Szefowie energetyki najpopularniejsi w mediach [infografika]

Najbardziej medialnymi „Bossami polskiej gospodarki” w grudniu byli – jednocześnie już dosłownie byli – szefowie dwóch firm energetycznych: Tomasz Zadroga z PGE i Michał Szubski z PGNiG. Na trzecim miejscu uplasował się Dariusz Lubera (Tauron). Instytut Monitorowania Mediów w ramach projektu Kompas Social Media przeanalizował pod tym kątem niemal 3 tysiące publikacji z prasy, internetu i mediów społecznościowych. Jak na tym tle prezentowali się szefowie branży telekomunikacyjnej, bankowej i ubezpieczeniowej?

Energetyka nadal na topie

 Grudzień był kolejnym miesiącem z rzędu, w którym najlepiej wyeksponowani w mediach byli szefowie firm energetycznych – ponad połowa analizowanych publikacji odnosiła się do prezesów z sektora energii[1]. Na drugiej pozycji znaleźli się przedstawiciele branży telekomunikacyjnej, gdzie zwyciężył Maciej Witucki z TP. Tuż za telekomami uplasowała się branża bankowa z najbardziej medialnym bossem – Zbigniewem Jagiełło (PKO BP).

 Karuzela z prezesami, miotła w spółkach skarbu państwa – medialne tematy

W grudniu czołowymi tematami w mediach były zmiany kadrowe w dwóch firmach energetycznych skarbu państwa. Z fotelem prezesa pożegnał się w połowie miesiąca Tomasz Zadroga z PGE, a tydzień później swoją rezygnację ogłosił Michał Szubski z PGNiG.  Rezygnacji Zadrogi towarzyszyły liczne domysły na temat przyczyn tej decyzji. Jak zawsze w takich momentach, w mediach rozpoczęły się spekulacje na temat obsadzania wakujących stanowisk. Stawiano również pytania czy to początek tzw. karuzeli stanowisk w pozostałych państwowych firmach.

Natomiast przed ogłoszeniem tych rewelacji głośno było o PGE w kontekście energetyki jądrowej. Polska Grupa Energetyczna zawiesiła bowiem swoje zaangażowanie w budowę elektrowni jądrowej na Litwie.

Z kolei o szefie PGNiG mówiono dużo tuż po ogłoszeniu rezygnacji Szubskiego, która oficjalnie miała być spowodowana niekorzystną dla spółki decyzją URE. Urząd nie zatwierdził podwyżek cen gazu, których chciała spółka.

Prezes Tauronu, Dariusz Lubera najczęściej pojawiał się w mediach w związku z kupnem przez Tauron Górnośląskiego Zakładu Elektroenergetycznego od Vattenfall.

Obecność w prasie to sposób na medialny sukces

Okazuje się, że nawet niewielka liczba publikacji prasowych (9 proc. całości informacji na temat bossów) może mieć istotny wpływ na medialność prezesa. To potwierdza tezę, że prasa mimo słabej pozycji ekonomicznej nadal jest silna jako medium opiniotwórcze. Wywiady w dzienniku Parkiet oraz ranking Najcenniejszych Polskich Marek 2011 Rzeczpospolitej były często komentowane w internecie i social media.

Wywiad, którego prezes Telekomunikacji Polskiej Maciej Witucki udzielił w połowie grudnia dziennikowi Parkiet, był szeroko komentowany w mediach elektronicznych. Media podchwyciły chętnie temat rebrandingu TP na Orange oraz planów rezygnacji spółki z telefonii stacjonarnej.

W drugiej połowie grudnia Parkiet rozmawiał też z Mirosławem Godlewskim. Media cytowały wypowiedzi prezesa na temat nowej strategii Netii i planów telekomu po sfinalizowaniu transakcji nabycia przez Netię Telefonii Dialog oraz Crowley Data Poland.

Bankowość

Na trzecim miejscu pod względem liczby wystąpień znaleźli się przedstawiciele sektora bankowego.

Najczęściej w tym kontekście mówiono o Zbigniewie Jagiełło (PKO BP). Bank PKO BP wygrał w kategorii marek finansowych w Rankingu Najcenniejszych Polskich Marek 2011 przygotowanym przez dziennik Rzeczpospolita.  Przy tej okazji prezes przypominał, że kierowana przez niego instytucja została doceniona również za granicą. Należący do Financial Times Group the Banker przyznał mu tytuł Banku Roku 2011.

Jagiełło komentował w mediach również decyzję o wycofaniu kredytów hipotecznych w walutach obcych z oferty banku.

 Ubezpieczenia

Najwyżej wśród bossów firm ubezpieczeniowych w mediach uplasował się Andrzej Klesyk, szef PZU. Klesyk był wymieniany m.in. jako członek kapituły konkursu „Najcenniejszych Polskich Marek”. Ósmą edycję zestawienia przygotował dziennik Rzeczpospolita.

 Prasa, internet a może media społecznościowe – gdzie najlepiej się pojawić?

 Pięciu najbardziej medialnych polskich szefów grudnia większość publikacji na swój temat mogła znaleźć w Internecie (ponad 80 proc.). Najlepiej wyeksponowanym bossem w mediach społecznościowych był szef Tauronu (10 proc.) a największy udział informacji na swój temat w prasie miał Zbigniew Jagiełło (13 proc.).

Ciekawie wygląda ścisła czołówka w poszczególnych mediach – dwa pierwsze miejsca w zależności od rodzaju mediów zajęli Tomasz Zadroga i Michał Szubski, natomiast brązowymi medalistami zostali: w prasie Zbigniew Jagiełło, w internecie Dariusz Lubera, a w mediach społecznościowych Maciej Witucki.

 Społecznościowi bossowie na przestrzeni 2011 roku – Szymon Majewski w banku i nagłe dymisje w energii

 Porównując skalę dyskusji o szefach polskich firm na przestrzeni roku w mediach społecznościowych, wyraźnie widać jak zmienne było zainteresowanie internautów poszczególnymi branżami. Wysokiej liczby komentarzy na temat Zbigniewa Jagiełły w kontekście współpracy reklamowej banku z Szymonem Majewskim nie udało się pobić. Nawet drastyczne i niespodziewane zmiany kadrowe w energetyce spotkały się z mniejszym zainteresowaniem i w przeciwieństwie do emocjonalnych dyskusji na temat banku, przybierały postać informacyjną.

 

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz oznaczenia w grafikach.


[1] Ponieważ konkurs na szefa PGE został rozpisany na początek 2012 roku a Michał Szubski pełnił obowiązki do końca roku, obydwaj prezesi zostali uwzględnieni w całym grudniowym zestawieniu.

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg