Rowery a sprawa polska: szef MSZ krytykowany w social media

Z blisko 7 tysięcy komentarzy na temat ministra spraw zagranicznych Witolda Waszczykowskiego, jakie w pierwszych dniach stycznia Polacy zamieścili w mediach społecznościowych, aż 68% ma negatywny wydźwięk – wynika z monitoringu social media w IMM. Oznacza to odwrót od wcześniejszego trendu: od listopada do grudnia 59% komentarzy w social media pozytywnie odnosiło się do prac szefa MSZ.

IMM monitorował nazwisko ministra kontekście nazwy Ministerstwa Spraw Zagranicznych i sprawowanego przez Waszczykowskiego stanowiska. Z badań wynika, że komentarze tego typu najczęściej pojawiały się na Facebooku, Twitterze i internetowym forum Gazety.pl. Najwięcej wpisów na temat ministra ukazało się 4 stycznia.

Rowerzyści, wegetarianie, NATO

Krytyka ministra w pierwszych dniach stycznia ma związek głównie z dwoma wywiadami, jakich szef polskiego MSZ udzielił niemieckiemu tabloidowi „Bild” oraz agencji Reuters.

„Tak jakby świat według marksistowskiego wzorca musiał automatycznie rozwijać się tylko w jednym kierunku – nowej mieszaniny kultur i ras, świata złożonego z rowerzystów i wegetarian, którzy używają wyłącznie odnawialnych źródeł energii i walczą ze wszelkimi przejawami religii. To ma niewiele wspólnego z tradycyjnymi polskimi wartościami” – stwierdził Waszczykowski w wypowiedzi dla bulwarówki.

Z kolei wypowiedź ministra dla Reutersa sugerowała, że Polska rozważa zgodę na ograniczenie świadczeń socjalnych dla Polaków w Wielkiej Brytanii w zamian za poparcie Londynu dla stałej obecności wojsk NATO w Europie Środkowej.

W odpowiedzi na medialne doniesienia na ten temat, MSZ w komunikacie podkreśliło, że Polska nie protestowałaby wobec obniżenia świadczeń socjalnych dla Polaków tylko w przypadku, gdyby rząd brytyjski zdecydował się na ich obniżenie także dla wszystkich mieszkańców Zjednoczonego Królestwa. „Jesteśmy stanowczo przeciw jakiejkolwiek dyskryminacji” – zaznaczył Waszczykowski.

 

W odniesieniu do publikacji „Bilda”, szef MSZ na antenie TVN24 powiedział, że wypowiedź była żartem: „To jest tabloid, tam mówi się językiem lżejszym, żeby – żartując z pewnych określeń, np. wymieniając tych cyklistów – pokazać, o co chodzi” – stwierdził szef resortu spraw zagranicznych.

 

Ochłodzenie nastrojów?

Na medialne doniesienia szybko zareagowały media społecznościowe. Jak wynika z badania IMM, słowa „Bild”, „rowerzyści” lub „wegetarianie”, pojawiły się w 59% komentarzy na temat ministra Waszczykowskiego, a słowa kojarzone z wypowiedzią dla agencji Reuters – w 35%.

Z analizy wydźwięku wypowiedzi w IMM wynika, że 68% wpisów w mediach społecznościowych z dni 1 – 5 stycznia zawierało negatywną ocenę Witolda Waszczykowskiego. Najwięcej słów krytyki padło na Twitterze, Facebooku i forum Gazety.pl, a także w komentarzach pod artykułami w portalach informacyjnych.

Fala krytyki oznacza odwrót od wcześniejszego trendu w social media. Z poprzedniego badania IMM z dni 16 listopada – 16 grudnia wynika bowiem, że 59% wpisów na temat ministra Waszczykowskiego miało pozytywny wydźwięk.

Za wyjątkiem dnia zaprzysiężenia nowego rządu, najgłośniejsze dyskusje o szefie polskiego MSZ toczyły się m.in. pod koniec listopada: w dniu i dzień po wizycie Waszczykowskiego w Berlinie. Aż do pierwszych dni stycznia, najwięcej komentarzy pojawiło się w związku z reakcją ministra na słowa przewodniczącego Parlamentu Europejskiego Martina Schulza, który stwierdził, że wydarzenia w Polsce mają charakter zamachu stanu. Szef MSZ zapowiedział, że upoważnił polskiego ambasadora przy UE do wręczenia Schulzowi noty protestacyjnej.

Statystyki zmieniły się po wywiadach dla „Bilda” i agencji Reuters: krytyka Witolda Waszczykowskiego w social media wzrosła, a rekordowa liczba publikacji na temat MSZ ma związek z wypowiedziami na temat „rowerzystów i wegetarian”.

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg