„Rzeczpospolita” liderem październikowego zestawienia Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce. Tuż za nią w rankingu „Gazeta Wyborcza” i portal Wirtualna Polska
W październiku liderem publikowanego przez Instytut Monitorowania Mediów rankingu została „Rzeczpospolita”. Dziennik awansował o jedną pozycję i zanotował ponad 4,7 tys. cytowań. Drugie miejsce zajęła „Gazeta Wyborcza”, generując ponad 4,2 tys. wzmianek. Trzecie miejsce należy do Wirtualnej Polski, która zyskała dwie pozycje, osiągając ponad 4,1 tys. cytowań.
Największy udział w październikowym zestawieniu TOP 15 najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce – po 33% – odnotowały ex aequo prasa („Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza”, „Dziennik Gazeta Prawna”, „Fakt”, „Super Express”) oraz telewizja (TVN24, Polsat News, TVP Info, TVP Sport, TV Republika). Jedna piąta udziału przypadła mediom internetowym (Wirtualna Polska, Onet, Interia). Najmniejszy udział – 13% – miały stacje radiowe (RMF FM, Radio ZET).
W październiku dziennikarze najczęściej cytowali informacje podawane przez „Rzeczpospolitą”. Za sprawą ponad 4,7 tys. wzmianek gazeta awansowała na pozycję lidera zestawienia IMM. Jednym z najczęściej przywoływanych tematów był sondaż IBRIS przeprowadzony dla dziennika. Wyniki badania pokazały, że gdyby wybory prezydenckie odbyły się tej jesieni, wygrałby je Rafał Trzaskowski, tuż za nim uplasowałby się – wtedy jeszcze potencjalny – kandydat PiS, Karol Nawrocki, a na trzecim miejscu byłby obecny marszałek Sejmu Szymon Hołownia.
Drugie miejsce podium, z liczbą blisko 4,3 tys. wzmianek, zajęła „Gazeta Wyborcza”. W ubiegłym miesiącu dziennikarze innych mediów często powoływali się m.in. na informacje przekazaną przez lokalne wydanie gazety z Katowic. Redakcja, powołując się na doniesienia pracownika z urzędu marszałkowskiego, jako pierwsza poinformowała, o zatrzymaniu wicemarszałka województwa śląskiego Bartłomieja Sabata przez CBA na 48 godzin.
Październikowe podium zamyka Wirtualna Polska. Portal odnotował ponad 4,1 tys. wzmianek m.in. dzięki artykułowi Szymona Jadczaka. Według ustaleń dziennikarza (obecnie były) wiceminister rozwoju i technologii Jacek Tomczak przez lata współpracował z branżą deweloperską poprzez swoją kancelarię notarialną. W ciągu ostatnich lat miał udział przy sporządzaniu 3601 aktów notarialnych pomiędzy deweloperami a ich klientami i mógł zarobić na tym kilka milionów złotych.
W najnowszym rankingu awansowało aż sześć tytułów mediowych. O najwięcej miejsc w górę wspięły się „Dziennik Gazeta Prawna” oraz Telewizja Republika. Gazetę wydawaną przez spółkę Infor PL zacytowano blisko 2,1 tys. razy, co umożliwiło awans o cztery pozycje. Z kolei stacja telewizyjna Tomasza Sakiewicza przeskoczyła o pięć pozycji i odnotowała ponad 1,4 tys. wzmianek.
Do rankingu tytułów prasowych dołącza „Sieci”
Na pierwsze miejsce w październikowym rankingu powróciła „Rzeczpospolita”, która w zeszłym miesiącu odnotowała przeszło 4,7 tys. cytowań. Drugie miejsce zajęła „Gazeta Wyborcza” z liczbą blisko 4,3 tys. wzmianek. Podium zamyka „Dziennik Gazeta Prawna”, na informacje której inne media powołały się prawie 2,1 tys. razy. Uwagę pozostałych redakcji przyciągnęły m.in. informacje DGP dotyczące zmian w prawie pracy, które będą wprowadzały możliwość pracy podczas zwolnienia lekarskiego m.in. gdy pracownik jest zatrudniony w dwóch miejscach.
Za sprawą awansu aż o siedem pozycji do TOP 10 najczęściej cytowanych tytułów dołączyło „Sieci”. Tygodnik odnotował 516 wzmianek m.in. dzięki wywiadowi z Jarosławem Kaczyńskim. W rozmowie prezes Prawa i Sprawiedliwości stwierdził, że w Polsce potrzebna jest nowa Konstytucja i stworzy ją, jeśli partia PiS wróci do władzy.
Polsat Sport w TOP 10 najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych
Czołówka zestawienia najczęściej cytowanych stacji telewizyjnych pozostaje bez zmian. Pozycja lidera nadal należy do TVN24, który w październiku cytowano przeszło 3,8 tys. razy. Dziennikarze innych mediów często powoływali się m.in. na przytoczone przez stację słowa konsula generalnego Ukrainy w Lublinie Oleha Kutsa, który przekazał, jak działa nowo otwarte centrum dedykowane ukraińskim ochotnikom. To właśnie w stolicy województwa lubelskiego utworzono centrum, w którym chętni mogą zrekrutować się do Legionu Ukraińskiego i podpisać kontrakt z Siłami Zbrojnymi Ukrainy. Drugie miejsce zajął Polsat News. Stacja odnotowała ponad 2,1 tys. wzmianek. Na trzecim miejscu, z liczbą przeszło 1,4 tys. Cytatów, uplasowało się TVP Info.
Awanse odnotowała Telewizja Republika oraz Polsat Sport. Na informacje pierwszej stacji powołano się ponad 1,4 tys. razy. Rozgłos stacji przyniosła m.in. rozmowa z Antonim Macierewiczem. Polityk w mocnych słowach skomentował raport o działaniach podkomisji smoleńskiej. Z kolei na informacje przekazane przez Polsat Sport powołano się 338 razy, a jednym z głośniejszych tematów podejmowanych przez inne stacje były słowa Tomasza Hajto. Były kadrowicz Legii Warszawa w studiu Polsatu Sport skrytykował obecnego trenera zespołu ze stolicy Goncalo Feio.
Znaczący awans wśród stacji radiowych odnotowuje Radio Kraków
Po raz kolejny liderem wśród najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych zostaje RMF FM. W październiku stację zacytowano blisko 2,6 tys. razy. Szczególne zainteresowanie innych mediów wywołał materiał poświęcony sprawie spółki Conotoxia, której właścicielem jest znany serwis Cinkciarz.pl. Według informacji, do których dotarli dziennikarze RMF FM, prokuratura wszczęła śledztwo w oparciu o przepis dotyczący wartości ponad dziesięciokrotnie przewyższającej tzw. „mienie wielkiej wartości”. Według polskiego prawa za takie przestępstwo przewidziane jest nawet 25 lat więzienia. Tytuł wicelidera przypadł Radiu Zet, które w ubiegłym miesiącu wzmiankowano ponad 1,8 tys. razy. W najczęściej cytowanej trójce znalazł się jeszcze Program I Polskiego Radia. 894 wzmianki pozwoliły publicznemu nadawcy utrzymać się na podium.
Tuż za czołówką – na piątym miejscu – znalazło się Radio Kraków. Lokalna rozgłośnia awansowała aż o dziewięć pozycji i odnotowała 465 cytowań. To właśnie dziennikarz RK – Patryk Kubiak, jako pierwszy poinformował o zatrzymaniu przez policję znanego influencera Kamila „Buddy” L.
Liczne awanse w rankingu mediów internetowych
Na pierwsze miejsce zestawienia najbardziej opiniotwórczych mediów internetowych awansowała Wirtualna Polska. Na informacje podane przez portal powołano się przeszło 4,1 tys. razy. Drugie miejsce należy do Onetu, którego dziennikarze innych mediów zacytowali zaledwie 14 razy mniej niż lidera. Zainteresowaniem cieszyły się m.in. materiały dotyczące sprawy youtubera „Buddy”, np. wywiad z Michałem Tomalą, w którym sędzia poinformował o decyzji sądu w sprawie aresztu tymczasowego dla influencera oraz dla czterech innych osób. Podium zamyka portal Interia, który w październiku odnotował ponad 1,7 tys. cytatów.
Największym awansem, bo aż o sześć pozycji, może poszczycić się Pudelek. Piąte miejsce w rankingu i 837 cytatów portal zawdzięcza m.in. informacji o nowym partnerze Sylwii Grzeszczak.
„Sieci” na drugim miejscu rankingu najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników
Najczęściej cytowanym tytułem wśród tygodników i dwutygodników został „Newsweek”. W październiku na informacje przekazane przez tygodnik powołano się 717 razy. W połowie miesiąca na łamach magazynu ukazał się artykuł na temat planów sprzedaży stacji TVN. W materiale zawarto wypowiedzi anonimowych polityków w PiS i koalicji rządzącej. Na drugie miejsce zestawienia awansował tygodnik „Sieci”. W październiku magazyn odnotował 516 cytatów. Trzecie miejsce przypadło dwutygodnikowi „Viva” – 418 wzmianek.
„Forbes” na pierwszym miejscu w zestawieniu miesięczników i dwumiesięczników
Podobnie jak we wrześniu pierwsze miejsce należy do magazynu „Forbes”. Redakcji udało się stworzyć materiały, które inne media zacytowały 415 razy. Wpływ na taki wynik miał m.in. opublikowany przez miesięcznik ranking najlepiej zarabiających piłkarzy w 2024 roku. Według danych „Forbesa” największy dochód w tym roku uzyskał Cristiano Ronaldo. Drugie miejsce w rankingu IMM przypadło magazynowi branżowemu „Press”, który w październiku odnotował 233 cytowania. Trzecie miejsce należy do „Twojego Stylu”, który przywoływano 140 razy.
Bez zmian w zestawieniu TOP 5 tytułów prasowych o tematyce ekonomiczno-biznesowej
Podium rankingu tytułów prasowych o tematyce ekonomiczno-biznesowej otwiera „Rzeczpospolita”, którą cytowano ponad 4,7 tys. razy. Na drugim miejscu pozostaje „Dziennik Gazeta Prawna” z liczbą przeszło 2 tys. wzmianek. Na podium znalazł się również „Puls Biznesu”. W październiku informacje tej redakcji przywoływano 517 razy. Jednym z materiałów, który przykuł uwagę innych mediów, był materiał informujący o dofinansowaniu dla spółki Sundog założonej m.in. przez Olgę Tokarczuk. Według doniesień dziennika firma otrzyma od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości 16,9 mln zł.
W rankingu portali o tematyce ekonomiczno-biznesowej pozostaje na prowadzeniu nadal jest portal Money z cytowaniami na poziomie 980 wzmianek. Redakcja przekazała, że w wyniku przyjęcia przez zarząd NBP uchwały, wynagrodzenie prezesa Glapińskiego w ciągu roku wzrośnie o 191 tys. zł. Drugie miejsce przypadło portalowi Business Insider, który w październiku cytowano 730 razy. Podium zamyka Bankier. Inne media wzmiankowały informacje tego portalu 228 razy.
Awans Pulsu Medycyny i Medycyny Praktycznej
Tytuł lidera wśród mediów o tematyce zdrowotnej należy do Rynku Zdrowia, który w październiku odnotował 205 wzmianek. Medium jako pierwsze przekazało szczegóły dot. odejścia dr. Piotra Jabłońskiego ze stanowiska dyrektora Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom. Oficjalnie Jabłoński sam podał się do dymisji, ale według informacji Rynku Zdrowia miała być to wymuszona reakcja na aferę, którą wywołało wprowadzenie do sprzedaży „alkotubek”. Drugie miejsce należy do portalu Medonet, który cytowano 121 razy. Na ostatnie miejsce podium awansował Puls Medycyny, którego informacje przytaczano 74 razy.
Kanał Sportowy powraca na podium zestawienia o tematyce sportowej
Polskie media w październiku najczęściej cytowały TVP Sport. Informacje przekazywane przez stację wzmiankowano ponad 1,4 tys. razy. Na drugie miejsce awansował Kanał Sportowy. Medium wzmiankowano 822 razy m.in. dzięki nieoficjalnym doniesieniom powołaniach na pierwszego bramkarza do meczu z Portugalią. Według doniesień KS Michał Probierz miał wybrać Łukasza Skorupskiego. Ostatecznie jednak na bramce zobaczyliśmy Marcina Bułkę. Podium, z liczbą 802 cytowań, zamyka Przegląd Sportowy.
Awans aż o 12 pozycji Radia Kraków
Zestawienie pięciu najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych otwiera Radio Kraków. Stację wzmiankowano w innych mediach 465 razy. Drugie miejsce należy do „Gazety Krakowskiej”, która w październiku odnotowała 231 cytatów. Na ostatnie miejsce podium wskoczył „Głos Wielkopolski”. Na wydawany w Poznaniu dziennik powoływano się 211 razy. Na łamach dziennika pojawiła się informacja, zgodnie z którą podczas jednej z mszy ks. Waldemar Babicz nawoływał wiernych do modlitwy o „natychmiastowy areszt i więzienie dla towarzysza Palikota i jego wspólników”.
Wirtualna Polska Media zamyka podium najbardziej opiniotwórczych wydawnictw
Ringier Axel Springer Polska zajmuje pierwsze miejsce rankingu wydawnictw. Na media należące do grupy (Onet, „Fakt”, Przegląd Sportowy, Business Insider, „Newsweek”, Plejada, „Forbes”, Medonet, Noizz) powołano się łącznie blisko 9,6 tys. razy. Drugie miejsce, z liczbą blisko 8,2 tys. cytowań, należy do Agory („Gazeta Wyborcza”, Radio ZET, TOK FM, Gazeta.pl, Sport.pl, Plotek, Radio Plus). Trzecie miejsce za sprawą awansu zdobywa Wirtualna Polska Media (Wirtualna Polska, Sportowe Fakty, Money, Pudelek), która odnotowała niemal 7,4 tys. wzmianek.
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne redakcje przeprowadzono na podstawie 66 739 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.
Badanie dotyczy okresu 1 – 31 października 2024 roku.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa: Instytut Monitorowania Mediów). W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę Instytut Monitorowania Mediów lub logotyp) przy każdym wykresie.
O raporcie:
Raport Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce tworzony jest na podstawie analizy materiałów z monitoringu prasy, radia, telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiają się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r.
Analiza obejmuje ponad 1600 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (m.in. TVP1, TVP2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVN Turbo, Polsat, Polsat News, Polsat News 2) i rozgłośniach radiowych (m.in. PR1, PR3, PR4, RDC, Radio Maryja, RMF FM, Radio Zet, TOK FM i Muzo.fm) oraz portale internetowe, na których regularnie pojawiają się nowe treści. Raport nie obejmuje materiałów z kanałów społecznościowych i komentarzy umieszczanych pod artykułami w portalach internetowych.
Pliki do pobrania:
- Informacja prasowa – Najbardziej opiniotwórcze media – październik 2024
- Wykres kołowy październik 2024
- Wykresy październik 2024
- Wykresy wrzesień-październik 2024
Kontakt dla mediów:
Katarzyna Ozga
Dział Komunikacji Marketingowej
@: kozga@imm.com.pl
Tel. +48 698 634 594