Transportowa zmiana? Internauci pozytywnie o podróży kolejami

Wsiąść do pociągu, ale jakiego?

IMM zmonitorował dyskusję o dziesięciu największych przewoźnikach ujętych w zestawieniu Urzędu Transportu Kolejowego na temat liczby pasażerów przewiezionych w pierwszej połowie 2016 roku.

 

Tylko w czasie ostatniego weekendu sierpnia w mediach pojawiło się ponad 20 tysięcy publikacji na temat podróżowania pociągiem. Wzmianki te wywołały blisko 1,7 mln interakcji, z czego, aż 88% stanowiły udostępnienia – wynika z danych IMM. W dyskusji na temat kolei najbardziej wyróżniają się komentarze na temat marek przewoźników.

 

Na pierwszym i drugim miejscu uplasowali się przewoźnicy ogólnopolscy – PKP Intercity (37-procentowy  udział w internetowej dyskusji) oraz Przewozy Regionalne (15%), które zgodnie z analizą UTK w badanym okresie przewiozły najwięcej pasażerów. Ostatnie miejsce podium zajęła Warszawska Kolej Dojazdowa (10%), nieznacznie wyprzedzając Koleje Śląskie (9%), Łódzką Kolej Aglomeracyjną (8%) i Koleje Mazowieckie (7%).

 

 

Internetowa dyskusja wokół najpopularniejszych w sieci przewoźników dotyczyła najczęściej komfortu jazdy, punktualności, wyglądu pociągów jak również wybranych kierunków podróży.
Każda podróż zaczyna się od planów – co zwiedzić, czym pojechać. Najlepiej postawić na pociągi PKP Intercity. Pociąg do podróży ze względu na komfort, bezpieczeństwo i atrakcyjny czas przejazdu. Jednak zanim zdecydujemy, którym pociągiem jechać, warto najpierw sprawdzić, jaka jest w nim frekwencja” – możemy przeczytać na facebookowej stronie poradnikowej poświęconej podróżowaniu.

 

Monitoring mediów społecznościowych w IMM wykazał, że ogromną rolę w dyskusji o pociągach odgrywają pasjonaci kolei, którzy fotografują każdego rodzaju pojazdy szynowe oznaczając dokładnie kierunek jazdy oraz przewoźnika, a następnie dzielą się zdjęciami w social media. Na Facebooku istnieje wiele grup zrzeszających fanów kolei: zarówno regionalnie, jak i na obszarze całego kraju.  Oprócz fotografii, dużą popularnością wśród nich cieszą się filmy z przejazdów pociągów publikowane w serwisie YouTube.

 

Życzymy przyjemnej podróży

W badanym okresie najczęściej deklarowanym celem podróży internautów była Warszawa (blisko 2 tys. wzmianek). Jak wynika z analiz IMM, na kolejnych miejscach znalazły się Poznań, Kraków, Wrocław oraz Gdańsk.

 

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1788089221404058&id=1422342447978739

 

 

Biorąc pod uwagę słowa wartościujące najczęściej występujące w relacjach z podróży, IMM zbadał także nastawienie internautów do kolei. Okazało się, że zwroty takie jak „wygodnie”, „czysto” czy „szybko”, padają niemal dwukrotnie częściej niż: „opóźnienie”, „tłok” lub „duszno”.

 

„Obiecałem sobie. Nigdy więcej pociągów. Ale gdy @Rozgrywka wzywa to trzeba! Jadę chłopaki!’ –  komentuje twitterowicz i natychmiast otrzymuje komentarz: „Dlaczego? Przecież jeżdżenie pociągami jest super :-)”. „Jadę właśnie Słonecznym Kolei Mazowieckich i jestem zachwycony! nowoczesny piętrus z panoramicznym oknami na górze :3333” – dzieli się pozytywnym doświadczeniem inny użytkownik mikrobloga.

 

Niektórzy internauci wyrażali zadowolenie z możliwości podróży w samotności: „Prawie pusty, klimatyzowany pociąg. #wygrałam J” – czytamy w jednym z komentarzy. Inni natomiast  decydują się na przyjemne i kreatywne wykorzystanie czasu z współtowarzyszem podróży.

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1454855104528559&id=1074079062606167

 

Pasażer mocno zaangażowany

Najwięksi przewoźnicy kolejowi działają na swoich profilach społecznościowych i organizują wydarzenia mające na celu budowanie pozytywnego wizerunku wśród pasażerów. Łódzka Kolej Aglomeracyjna promuje swoje przejazdy m.in. na Instagramie, organizując konkursy dla swoich klientów.

 

PKP Intercity proponowało swoim pasażerom wysłanie kartki pocztowej dla osób walczących w Powstaniu Warszawskim za pomocą uruchomionej przez siebie Kolejowej Poczty Powstańczej. M.in. dzięki tej inicjatywie przewoźnik wysunął się na prowadzenie na mapie benchmarkowej oceniającej skuteczność angażowania odbiorów w social media.

 

 

Interakcje z treściami dotyczącymi kolei, pociągów i przewoźników wyraźnie przyspieszyły  na przełomie sierpnia i września. Ponad 88% interakcji stanowiły udostępnienia, których w badanym okresie było łącznie ponad 1,5 miliona.

 

Internauci angażują się także w dyskusje na nieoficjalnych profilach związanych z wybranymi przewoźnikami. Szukają tu m.in. informacji o prowadzonych remontach, utrudniających punktualne dotarcie do celu. W takich przypadkach liczą się najbardziej aktualne informacje dotyczące przejazdu, które często najszybciej dostępne są właśnie w social mediach poza oficjalnymi kanałami przewoźników. Takie miejsca w sieci mogą stanowić dla tych marek dobry punkt zaczepienia do rozwijania skutecznej komunikacji.

 

Podróżowanie pociągiem może wywołać różne emocje, a świadczy o tym często podawany dalej tweet: „twoja skóra pachnie jak ostatnie dni wakacji, po co mi ten pociąg skoro ciebie nie ma na stacji?”. To fragment jednej z piosenek rapera Taco Hemingway’a. Jak wynika z monitoringu mediów społecznościowych, niektórym pasażerom w pamięci zapada nie tylko podróż, ale i inni pasażerowie.

 

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1126423927451106&id=393204827439690

 

 

O badaniu:

Badanie IMM zostało przeprowadzone w okresie 26.08 – 5.09.2016 w oparciu o dane z monitoringu prasy, telewizji, radia, internetu i social mediów w odniesieniu do wybranych przewoźników kolejowych według zestawienia przygotowanego przez Urząd Transportu Kolejowego z pierwszego półrocza 2016 roku. Monitorowano frazy: „Pociąg”, „PKP Intercity”, „Przewozy Regionalne”, „Koleje Mazowieckie”, „PKP SKM”, „Koleje Śląskie”, „Koleje Dolnośląskie”, „SKM Warszawa”, „Koleje Wielkopolskie”, „Warszawska Kolej Dojazdowa”, „Łódzka Kolej Aglomeracyjna”, „Arriva RP”, „Koleje Małopolskie UBB”.

 

Autor: Monika Tomsia, PR Manager i Konrad Wróbel, Asystent ds. PR, IMM

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg