banner analiza medialna

Trzaskowski vs Bocheński – który kandydat na prezydenta Warszawy wygrywa w mediach?

Według danych Instytutu Monitorowania Mediów w pierwszych dwóch miesiącach 2024 roku w mediach tradycyjnych oraz social mediach ukazało się niemal 52 tys. publikacji na temat Rafała Trzaskowskiego i Tobiasza Bocheńskiego w kontekście nadchodzących wyborów samorządowych. Większą część, bo aż 68% – stanowiły publikacje na temat obecnie urzędującego prezydenta stolicy. 

 

Tegoroczne wybory samorządowe zbliżają się wielkimi krokami, a kampania wyborcza wkracza w decydującą fazę. Dziennikarze wnikliwie przyglądają się poczynaniom kandydatów z poszczególnych regionów, a największe zainteresowanie mediów wzbudzają wybory w Warszawie. Kto tym razem zostanie prezydentem stolicy?

 

Instytut Monitorowania Mediów przygotował analizę medialną kandydatów dwóch czołowych partii politycznych w Polsce i zbadał przekazy publikowane na ich temat w kontekście zbliżających się wyborów, które pojawiły się w pierwszych dwóch miesiącach 2024 roku.

 
Analiza medialna
 

Jak wynika z danych IMM, od początku stycznia do końca lutego ukazało się blisko 35 tys. publikacji, w których pojawiło się nazwisko Rafała Trzaskowskiego i prawie 17 tys. materiałów, w których wzmiankowano Tobiasza Bocheńskiego.

 

W analizowanym okresie najwięcej materiałów na temat obu kandydatów opublikowano w dniu, gdy partie oficjalnie ogłosiły ich kandydatury. W przypadku Tobiasza Bocheńskiego był to 3 lutego. Wówczas na temat polityka pojawiło się ponad 1,8 tys. materiałów. W kontekście Rafała Trzaskowskiego był to z kolei 17 lutego – tego dnia opublikowano 2,8 tys. informacji dotyczących kandydata Koalicji Obywatelskiej.

 

Rozkład publikacji w czasie

Publikacje, w których pojawiło się nazwisko obecnego prezydenta stolicy, miały także znacznie większy zasięg i uzyskały wynik blisko 765 mln potencjalnych kontaktów z przekazem. Oznacza to, że statystyczny Polak mógł spotkać się w analizowanym okresie z materiałami dotyczącymi Trzaskowskiego średnio 24 razy. Z kolei zasięg publikacji na temat Tobiasza Bocheńskiego oszacowano na przeszło 279 mln potencjalnych kontaktów z przekazem. Tym samym statystyczny Polak mógł je zobaczyć średnio 9 razy.

 

Również AVE (ekwiwalent reklamowy) publikacji na temat obecnego prezydenta Warszawy było znacznie większe niż w przypadku jego kontrkandydata. Wartość publikacji dotyczących Rafała Trzaskowskiego oszacowano na blisko 275 mln zł, a materiałów dotyczących Tobiasza Bocheńskiego – na prawie 85 mln zł. Oznacza to, że tyle musieliby wydać, gdyby przekazy na ich temat miały być opublikowane w formie reklamy.

Mapa medialna

W kanałach własnych w mediach społecznościowych również widoczna była przewaga Rafała Trzaskowskiego. IMM przeanalizował aktywność obu kandydatów na ich profilach na Facebooku, X (dawniej Twitterze), Instagramie i YouTubie. W analizowanym okresie obecnie urzędujący prezydent opublikował 400 postów, a jego kontrkandydat z PiS – 225.

 

Metodologia badania

Badanie wykonano na podstawie monitoringu prasy, stacji radiowych i telewizyjnych, portali internetowych i mediów społecznościowych (Facebook, Instagram, YouTube, X) w Polsce w okresie od 1 stycznia do 29 lutego 2024 roku.

 

Kontakt dla mediów:
Paulina Piotrowska
Starsza specjalistka ds. komunikacji marketingowej
@: ppiotrowska@imm.com.pl
Tel. +48 507 099 380

 

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg