Raporty społeczne firm i organizacji walczą o nagrodę internautów
Rozpoczęło się głosowanie internetowe w Konkursie Raporty Społeczne, organizowanym przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu i firmę Deloitte. Internauci będą mogli wybierać spośród 56 nadesłanych raportów, oddając swój głos poprzez formularz na stronie raportyspoleczne.pl. Głosowanie potrwa do 14 września, a ogłoszenie wyników nastąpi 15 października podczas gali online.
Bezpośredni link do głosowania: http://raportyspoleczne.pl/zaglosuj-na-raport/
W Konkursie Raporty Społeczne oceniane są raporty z zakresu społecznej odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju, raporty zintegrowane oraz sprawozdania na temat informacji niefinansowych. Do tegorocznej edycji zgłoszono 56 publikacji. Na tę liczbę składa się między innymi: 12 debiutów, 15 raportów zintegrowanych oraz 3 raporty organizacji pozarządowych.
Tak jak co roku, także i w tym jedna z nagród w Konkursie Raporty Społeczne zostanie przyznana przez internautów. Otrzyma ją raport, który zdobędzie najwięcej głosów w internetowym głosowaniu. Głosować na wybrane 3 publikacje można do 14 września poprzez formularz dostępny na stronie http://raportyspoleczne.pl/. W formularzu należy określić reprezentowaną grupę interesariuszy oraz wpisać swój adres e-mail niezbędny do weryfikacji oddanego głosu. Ważne, by pamiętać, że głos zostanie zapisany w systemie dopiero po jego potwierdzeniu, co odbywa się poprzez kliknięcie linku przesłanego na podany adres e-mail. Dopiero wtedy głos jest ważny!
– Zaproszenie internautów do głosowania na najlepsze raporty społeczne jest ważną formą popularyzacji tematu i angażowania interesariuszy, ponieważ decyzje podejmuje szerokie grono odbiorców publikacji. Raporty niefinansowe i zintegrowane dostarczają informacji m.in. o zaangażowaniu społecznym i środowiskowym organizacji uczestniczących w konkursie, a pracownicy, konsumenci, kontrahenci i społeczności lokalne głosując mogą wyrazić opinię na temat tych działań – mówi Marzena Strzelczak, prezeska, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
– Należy podkreślić, że otoczenie regulacyjne w zakresie zrównoważonego rozwoju, w tym także ujawnień poza finansowych, jest aktualnie przedmiotem wielu dyskusji. Inwestorzy i analitycy oczekują coraz większej profesjonalizacji raportów, w tym powiązania raportowania czynników ESG z danymi finansowymi. Dodatkowo istotna jest także prezentacja planów działań w tych obszarach, ich wyników, w tym rzeczy, których nie udało się zrealizować, a także strategii na utrzymanie ciągłość operacji i odporności biznesu w niestabilnych czasach. Presja interesariuszy np. konsumentów, czy regulatorów na przedsiębiorstwa wskazuje kierunek przyszłych zmian w raportowaniu, zmierzający ku coraz większej transparentności w zakresie ujawniania oddziaływania na klimat i zarządzania tym wpływem. W kontekście tak licznych oczekiwań względem raportów, szczególne znaczenie dla biorących udział w konkursie firm i organizacji mają głosy ich odbiorców. Są one istotną wskazówką tego, czy przyjęta forma raportowania spełnia oczekiwania, a publikowane raporty stanowią pełne, wiarygodne i przystępne źródło wiedzy o firmie i jej wpływie na otoczenie – mówi Irena Pichola, Partner w Deloitte.
Do 14. edycji Konkursu Raporty Społeczne zgłosiły swoje raporty następujące firmy, organizacje i instytucje (kolejność alfabetyczna):
- ArcelorMittal Poland
- Aquanet S.A.
- Bank Gospodarstwa Krajowego
- Bank Millennium
- Benefit Systems S.A.
- BNP Paribas Bank Polska S.A.
- Budimex SA
- Carlsberg Polska
- CCC S.A.
- Ceetrus Polska sp. z o.o.
- Comarch
- Credit Agricole Bank Polska S.A.
- Cyfrowy Polsat
- Emitel S.A
- ENEA S.A. i Grupa ENEA
- Energa SA
- ERBUD S.A.
- Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka SA
- Fundacja im. Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ
- GK Lubelski Węgiel Bogdanka
- Grupa Agora
- Grupa Eurocash
- Grupa Kapitałowa SuperDrob
- Grupa Polenergia
- Grupa Regionalna GOPR Grupa Jurajska
- Urząd Transportu Kolejowego
- Grupa TAURON
- Grupa VELUX
- Grupa Veolia w Polsce
- ING Bank Śląski
- Inter Cars S.A.
- Jastrzębska Spółka Węglowa SA
- Jeronimo Martins Polska
- Kompania Piwowarska SA
- KPMG
- Lidl Polska
- LPP
- mBank S.A.
- Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A.
- Orange Polska
- Pekabex S.A.
- PKN ORLEN S.A.
- PKO Bank Polski
- Provident Polska SA
- PZU
- Santander Bank Polska S.A.
- Stena Recycling
- Stowarzyszenie Otwarte Klatki
- STU ERGO Hestia SA
- Tesco Polska
- TIM SA
- T-Mobile Polska
- Totalizator Sportowy Sp. z o.o.
- WAWEL SA.
- Zakład Utylizacyjny sp. z o.o.
- Żabka Polska Sp. z o.o.
Z raportami zgłoszonymi do konkursu w 2020 roku i biorącymi udział w głosowaniu można zapoznać się poprzez Bibliotekę Raportów, dostępną na stronie: http://raportyspoleczne.pl/biblioteka-raportow/
Kategorie Konkursu
Równocześnie z trwającym głosowaniem internautów toczyć się będą prace jurorów, które pozwolą wybrać najlepsze raporty w kategoriach: najlepszy raport zintegrowany, najlepszy raport społeczny, najlepszy debiut, nagroda Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, nagroda internautów, nagroda jury dziennikarzy. Jury może również zdecydować o wyróżnieniach. W skład jury wchodzą specjaliści z zakresu raportowania, CSR oraz ze środowiska dziennikarskiego.
O Konkursie Raporty Społeczne
Konkurs Raporty Społeczne odbywa się od 2007 roku. Jego organizatorami są Stowarzyszenie Forum Odpowiedzialnego Biznesu i firma Deloitte. Strona internetowa konkursu: raportyspoleczne.pl.
***
Organizatorzy: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Deloitte
Patroni honorowi: Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rozwoju
Patroni instytucjonalni: Federacja Konsumentów, Giełda Papierów Wartościowych, Krajowa Izba Gospodarcza, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych
Patroni medialni: egospodarka.pl, Instytut Monitoringu Mediów (IMM), kampaniespołeczne.pl, My Company Polska, PRoto.pl