Sezon na lody w social media: w sierpniu internauci najczęściej wybierali marki Koral, Grycan i Algida
Pod względem popularności w internetowych dyskusjach w sierpniu wśród producentów lodów prowadzi Koral, zyskując 37-procentowy udział w dyskusji. Pierwsze miejsce to zasługa dużego zaangażowania marki w dialog z odbiorcami w social media. Konkursy oraz oryginalne posty tej marki zapewniają jej wierne i aktywne grono fanów. Koral umożliwia swoim fanom m.in. wystąpienie w reklamach marki u boku znanego aktora w przyszłorocznym sezonie reklamowym.
W publikacjach na facebookowym profilu firmy chętnie udzielają się internauci, a pojawiające się komentarze budują coraz większą dyskusję. „Kurczę, jadę tam gdzie rządzi rakieta!” pisze jedna z internautek. „Grandy moje ulubione!” – dodaje kolejna.” Każdy kolejny post pokazywał sympatię, jaką internauci darzą ulubionego producenta lodów: : „Jestem z top milkera ale lovkam rollera”.
Użytkownicy mediów społecznościowych często wspominali również markę lodów Grycan, która przegrała o włos i znalazła się na drugim miejscu z 36-procetnowym udziałem. Nieco rzadziej wspominano o markach Algida (15%), Nestle (10%) czy Häagen-Dazs (2%).
O lodach można było usłyszeć najczęściej na Facebooku (32,7% wzmianek), Twitterze (32,5%) oraz Instagramie (12,5%), gdzie użytkownicy chętnie dzielili się pobudzającymi apetyt zdjęciami.
Użytkownicy Facebooka, Twittera, czy Instagrama, wywołują swoich ulubionych producentów lodów zarówno w trakcie konsumpcji, jak i wtedy kiedy mają na nie ochotę lub wspominają niezapomniany smak słodkich przekąsek: „Wczoraj jadłam pierwszy raz lody pistacjowe #grycan, są wyśmienite! Smak i konsystencja, pyszne!”. Niektórzy piszą jakie preferują smaki: „Mój ulubiony słodycz to LODY najlepiej miętowe z czekolada z Grycan'a”, a inni – bardziej dosadnie – przyznają: „Boże lody grycana biała czekolada to najlepsze lody ever”. W internecie dumnie wspominamy o obecności producenta również w innych częściach Europy „Na Węgrzech też mają lody #Algida” – publikuje na swoim profilu użytkownik Instagrama. Lody okazują się również idealnym towarzyszem internautów w innego rodzaju przyjemnościach, np. w trakcie czytania.
Marka Grycan zdecydowała się też m.in. na publikację postów zadowolonych fanów na swoim profilu.
LO(do)VE uniesienia
Analiza wydźwięku komentarzy nie pozostawia wątpliwości: polscy internauci po prostu kochają lody. Według danych IMM w dwóch pierwszych tygodniach sierpnia aż 90% publikacji na ten temat o zabarwieniu emocjonalnym miało charakter pozytywny. W postach i komentarzach przeplatają się ze sobą takie słowa jak: pyszne, dobre, domowe, lubię, dużo, smacznie. IMM zanotował łącznie prawie 3 miliony interakcji z treściami na temat lodów.
Użytkownicy portali społecznościowych chętnie dzielili się publikacjami związanymi z lodami. W badanym okresie publikacje z nimi związane udostępniane były ponad 2 miliony razy, co świadczy o dużym zaangażowaniu internautów w temat zimnych przekąsek.
Zdrowe lody dla ochłody
Uczestników dyskusji w sierpniu interesowały także przepisy na smaczne i zdrowe domowe lody. Czasami inspiracją to stworzenia takich zdrowych lodów mogą stać się owoce, o czym informuje nas post na blogu healthskie.
Polacy w social media często szukają też miejsc, w których można zjeść najsmaczniejsze lody w okolicy bądź takich, w których dostaniemy niespotykane i oryginalne smaki. Dla dużych i małych lodziarni oraz cukierni, posty tego rodzaju są wielką szansą na zaproszenie internauty do lokalu i do spróbowania lodów własnej produkcji.
W mediach społecznościowych pojawiają również publikacje pokazujące problemy związane z jedzeniem lodów: „Czym można sprać lody frugo-truskawkowe z dziecięcej koszulki?” – prosi o podpowiedź użytkownik Facebooka. Na facebookowych stronach typu „spotted” nie są rzadkością komentarze, w których autorzy proszą o odnalezienie osób spotkanych lub widzianych w lodziarniach.
Lodożercy są z Poznania
Z przeglądu największych miast w Polsce wynika, że najwięcej lodów w sierpniu zjedli poznaniacy. Zgodnie z danymi IMM w zestawieniu TOP 5 miast z największą liczbą wzmianek w kontekście lodów, to właśnie Poznań pojawiał się w publikacjach najczęściej (33% wszystkich informacji), wyprzedzając Warszawę (31%) i Kraków (14%). Pierwszą piątkę uzupełniają Wrocław i Katowice.
Internauci z Poznania tak bardzo lubią lody, że nawet stworzyli facebook-owy profil „Lodziarnie w Poznaniu, o których nie miałeś pojęcia”. Z dnia na dzień zbiera coraz więcej fanów i podpowiedzi, gdzie można trafić na najlepsze lody w mieście.
Warszawa zawdzięcza swoja wysoką pozycje w rankingu m.in. na organizowanemu w drugim tygodniu sierpnia tygodniowi lodów.
Czekolada, wanilia, czy smerf?
W przypadku preferowanych smaków, internauci są podzieleni. Choć większość internetowych komentatorów wybiera tradycyjne smaki, czyli czekoladowy (38% w TOP5 smaków), śmietankowy (13%) i waniliowy (11%), zaskoczeniem jest drugie miejsce.
Przypadło ono lodom… smerfowym. Swoją popularność lody te – jak donoszą internauci – zawdzięczają przede wszystkim sentymentowi do słynnej bajki: „Przez smerfy kochałam lody smerfowe, smerfetka to ja” – wyznaje jedna z użytkowniczek.
Do spróbowania nietypowych smaków zachęcają sami producenci na swoich profilach w mediach społecznościowych. Wśród oryginalnej oferty znajdziemy m.in. lody burakowe, tymiankowe, chrzanowe, czy te o smaku sera pleśniowego.
Jak wskazuje monitoring IMM, także forma podania lodów jest ważna. Ponad połowa internautów preferuje te na patyku. Jedzenie lodów w wafelku zadeklarowało 36% komentatorów, a lodów w kubku – 8%.
A może koperek?
Z sierpniowego monitoringu social media wynika ponadto, że opakowanie po lodach jest idealnym pojemnikiem na przechowywanie… koperku. Należy liczyć się z rozczarowaniem innych domowników, którzy otwierając pudełko z nadzieją na słodką zimną przekąskę, znajdą w nim tylko zieleninę. „To uczucie, kiedy chcesz zjeść lody, otwierasz pudełko, a tam koperek” – żali się internautka.
Nieważne jednak, czy wybierzemy smak koperkowy, czekoladowy czy smerfowy. Pozostaje mieć tylko nadzieję, że lody, które dostajemy będą przede wszystkim nałożone od serca. Bo to – zdaniem internautów – ma ogromne znaczenie.
O badaniu:
Badanie oparto o dane z monitoringu internetu i mediów społecznościowych w IMM. Monitoring przeprowadzono w okresie 2.08.2016 do 16.08.2016 dla hasła „lody” oraz smaków lodów najczęściej pojawiających się w dyskusjach. Analizę wykonano w module analitycznym IMM.
Autor: Konrad Wróbel, Asystent ds. PR