Sentyment jest przereklamowany, mówi Katie Paine w Krakowie
Podczas Kongresu FIBEP w Krakowie, spotkały się największe sławy z branży komunikacji i pokrewnych, między innymi gościnnie wystąpiła Katie Paine, guru z dziedziny pomiarów efektów działań PR. Na Kongresie zademonstrowała niepublikowane wcześniej wyniki prac międzybranżowej grupy, która od wielu miesięcy przygotowuje nowe standardy i wskaźniki do badania działań PR. Dużo uwagi zostało poświęcone ‘miękkim’ wskaźnikom, takim jak wpływ (influence), zaangażowanie, czy wydźwięk emocjonalny, nazywany często z angielskiego sentymentem. „Sentyment jest wskaźnikiem przereklamowanym i nadużywanym” – mówiła Katie Paine – „Zamiast niego powinniśmy się kierować kategoriami opinii i rekomendacji”.
Profesor Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny w PwC i członek Rady Gospodarczej przy premierze Tusku, przyjechał na Kongres na specjalne zaproszenie Instytutu Monitorowania Mediów. Profesor Orłowski mówił o sytuacji gospodarki światowej oraz polskiej i przestrzegał, że nie można liczyć na rychły koniec kryzysu. W jego ocenie, zmiana nie nastąpi przed rokiem 2018.
Jednak najbardziej sensacyjną informacją, jaką przyniósł trzydniowy Kongres FIBEP, jest rozpoczęcie rozmów o fuzji między FIBEP-em, a nieco liczniejszym stowarzyszeniem AMEC. W przyszłości może to oznaczać powstanie jednej, potężnej organizacji, która będzie się zajmować pełnym spektrum zagadnień dotyczących analizy komunikacji, pomiarów efektywności działań PR i monitoringu mediów. Jest to z jednej strony olbrzymia szansa, bo powstała organizacja będzie miała niepomiernie większe możliwości finansowe i lobbingowe, ale z drugiej strony fuzja niesie ze sobą szereg wyzwań, ze względu na odmienne tradycje obu stowarzyszeń.
Jeśli fuzja między FIBEP i AMEC dojdzie do skutku, to 45 Kongres w Krakowie, będzie ostatnim Kongresem FIBEP. Spotkanie w Krakowie było wyjątkowe także pod względem rekordowej liczby uczestników – 150 gości z 74 krajów – oraz rekordowej liczby spikerów.
Gośćmi Kongresu byli właściciele firm monitorujących media i kadra zarządzająca z całego świata, wielu z nich Polskę oglądało po raz pierwszy. Podczas zakończenia imprezy, które odbywało się 125 metrów pod ziemią – w kopalni soli Wieliczka, prezydent FIBEP Mazen Nahawi złożył podziękowania Instytutowi Monitorowania Mediów, który był gospodarzem Kongresu.
ORGANIZATORZY
FIBEP to największe międzynarodowe stowarzyszenie firm zajmujących się monitoringiem mediów i analizą komunikacji. Organizacja została założona w 1953 w Paryżu, obecnie ma swoją siedzibę w Brukseli. Obecnie liczy prawie 90 członków z 44 krajów. FIBEP obsługuje klientów z sektora biznesowego, rządowego oraz pozarządowego, dostarczając im usługi monitoringu mediów i analizy, które są podstawą do podejmowania kluczowych decyzji oraz optymalnego działania na rynku.
Zarząd FIBEP składa się z pięciu członków Komitetu Wykonawczego, na czele którego stoi Prezes Mazen Nahawi oraz Sekretarz Generalny Joachim von Beust. FIBEP jest organizatorem międzynarodowego Kongresu, który odbywa się co 18 miesięcy, oraz wielu innych wydarzeń: między innymi niedawno zakończonych warsztatów dotyczących mediów społecznościowych oraz przyszłości radia i telewizji.
Instytut Monitorowania Mediów to lider branży monitoringu mediów w Polsce. Od ponad dekady dostarcza klientom kompleksową usługę badania wizerunku w prasie, radiu, telewizji oraz w internecie i w mediach społecznościowych. Rozwój potrzeb na rynku monitorowania mediów spowodował, że od 2003 roku IMM uruchomił dziewiętnaście ośrodków lokalnych w największych miastach Polski, dzięki czemu stało się możliwe pozyskiwanie informacji z gazet regionalnych już w dniu ich wydania. Od początku 2010 roku IMM oferuje możliwość zamówienia monitoringu mediów z krajów Europy Środkowo-Wschodniej (CEE). IMM publikuje szereg ogólnodostępnych raportów, w tym „Najbardziej Opiniotwórcze Media” – cykliczny ranking najczęściej cytowanych mediów, a także regularne badania polskiego dyskursu internetowego w ramach projektu Kompas Social Media.