Tęczowy koń wyborów – 44 proc. dla Palikota, czyli powyborcze opinie internautów [infografika]

W mediach społecznościowych tematy polityczne często wywołują burzliwe dyskusje. Tym razem nie było inaczej. 15 tysięcy komentarzy w pierwsze trzy dni po wyborach –  Kompas Social Media zbadał zainteresowanie internautów sytuacją tuż po ogłoszeniu wyników głosowania. Partnerem badania jest serwis blogowy z opiniami i analizami na temat technologii Spider’s Web – www.spidersweb.pl.

Internauci ujawniali swoje polityczne preferencje, agitowali, dyskutowali, kłócili się i obrażali. O co i o kogo dokładnie? (zobacz infografikę).

Na infografice m.in.:

– Najlepsze teksty o liderach,
– Najbardziej gorące tematy dyskusji po wyborach,
– Rozkład sił w sejmie a rozkład sił w social media.

O kim, gdzie i po co mówili w social media?

Jak można było przypuszczać, zarówno tuż przed jak i bezpośrednio po wyborach najbardziej social medialną osobą był Janusz Palikot i jego Ruch. Z kolei zainteresowanie PJN w wirtualnej rzeczywistości odpowiadało wynikowi wyborczemu w realu i było nikłe – na poziomie 1% dyskusji o wszystkich partiach biorących udział w wyścigu o władzę.

Internauci rozmawiali chętniej o liderach partii niż na temat samych ugrupowań. Wielu z nich dzieliło się informacjami na temat własnych wyborów, argumentując decyzje  w barwny, nierzadko dowcipny sposób. W wyniku tych dyskusji pojawiło się nawet kilka nowych politycznych dowcipów (zobacz infografika). Najchętniej dzielili się swoimi poglądami za pośrednictwem mikroblogów (najlepszy do tego celu był jak się okazało Twitter). Dużą rolę odegrały także fora (głównie gazeta.pl), które w znacznym stopniu pozwalają na anonimowość komentujących. To właśnie tam najczęściej pojawiały się dosadne komentarze. Najdowcipniej było z kolei na Facebooku.

Często cytowane były również media tradycyjne, które aktywnie komentowały (również kanałami społecznościowym) wszystkie nowe doniesienia dotyczące wyników wyborów, ich konsekwencji i zmiany układu sił w parlamencie.

Najchętniej dyskutowano o Januszu Palikocie  i reprezentowanej przez niego partii – aż 44proc. całości dyskusji dotyczyło polityka z województwa lubelskiego. Jeden z internautów określił Ruch Palikota „tęczowym koniem wyborów”. Platforma Obywatelska oraz Prawo i Sprawiedliwość cieszyły się porównywalnie dużym zainteresowaniem. Zdecydowanie rzadziej pojawiały się komentarze na temat SLD i PSL czy PJN. (Zobacz na infografice najciekawsze teksty o liderach. Uwaga: w chmurkach cytowane są wypowiedzi internautów na temat poszczególnych polityków przestawionych na zdjęciach. Osoby publiczne, których wypowiedzi w social media dotyczące liderów zostały opublikowane w infografice są opisane nazwiskiem. Pozostałe cytaty pochodzą z komentarzy i tytułów do komentarzy w mediach społecznościowych, które odnosiły się do polityków zilustrowanych w infografice.)

 

Palikot – czarny, a raczej tęczowy koń wyborów o roli kościoła i marihuany

W kontekście Ruchu Palikota pojawiło się wiele kontrowersyjnych i gorących dyskusji związanych z postulatami wysuwanymi w kampanii wyborczej. Były to przede wszystkim kwestie legalizacji narkotyków i rozdziału państwa od kościoła (m.in. postulat zdjęcia krzyża z sejmowej sali obrad).

Po publikacji w Internecie informacji o tym, jak głosowały poszczególne grupy demograficzne wyborców użytkownicy mediów społecznościowych odwoływali się do faktu, że więcej mężczyzn głosowało na Palikota niż na Tuska, pisząc, że „Mężczyźni wolą Palikota, a kobiety Tuska”. „Areszty śledcze i zakłady karne to okręgi wyborcze, gdzie Palikot otrzymał najwyższe poparcie” – to z kolei wyniki wyborów w poszczególnych okręgach, którymi też dzielono się w sieci.

 

Wpływ Lisa na wynik wyborczy PiS?

W kontekście Prawa i Sprawiedliwości internauci dyskutowali na temat roli przedwyborczego wywiadu z Tomaszem Lisem i jego wpływie na wynik wyborów. Tematem potraktowanym ironicznie i humorystycznie przez internautów była też wypowiedź prezesa Kaczyńskiego na temat Budapesztu w Warszawie. Była ona wielokrotnie cytowana, przekształcana i komentowana. Internauci masowo publikowali także grafiki przedstawiające podział Polski na Węgry (województwa, w których wygrał PiS) i Polskę (województwa, w których wygrało PO). Wspominano również słowa Jarosława Kaczyńskiego sprzed kilku lat, kiedy obiecał odejść po przegranych wyborach parlamentarnych w 2011 roku.

 

Wizja rządów po zwycięstwie PO

Razem w wynikami wyborów pojawiły się pierwsze spekulacje na temat składu nowego rządu, utrzymania dotychczasowego jego kształtu, zmiany poszczególnych ministrów. Przedstawiano teorie na temat rzekomego połączenia sił Ruchu Palikota i Platformy Obywatelskiej w koalicje rządzącą. Dyskutowano również o możliwości wykluczenia PSL z rządu na rzecz Ruchu Palikota.

 

Dlaczego Napieralski przegrał wybory? Bo miał za mało głosów.

Internauci roztrząsali również fakt niskiego wyniku wyborczego Sojuszu Lewicy Demokratycznej, a ich krytyka skupiła się na liderze partii – Grzegorzu Napieralskim. Komentarze nasiliły się, kiedy Napieralski ogłosił ustąpienie z zajmowanego w SLD stanowiska. W kontekście dyskusji o SLD pojawił się również wątek Janusza Palikota i jego partii, która zdaniem internautów uzyskała poparcie głównie kosztem SLD. Internauci, ze względu na zapowiedź Grzegorza Napieralskiego o ustąpieniu ze stanowiska szefa partii dyskutowali o wyborze innego lidera. Osobą, której kandydaturę rozważano był Ryszard Kalisz.

PJN – mało w realu, mało w sieci

Najmniej publikacji pojawiło się na temat partii Polska Jest Najważniejsza. Szczególnie podkreślano wypowiedź Pawła Kowala na temat „lewactwa” w sejmie. Jeden z internautów stwierdził, że „Paweł Kowal popełnił strategiczny błąd odchodząc z PiS”. Wypowiedzi na temat PJN nie wywołały jednak zbyt wielkich dyskusji i przeszły niemalże bez echa w mediach społecznościowych.

O Badaniu:

Badanie przeprowadzone w ramach Kompasu Social Media opracowano na puli 15 000 materiałów z social media, zgromadzonych w dniach 10 – 12 października 2011 roku. Pod uwagę wzięto portale społecznościowe, w tym ogólnodostępne wpisy na forach, blogach, mikroblogach i serwisach społecznościowych obecnych w ofercie Instytutu Monitorowania Mediów. Analizowano wyłącznie materiały, w których pojawiła się pełna nazwa partii zarejestrowanej w wyborach do parlamentu w 2011 oraz/lub imię i nazwisko lidera ugrupowania. Pod uwagę wzięto hasła: Platforma Obywatelska, Prawo i Sprawiedliwość, Ruch Palikota, Sojusz Lewicy Demokratycznej, Polskie Stronnictwo Ludowe, Polska Jest Najważniejsza, Polska Partia Pracy oraz nazwiska: Donald Tusk, Jarosław Kaczyński, Janusz Palikot, Grzegorz Napieralski, Waldemar Pawlak, Paweł Kowal, Bogusław Ziętek.

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg