Świeckie święta. Czy aby na pewno?

Instytut Monitorowania mediów zbadał popularność haseł związanych z Wielkanocą w internecie w marcu 2013 r. Wyniki okazały się zaskakujące. Jakie sprawy związane ze świętami frapują internautów najbardziej, a które etapy przygotowań trzeba po prostu przetrwać?


Wielkanocny stół z internetu
Ile ciast wypada przygotować na święta i jakie w ogóle? Co należy brać pod uwagę, jeśli ma się dziecko ze skazą białkową lub cukrzyka wśród gości? Co włożyć do koszyczka, jak ozdobić stół, jak ubrać rodzinę – takich informacji szukają internauci przed świętami. Wymieniają się przepisami, wspierają poradami dotyczącymi organizacji świąt.
Gdybyśmy skomponowali świąteczne menu na podstawie statystyk z komentarzy i zapytań pozostawianych przez internautów w sieci, to na wielkanocnym stole w największej ilości pojawiłyby się pisanki, sernik, mazurek, zajączek i rzeżucha – wylicza Nina Olszewska z Instytutu Monitorowania Mediów. – Nie zabrakłoby też baranka, pasztetu, baby wielkanocnej oraz paschy. 



Z rodziną czy wyjazdowe, lubiane czy nie?
W opiniach internautów dość często pojawia się dezaprobata dla siedzenia przy suto zastawionym stole w gronie rodzinnym – z jednej strony poszukiwane są przepisy na lekkie jedzenie, z drugiej coraz częściej pojawiają się zbuntowane głosy, jak na przykład: „w tym roku święta tylko we czwórkę, mam dość wielkiej rodziny męża”[forum.wizaz.pl] czy zainteresowanie wyjazdami wypoczynkowymi w okresie świątecznym. Opinie wyrażające pozytywny stosunek do świąt („uwielbiam święta”, „nie mogę się doczekać świąt”) równoważą się z tymi negatywnymi, związanymi głównie z oporem wobec konieczności gotowania, sprzątania i spotkań z rodziną.

Nie mogę doczekać się rekolekcji
Zaskakuje popularność rekolekcji w internecie – hasło to pojawiało się w marcu częściej niż „pisanki”. Z analizy publikacji wynika, że zainteresowanie tym zagadnieniem przejawiała głównie młodzież szkolna i rzadko ma odniesienia do przeżyć religijnych. Młodzi użytkownicy mediów społecznościowych wspominali, że rekolekcje będą lub były, cieszyli się wolnym czasem lub narzekali na konieczność chodzenia do kościoła. Nie zabrakło też utyskiwań rodziców dzieci, które w rekolekcjach udziału nie brały i wymagały opieki w czasie szkolnym. Podobnie wygląda sprawa drogi krzyżowej – wspominana była na przykład w kontekście zbyt późnej godziny (photoblog.pl).

W zgodzie z nauką Kościoła
Rekolekcje i droga krzyżowa to hasła popularne, gównie we wspomnianym kontekście młodzieży. Warto jednak zauważyć, że nie zabrakło w analizowanym okresie też merytorycznych wzmianek związanych z religijnym aspektem świąt. Informacje o duchowych przygotowaniach do świąt publikowały strony internetowe parafii z całej Polski. Dyskusje na temat spowiedzi i komunii w okresie wielkanocnym czy przeżywaniu Wielkiego Postu pojawiły się na forach takich jak opoka.pl czy katolik.pl. Były jednak w mniejszości.

Zobacz pozostałe raporty również na stronie IMM.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów” lub „Kompas Social Media”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.

Autor:
Nina Olszewska, starsza specjalistka analiz przekazów mediowych IMM.

O raporcie:
Analizę wykonano na podstawie ponad 34 582 materiałach internetowych dostarczonych przez Instytut Monitorowania Mediów, w których pojawiły się hasła związane z Wielkanocą. Raport obejmuje materiały od 1 do 28 marca 2013 r.

O Kompasie Social Media:
Kompas Social Media to projekt Instytutu Monitorowania Mediów. Jest to audyt dotychczasowej obecności firmy, marki, osoby czy całej branży w mediach społecznościowych na tle jej obecności w Internecie. Raport umożliwia identyfikację najbardziej popularnych miejsc dyskusji na temat marki lub firmy, wskazuje również kanały jeszcze niezagospodarowane. Audyt sygnalizuje momenty największego nasilenia komentarzy, z uwzględnieniem głównych tematów, co pomaga w szczegółowej analizie komentarzy internautów na badany temat. W raporcie uwzględniony jest też wydźwięk publikacji na temat badanego hasła. Analiza wyszczególnia również autorów treści w sieci, będących lub mogących się stać liderami opinii. Kompas pomaga ocenić dotychczasowe przekazy na temat firmy/ marki i znaleźć miejsca w Internecie, w których pojawia się ona jak i jej klienci. To pomoc w dostosowaniu lub zoptymalizowaniu komunikacji w poszczególnych kanałach w Internecie.

O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów to lider branży monitoringu mediów w Polsce. Od ponad dekady dostarcza klientom kompleksową usługę badania wizerunku w prasie, radiu, telewizji oraz w internecie i w mediach społecznościowych. Rozwój potrzeb na rynku monitorowania mediów spowodował, że od 2003 roku IMM uruchomił dziewiętnaście ośrodków lokalnych w największych miastach Polski, dzięki czemu stało się możliwe pozyskiwanie informacji z gazet regionalnych już w dniu ich wydania. Od początku 2010 roku IMM oferuje możliwość zamówienia monitoringu mediów z krajów Europy Środkowo-Wschodniej (CEE). IMM publikuje szereg ogólnodostępnych raportów, w tym „Najbardziej Opiniotwórcze Media” – cykliczny ranking najczęściej cytowanych mediów, a także regularne badania polskiego dyskursu internetowego w ramach projektu Kompas Social Media.