Studenci chcą staży za granicą

Z raportu PRoto.pl dotyczącego pracy w branży PR wynika, że w 2011 najbardziej poszukiwani byli praktykanci i stażyści. Można by pomyśleć, że studenci i absolwenci mają w czym wybierać. Mimo to, konkursy stażowe cieszą się niesłabnącą popularnością. Do tegorocznej edycji „PRaktykuj za granicą” startuje 20 osób na jedno miejsce. Najaktywniejsi są studenci warszawscy, poznańscy i krakowscy.

– Studenci, którzy chcą jechać na praktyki za granicę, niekoniecznie działają pod presją rynkową. – uważa Magdalena Grabarczyk-Tokaj, jurorka „PRaktykuj za granicą”, prowadząca zajęcia dla studentów na kierunkach związanych z PR-em. – Uczestnicy konkursu startują w nim nie dlatego, że do znalezienia dobrej pracy muszą mieć koniecznie doświadczenie zawodowe zdobyte już w czasie studiów, ale z powodu swoich zainteresowań. Chcą zrobić coś „ponad program”, są ciekawi jak wygląda praca w branży. Dzisiaj student często już na pierwszym roku wie, czego chce.

Praktyki i staże bywają rozczarowaniem dla młodych ludzi, kiedy okazuje się, że jedyne, czego mogą się nauczyć, to parzenie kawy. – To jest też przewaga startowania w konkursie stażowym z ugruntowaną renomą – wskazuje Marta Cieślak, koordynator „PRaktykuj za granicą” – studenci wiedzą, że wysyłamy ich do prestiżowych agencji, gdzie będą pracować przy bieżących projektach. Jadą tam żeby się uczyć, poznawać tajniki zawodu, przeżyć przygodę, a nie po to, żeby kserować dokumenty.

Laureatka ubiegłorocznej edycji konkursu, Wiola Starczewska, wylicza najciekawsze projekty, przy których pracowała podczas swojego stażu w Londynie: kampania promująca produkty kulinarne wśród blogujących mam, raport z publikacji na temat działań social media stu największych firm notowanych na giełdzie w Londynie, organizacja eventu i cały ogrom przeróżnych case studies. Do tego dochodzą oczywiście inne kształcące aspekty wyjazdu: zwiedzanie, poznawanie nowych ludzi, innego środowiska.

Za tydzień poznamy półfinalistów tegorocznej edycji konkursu „PRaktykuj za granicą”. Ich zadaniem było przygotowanie 3-stronicowego projektu strategii komunikacyjnej na jeden z trzech tematów związanych z działalnością Fundacji ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych. Ci, którzy poradzili sobie z tym najlepiej, zostaną poproszeni o stworzenie kompletnej strategii komunikacji, w oparciu o przygotowany przez siebie projekt. W maju trzy najlepsze prace trafią do Fundacji ITAKA, a ich twórcy polecą do Londynu i Brukseli, na zaproszenie agencji Fleishman-Hillard, Burson-Marsteller i LEWIS PR.

W IX edycji „PRaktykuj” wzięły udział największe ośrodki akademickie w kraju. Na pierwszym miejscu pod względem liczby prac znalazł się Uniwersytet Warszawski, a na drugim ex aequo warszawska Szkoła Główna Handlowa, Uniwersytet Adama Mickiewicza i Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.

Udział miast w PRaktykuj za granicą

O konkursie
I edycja konkursu „PRaktykuj za granicą” została zorganizowana przez Instytut Monitorowania Mediów w roku akademickim 2003/2004, we współpracy z Polską Akcją Humanitarną. Od tamtej pory odbyło się osiem edycji konkursu, dzięki którym 24 studentów pojechało na staże do prestiżowych agencji PR w największych miastach Europy, m.in. w Londynie, Mediolanie, Berlinie, Monachium. Każda edycja konkursu odbywa się we współpracy z wybraną fundacją lub stowarzyszeniem działającym pro bono. Konkurs jest corocznie organizowany przez Instytut Monitorowania Mediów, a jego celem jest wspieranie młodych adeptów branży PR oraz organizacji pożytku publicznego.

PRaktykuj za granicą jest organizowane przez Instytut Monitorowania Mediów już po raz dziewiąty. Nagrody zostały ufundowane przez IMM oraz agencje Fleishman-Hillard, Burson-Marsteller, LEWIS PR i Solski Burson-Marsteller, a także magazyn BRIEF.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło radio RMF MAXXX, Gazeta Wrocławska i portal naszemiasto.pl, portal proto.pl, Gazeta Studencka, magazyn studencki SMS, magazyn studencki Manko, magazyn studencki B.e.s.t. oraz portale dlastudenta.pl i kariera.com.pl. Partnerami konkursu są anteny AEGEE: Białystok, Kraków, Lublin, Poznań, Toruń, Warszawa, Wrocław i Zielona Góra.


Merytorycznie konkurs wspierają organizacje branżowe PSPR i ZFPR.