicą skupiła się na problemach osób, które zmagają się z rakiem. Dzięki współpracy z Fundacją Rak’n’Roll Wygraj Życie, udało się zdefiniować i zaadresować tak ważne tematy, jak pomoc mężczyznom, którzy zostali sami z dziećmi po śmierci żon, czy aktywizacja ruchowa osób chorych onkologicznie.

Jednym z głównych punktów programu Gali Finałowej konkursu była premiera raportu „Kody na nieśmiertelność. Media społecznościowe w dyskusji o raku”.

Raport (w pełnej wersji do pobrania tutaj) wskazuje miejsca w Internecie, gdzie toczy się dyskusja o raku, analizuje aktywność chorych i ich rodzin w mediach społecznościowych oraz bada rolę tego medium w dyskusji na temat profilaktyki, leczenia i wsparcia psychologicznego.

Komentarza do raportu udzielili zaproszeni goście: dr Jerzy Giermek z Centrum Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie, onkolog walczący ze stereotypem, że kobieta w ciąży chora na raka powinna usunąć ciążę, dr Katarzyna Borowicz – psychoonkolog współpracująca z Fundacją Rak’n’Roll Wygraj Życie oraz Kapsyda Kobro –  od 1 czerwca prezes Fundacji.

Autor raportu:
Łukasz Jadaś, ekspert ds. monitoringu mediów IMM.

O raporcie:
Badanie wykonano na podstawie analizy ponad 155 tysięcy publikacji internetowych i ogólnodostępnych wpisów w mediach społecznościowych na temat raka oraz osób, zjawisk i wydarzeń związanych z problematyką chorób nowotworowych. W badaniu uwzględnione zostały materiały opublikowane między 1 stycznia 2012 a 30 kwietnia 2013. Raport został uzupełniony o analizę archiwalnych publikacji oraz komentarzy internautów na wybranych blogach z lat 2009 – 2011.

Zobacz pozostałe raporty również na stronie IMM.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.

O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów to lider branży monitoringu mediów w Polsce. Od ponad dekady dostarcza klientom kompleksową usługę badania wizerunku w prasie, radiu, telewizji oraz w internecie i w mediach społecznościowych. Rozwój potrzeb na rynku monitorowania mediów spowodował, że od 2003 roku IMM uruchomił dziewiętnaście ośrodków lokalnych w największych miastach Polski, dzięki czemu stało się możliwe pozyskiwanie informacji z gazet regionalnych już w dniu ich wydania. Od początku 2010 roku IMM oferuje możliwość zamówienia monitoringu mediów z krajów Europy Środkowo-Wschodniej (CEE). IMM publikuje szereg ogólnodostępnych raportów, w tym „Najbardziej Opiniotwórcze Media” – cykliczny ranking najczęściej cytowanych mediów, a także regularne badania polskiego dyskursu internetowego w ramach projektu Kompas Social Media.

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg