Rola monitoringu mediów we wczesnej ocenie skutków kryzysów

Świadomy i ciągły monitoring mediów „przed”, „w trakcie” i „po” coraz częściej towarzyszy firmom w zarządzaniu informacją i komunikacją, a także zapewnia źródło wiedzy na temat marek własnych lub konkurencyjnych. Pozyskanie i analiza danych stwarza możliwość przeciwdziałania kryzysom „za pięć dwunasta”. Zanim nadejdzie moment decydujący o ich eskalacji. W tym znaczeniu możemy mówić o możliwości przewidzenia sytuacji nieprzewidywalnych. Nie wiemy, którego dnia i o której godzinie do „naszej” restauracji przyjdzie klient, który będzie niezadowolony z przygotowanego przez kuchnię posiłku. Możemy dowiedzieć się jednak o tym, gdzie i kiedy podzielił się tą informacją z najbliższymi i odpowiednio na to zareagować: zanim jeszcze publikacja zyska cechy wirusowe i rozprzestrzeni się w social mediach.

 

Wyprzedzić kryzys

„Antykryzysowy” monitoring mediów może przybrać kilka wariantów. Niezależnie jednak od strategii i pomysłu na ochronę reputacji w sieci, przede wszystkim pamiętajmy, że rezultat korzystania z aplikacji typu „social listening” będzie tak dobry, jak dobre są umiejętności, wiedza i cechy osobowościowe osoby zarządzającej monitoringiem i śledzącej jego wyniki. Tym niemniej, oprócz savoir-vivre’u, grzeczności, dobrego pióra i poczucia humoru, czasami bez narzędzi marketingowych ani rusz.

Oto kilka cech narzędzia do monitoringu mediów, które będzie najlepiej pomagać w pracy osoby odpowiedzialnej za komunikację w serwisach społecznościowych.

 

  • Monitoring w czasie rzeczywistym – szybka reakcja na skargę zamieszczoną w mediach społecznościowych pozwoli na załagodzenie jego negatywnych konsekwencji. Pokaże też, że zdanie klienta nie jest na obojętne i że stale czuwamy nad jakością własnych produktów i usług

 

  • Brak limitu słów kluczowych – oprócz monitoringu samej marki i nazw z nią związanych, na podorędziu warto mieć do dyspozycji słowa kluczowe do wykorzystania ad-hoc: np. w przypadku, kiedy na Twitterze pojawi się nowy hashtag kojarzony z naszą marką bądź firmą.

 

  • Rozbudowane alerty i powiadomienia – ważną rolę odgrywają tutaj powiadomienia o wynikach z monitoringu, które możemy otrzymywać z poziomu aplikacji na smartfonie, przez e-mail lub SMS. W przypadku monitoringu własnej marki, warto wiedzieć o wszystkich negatywnych komentarzach. Zawężenie tego rodzaju alertów tylko do wpisów o wybranym wydźwięku zapewni nam spokojną głowę i umożliwia szybką reakcję na każdy incydent.

 

Inne anomalie w wynikach monitoringu – jak je czytać i wykorzystywać?

 

Narzędzie do monitoringu mediów jest idealnym detektorem kryzysów w mediach. Najbardziej pomaga w tym wspomniany system alertów o pojawianiu się negatywnych wzmianek na temat monitorowanych haseł. Zaawansowane systemy pozwalają jednak wykryć więcej anomalii. Na Platformie IMM masz możliwość ustawienia alertów o nagłych wzrostach zasięgów materiałów lub liczby materiałów, negatywnego wydźwięku właśnie opublikowanego materiału czy pojawieniu się określonego słowa kluczowego w materiale.

 

Alerty IMM

 

Ponadprzeciętne wzrosty zasięgów materiałów, w momencie, gdy nie wypuszczasz żadnych kampanii wizerunkowych lub reklamowych, warto szybko sprawdzić. Złe wiadomości zawsze szybciej się rozchodzą niż te dobre. Zarówno te o Twojej marce, jak i o konkurencji. Warto też mieć zestaw dodatkowych słów, które, pojawiając się w mediach, mogą oznaczać początek czegoś niedobrego. Dobry monitoring ułatwia ich wykrycie.

 

Na jakie anomalie jeszcze warto zwrócić uwagę?

 

Analizuj zmiany najczęściej pojawiających się słów kluczowych w opisach marki i produktów (analizy chmury tagów, analizy semantyczne) – w okresach tygodniowych lub miesięcznych. Chodzi zarówno o kontekst negatywny jak i pozytywny.

 

Sprawdzaj, jak jest kojarzona i opisywana Twoja marka i jak się to zmienia w czasie. Same zmiany ilościowe wydźwięku mogą być niewystarczające. Analizuj szczególnie te najbardziej skrajne określenia (okropna, nieudolna, nieudana, zła, słaba, wątpliwa, gorsza, żenująca…).

 

Analizuj piki komunikacyjne, sprawdzaj, czego dokładnie dotyczyły publikacje w maksimach wykresów dotyczących liczby publikacji w danym horyzoncie czasowym. Takie grafiki są zazwyczaj interaktywne i poprzez kliknięcie pozwalają na poznanie szczegółów materiałów w konkretnych dniach.

 

Wydźwięk negatywny

 

Analizuj gęstość rozmieszczenia publikacji w konkretnych źródłach czy redakcjach. Badaj share of voice (udział w głosie) i jego zmiany. Być może ktoś krytykuje markę albo źle o niej pisze (sprawdź profile mniej przychylnego Ci dziennikarza) w konkretnym serwisie, a może po prostu zyskałeś nowych ambasadorów marki. Może jakiś influencer albo marka osobista opisali doświadczenia z Twoich produktów czy usług, co wywołało niezbyt ciekawą dyskusję. Koniecznie weź w niej udział. Wszystko wyjaśnij, odpowiedz na pytania.

 

Porównuj kształty krzywych z publikacjami o Twojej marce i markach konkurencyjnych w różnych przedziałach czasu. Bierz pod uwagę sezonowość Twojego biznesu. Analizuj wszelkie odchylenia – kto i gdzie wspomina o Twojej marce lub konkurencji.

 

Analizuj zmiany w nasyceniu słów kluczowych oraz ekspozycji. Każde treści z częściej występującymi w jednej publikacji hasłami, które monitorujesz, warte są dokładnego przeczytania. Jeśli masz do przeanalizowania wiele publikacji na Twój temat, te powyższe weź na warsztat na samym początku. Szczególnie, jeśli marka pojawia się w prime time, nagłówkach czy tytułach prasowych.

 

Zestaw ze sobą wykresy udziałów w głosie Twojej marki i konkurencji w kontekście liczby publikacji, zasięgów i AVE. Analizuj zmiany położenia kropek na mapach benchmarkingowych w odstępach tygodniowych lub miesięcznych – wszystko w zależności od tempa przyrostu publikacji na Twoje monitorowane słowa. Pamiętaj, że zawsze na takich wykresach lepiej być wyżej i po prawej stronie od konkurencji. Warto przeanalizować każde zmiany położenia na gorsze i znaleźć przyczyny.

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg