Rzeczpospolita nie odpuszcza

Czy mord Polaków w Katyniu to ludobójstwo? – na to pytanie odpowiadali respondenci w najczęściej powoływanym rankingu zwycięzcy wrześniowego raportu – Rzeczpospolitej (1041). Powrót tytułu na pozycję lidera to przede wszystkim zasługa budzących dyskusje sondaży. Wśród najczęściej powoływanej tematyki tytułu znalazły się również doniesienia dotyczące sytuacji ekonomicznej w Polsce oraz krajowej sceny politycznej. Drugie miejsce w rankingu zdobyła Gazeta Wyborcza (960), która na swoich stronach komentowała wizytę Władimira Putina w Polsce oraz zajmowała się omawianiem ważnych wydarzeń w polityce zarówno polskiej, jak i zagranicznej. Trzeci na podium – Dziennik Gazeta Prawna (powstał dzięki połączeniu Dziennika i Gazety Prawnej) – uzyskał w analizowanym miesiącu wynik 906 powołań. Inne media najchętniej odnosiły się do publikowanych tam informacji o polskiej scenie politycznej, historycznych rozważań w okresie obchodów rocznicy wybuchu II wojny światowej oraz analiz sytuacji ekonomicznej w Polsce.

Wykres 1. Najczęściej cytowane media.



 

Nikogo nie zaskoczy fakt, iż tuż za zwycięską trójką znalazła się cytowana 588 razy stacja TVN24. Media najczęściej odnosiły się do poruszanych na antenie tematów z zakresu polityki polskiej, tragedii górników w kopalni "Wujek" oraz działalności policji i przestępczości. W pierwszej piętnastce rankingu, spośród mediów grupy ITI, pojawiły się również stacja TVN (218) oraz portal internetowy tvn24.pl (131).

Mocną pozycję w zestawieniu wywalczyła także rozgłośnia RMF FM (335). Stacja zajęła we wrześniu piąte miejsce i była powoływana w odniesieniu do polityki polskiej, działalności policji i przestępczości oraz polityki zagranicznej. Kolejna pozycja z kategorii radiowej – Radio Zet – uzyskała we wrześniu 193 powołań, dzięki czemu uplasowała się na miejscu dziewiątym w klasyfikacji ogólnej.

W pierwszej piętnastce znalazły się aż trzy tygodniki opinii: Polityka (256), Newsweek (138) oraz Wprost (131). Wysoka opiniotwórcza pozycja Polityki to zasługa opublikowanej tam informacji o udziale w policyjnym bankiecie chińskiego biznesmena obserwowanego przez Europol. Dotarcie do tej wiadomości zagwarantowało tytułowi siódmą pozycję w rankingu. Dla porównania dwa pozostałe tygodniki zajęły kolejno trzynaste i piętnaste miejsce.

Nieoczekiwanie wśród najpopularniejszych gazet i czasopism we wrześniu pojawił się tygodnik Gość Niedzielny (164). W minionym miesiącu media przypomniały cykl artykułów wywodzących się ze wspomnianego wydawnictwa. Ich temat dotyczył Alicji Tysiąc, która zaskarżyła Polskę do Trybunału Praw Człowieka za odmowę prawa do aborcji. Tysiąc poczuła się obrażona użytymi w artykułach porównaniami i domagała się przeprosin oraz zadośćuczynienia finansowego.

Jedenastą pozycję w zestawieniu ogólnym oraz pierwsze miejsce wśród portali internetowych uzyskał onet.pl (145). Warto jednocześnie zwrócić uwagę również na wspomniany już bardzo dobry wynik portalu tvn24.pl oraz wp.pl (118).

Ponownie w rankingu pojawił się Fakt, który osiągnął w badanym okresie o 19 powołań więcej niż w sierpniu. Tabloid niezmiennie najczęściej cytowany jest w kontekście życia towarzyskiego.

Wśród najczęściej powoływanych mediów biznesowych, które weszły w skład wyróżnionej piętnastki, znalazł się tylko Plus Biznesu (137). Parkiet, z ilością cytowań na poziomie 102, zajął drugie miejsce w swojej kategorii tematycznej, lecz nie zakwalifikował się do ścisłej czołówki.

We wrześniu zainteresowanie mediów wzbudziła przede wszystkim tragedia w kopalni "Wujek". Informacje o wybuchu metanu, śmierci 20 górników oraz rzekomych zaniedbaniach, które mogły doprowadzić do tej katastrofy spowodowały bardzo duży oddźwięk zarówno w mediach, jak i w ocenie opinii publicznej. Kolejnym głośnym tematem była wspomniana już sprawa Alicji Tysiąc i publikacji na jej temat, które ukazały się w Gościu Niedzielnym po decyzji Trybunału Praw Człowieka. Podobnie do poprzedniego miesiąca, we wrześniu dużą popularność w mediach zdobyły relacje z obchodów rocznicy wybuchu II wojny światowej oraz wizyty Władimira Putina i Angeli Merkel w Gdańsku. Wiele miejsca w analizowanym miesiącu prasa, stacje radiowe i telewizyjne poświęciły nieprawidłowościom związanym z działaniem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w szczególności zatrzymaniu przez ABW prezesa ZUS w Szczecinie – Sylwestra R. Kwestią niezwykle kontrowersyjną okazało się to, czy Weronika Marczuk-Pazura jest kolejną ofiarą słynnego agenta Tomka. Wielokrotnie zastanawiały się nad tym media pochylając się nad sprawą jej zatrzymania przez CBA pod zarzutem korupcji. Ugoda PZU-Eureko zawarta po ponad dziecięciu latach sporów była kolejnym tematem rozważań dziennikarzy. We wrześniu media zajmowały się również: przygotowaniami do zbliżających się wyborów prezydenckich, różnicami w podejściu do zagadnienia bolesnej przeszłości historycznej, sprawą planowanej budowy dróg i autostrad, a także ciągle aktualnymi przygotowaniami do Euro 2012 oraz sprawą prywatyzacji polskich stoczni. Powszechnie interesowano się kwestiami związanymi z osobami medialnymi, czyli zatrzymaniem w Szwajcarii słynnego polskiego reżysera Romana Polańskiego oraz incydentem na hip-hopowym koncercie w Zielonej Górze, gdzie ze sceny padły słowa zachęcające do pobicia jednego z uczestników wydarzenia. Kontrowersje budził również komentowany bankiet policji, na którym obecny był obserwowany przez Europol chiński biznesmen oraz problem wejścia Polski do strefy euro.

Od 1 do 30 września na potrzeby raportu Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował 8287 przekazów mediowych (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych). Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 8434 razy (5864 razy w prasie, 1422 w telewizji i 1148 w radiu). Treści analizowane w zestawieniu obejmują tylko te przekazy, które nie są przeglądami mediów.

W każdym miesiącu Instytut Monitorowania Mediów analizuje wszystkie przekazy mediowe, telewizyjne i radiowe, których autorzy powołują się na doniesienia innych mediów. Badaniu poddawanych jest prawie 900 tytułów prasowych oraz wybrane programy telewizyjne i radiowe.


*14 września 2009 nastąpiło połączenie "Dziennika Polska Europa Świat" i "Gazety Prawnej". Wynik dla "Dziennika Gazety Prawnej" stanowi sumę powołań na te dwa tytuły.

* Wynik dla dziennika „Polska” stanowi suma powołań na regionalne mutacje wydawane pod wspólnym tytułem „Polska”: „Polska Dziennik Bałtycki”, „Polska Dziennik Łódzki”, „Polska Dziennik Zachodni”, „Polska Gazeta Krakowska”, „Polska Gazeta Wrocławska”, „Polska Głos Wielkopolski”, „Polska Kurier Lubelski”.

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg