Temu kibicują Polacy – sportowy ranking września pod znakiem Igrzysk Paraolimpijskich
LM zwyciężyła, lecz to paraolimpiada skradła serca
W pierwszej dziesiątce najczęściej opisywanych wydarzeń sportowych września niekwestionowanym zwycięzcą jest Liga Mistrzów, lecz zdecydowana większość publikacji miała charakter informacyjny. Prawdziwe emocje internautów wywołały natomiast Igrzyska Paraolimpijskie rozgrywane w Londynie – prawie 9 tys. publikacji we wrześniu, w tym bardzo dużo w mediach społecznościowych. Dla jednych – największy w ostatnim czasie sukces polskich sportowców, dla innych dowód na to, że istnieje jeszcze coś takiego jak prawdziwie sportowy duch, dla wielu – ogromna wizerunkowa wpadka TVP: Igrzyska Paraolimpijskie. O sukcesach polskich paraolimpijczyków informowała na bieżąco na swoim profilu na Facebooku chociażby Dorota Zawadzka.
Sporym zainteresowaniem internatów cieszyły się też wydarzenia sportowe takie jak Maraton Warszawski czy Memoriał Agaty Mróz. Pozornie młode czy lokalne zdarzenia przykuły uwagę skuteczniej niż większość imprez tenisowych, licznie rozgrywanych we wrześniu.
Polscy paraolimpijczycy na Igrzyskach
36 medali, w tym 14 złotych – z takimi osiągnięciami wróciła do Polski reprezentacja paraolimpijczyków. W tej historii czarny charakter jest z pewnością jeden – TVP. Nienajlepiej w opiniach internautów wypadają też polskie sportowe władze, z minister sportu na czele, które nie dość skutecznie wspierały niepełnosprawnych sportowców.
Decyzja TVP o braku transmisji z Igrzysk Paraolimpijskich wywołała oburzenie zdecydowanej większości internautów, na wszystkich, często zdecydowanie różniących się światopoglądowo forach internetowych:
Spece od naszej TVP powinni dawno podać się do dymisji. Straciłem resztę szacunku do Pana Juliusza Brauna – natemat.pl.
Jeżeli jedynie estetyka odegrała tu decydującą rolę, to gdzie tu konsekwencja? Przecież TVP nawet pięknych rzeczy nie umie ciekawie pokazać? A to co widać jest brzydkie, jąka się, wchodzi w słowa, ma aparat na zębach, krzywe nogi i umysł, którego w pełni sprawnym nazwać nie można – natemat.pl.
Wpajana jest nam litość a nie równoprawność – niepełnosprawny na Dworcu Wschodnim w Warszawie lub w państwowej telewizji jest kłopotem lub ciekawostką nie zaś… człowiekiem – tvn24.pl.
Zastanawia mnie jedna rzecz. Komu służy TVP i jaką niesie misje – tvn24.pl
Brakuje słów, trudno uwierzyć, jak nazwać takie działania – po prostu łotrostwo!
Szukam informacji w prasie, internecie, jakie będą możliwości oglądania zmagań sportowców “szczególnych”, obdarzonych przez los różnymi dysfunkcjami, kalectwem. Walka z niesprawnością i pokonywanie jej, budzi we mnie i moich najbliższych ogromny szacunek i podziw dla tych ludzi, jest również dużą motywacją i zachętą dla mnie do podjęcia działań i zmagań z własnymi słabościami. Prawdę mówiąc bardziej czekałam na transmisje właśnie z tej olimpiady. I jestem przekonana że zwycięstw POLAKÓW będzie znacznie więcej, czego im wszystkim z całego serca życzę wraz z moją rodzina – radiomaryja.pl.
Najczęściej wspominana w Internecie była dwukrotna medalistka igrzysk, Natalia Partyka, na drugiej pozycji znalazł się Rafał Wilk, na trzeciej zaś Karolina Kucharczyk.
Najpopularniejszy sport września
Piłka nożna bez litości zostawiła w tyle inne dyscypliny – głównie dzięki eliminacjom do Ligii Mistrzów. Niemal 46 tys. przekazów w ciągu miesiąca to wynik lepszy niż w lipcu 2012, a wydawać się mogło, że nic nie przebije popularności tego sportu w czasie EURO 2012. Nieśmiertelne pływanie okupuje drugie miejsce, zaś na odległe jedenaste spadła siatkówka. Początek sezonu z pewnością pomoże siatkarzom wrócić na szczyt, zwłaszcza, że żeńska liga zyskała nowego sponsora tytularnego. Na trzeciej pozycji w rankingu najpopularniejszych w internecie dyscyplin sportowych znalazła się koszykówka.
Radwańska coraz niżej w rankingu
Jeszcze w sierpniu Agnieszka Radwańska prowadziła w zestawieniu najpopularniejszych sportowców, we wrześniu nie miała już szans z Robertem Lewandowskim. Na trzecim miejscu znalazł się Adam Małysz – to pierwsza tak wysoka pozycja Małysza od początku badań popularności Sportowców Roku 2011. Jeszcze w sierpniu ex-skoczek zajmował piątą pozycję.
Ekspozycja sponsoringu sportowego T-Mobile stale rośnie
We wrześniu 2012 T-Mobile osiągnął rekordowy wynik publikacji w kontekście sponsoringu sportowego – prawie 10,5 tyś. wzmianek na temat T-Mobile Ekstraklasy. Na drugie miejsce awansowała PlusLiga siatkarska, na trzecie spadła Enea Ekstraklasa żużlowa. Na szóstym miejscu debiutuje liga siatkarek – Orlen Liga.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów” lub „Kompas Social Media”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.
Autor:
Nina Olszewska, starsza specjalistka analiz przekazów mediowych IMM.
O raporcie:
Analizę wykonano na podstawie ponad 205 826 materiałów internetowych dostarczonych przez Instytut Monitorowania Mediów, w których pojawiły się nazwy dyscyplin sportowych/nazwiska sportowców. Raport obejmuje materiały od 1 do 30 września 2012 r. Opracowanie odnosi się do raportów z maja – sierpnia 2012 roku.
O Kompasie Social Media:
Kompas Social Media to projekt Instytutu Monitorowania Mediów. Jest to audyt dotychczasowej obecności firmy, marki, osoby czy całej branży w mediach społecznościowych na tle jej obecności w Internecie. Raport umożliwia identyfikację najbardziej popularnych miejsc dyskusji na temat marki lub firmy, wskazuje również kanały jeszcze niezagospodarowane. Audyt sygnalizuje momenty największego nasilenia komentarzy, z uwzględnieniem głównych tematów, co pomaga w szczegółowej analizie komentarzy internautów na badany temat. W raporcie uwzględniony jest też wydźwięk publikacji na temat badanego hasła. Analiza wyszczególnia również autorów treści w sieci, będących lub mogących się stać liderami opinii. Kompas pomaga ocenić dotychczasowe przekazy na temat firmy/ marki i znaleźć miejsca w Internecie, w których pojawia się ona jak i jej klienci. To pomoc w dostosowaniu lub zoptymalizowaniu komunikacji w poszczególnych kanałach w Internecie.
O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów od ponad 10 lat świadczy usługi wyszukiwania i analizy informacji publikowanych w mediach oraz tworzenia raportów wizerunkowych. Stale monitoruje ponad 900 tytułów gazet i czasopism ogólnopolskich, regionalnych i anglojęzycznych, ponad 100 stacji RTV, polskie zasoby Internetu oraz social media. Od 2002 roku Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej ponad 90 firm monitorujących media z przeszło 40 krajów świata. IMM jest twórcą kwartalnego newslettera FIBEP, poświęconego PR i komunikacji, dedykowanego firmom monitorującym media.