Trzaskowski vs Bocheński – który kandydat na prezydenta Warszawy wygrywa w mediach?
Według danych Instytutu Monitorowania Mediów w pierwszych dwóch miesiącach 2024 roku w mediach tradycyjnych oraz social mediach ukazało się niemal 52 tys. publikacji na temat Rafała Trzaskowskiego i Tobiasza Bocheńskiego w kontekście nadchodzących wyborów samorządowych. Większą część, bo aż 68% – stanowiły publikacje na temat obecnie urzędującego prezydenta stolicy.
Tegoroczne wybory samorządowe zbliżają się wielkimi krokami, a kampania wyborcza wkracza w decydującą fazę. Dziennikarze wnikliwie przyglądają się poczynaniom kandydatów z poszczególnych regionów, a największe zainteresowanie mediów wzbudzają wybory w Warszawie. Kto tym razem zostanie prezydentem stolicy?
Instytut Monitorowania Mediów przygotował analizę medialną kandydatów dwóch czołowych partii politycznych w Polsce i zbadał przekazy publikowane na ich temat w kontekście zbliżających się wyborów, które pojawiły się w pierwszych dwóch miesiącach 2024 roku.
Jak wynika z danych IMM, od początku stycznia do końca lutego ukazało się blisko 35 tys. publikacji, w których pojawiło się nazwisko Rafała Trzaskowskiego i prawie 17 tys. materiałów, w których wzmiankowano Tobiasza Bocheńskiego.
W analizowanym okresie najwięcej materiałów na temat obu kandydatów opublikowano w dniu, gdy partie oficjalnie ogłosiły ich kandydatury. W przypadku Tobiasza Bocheńskiego był to 3 lutego. Wówczas na temat polityka pojawiło się ponad 1,8 tys. materiałów. W kontekście Rafała Trzaskowskiego był to z kolei 17 lutego – tego dnia opublikowano 2,8 tys. informacji dotyczących kandydata Koalicji Obywatelskiej.
Publikacje, w których pojawiło się nazwisko obecnego prezydenta stolicy, miały także znacznie większy zasięg i uzyskały wynik blisko 765 mln potencjalnych kontaktów z przekazem. Oznacza to, że statystyczny Polak mógł spotkać się w analizowanym okresie z materiałami dotyczącymi Trzaskowskiego średnio 24 razy. Z kolei zasięg publikacji na temat Tobiasza Bocheńskiego oszacowano na przeszło 279 mln potencjalnych kontaktów z przekazem. Tym samym statystyczny Polak mógł je zobaczyć średnio 9 razy.
Również AVE (ekwiwalent reklamowy) publikacji na temat obecnego prezydenta Warszawy było znacznie większe niż w przypadku jego kontrkandydata. Wartość publikacji dotyczących Rafała Trzaskowskiego oszacowano na blisko 275 mln zł, a materiałów dotyczących Tobiasza Bocheńskiego – na prawie 85 mln zł. Oznacza to, że tyle musieliby wydać, gdyby przekazy na ich temat miały być opublikowane w formie reklamy.
W kanałach własnych w mediach społecznościowych również widoczna była przewaga Rafała Trzaskowskiego. IMM przeanalizował aktywność obu kandydatów na ich profilach na Facebooku, X (dawniej Twitterze), Instagramie i YouTubie. W analizowanym okresie obecnie urzędujący prezydent opublikował 400 postów, a jego kontrkandydat z PiS – 225.
Metodologia badania
Badanie wykonano na podstawie monitoringu prasy, stacji radiowych i telewizyjnych, portali internetowych i mediów społecznościowych (Facebook, Instagram, YouTube, X) w Polsce w okresie od 1 stycznia do 29 lutego 2024 roku.
Kontakt dla mediów:
Paulina Piotrowska
Starsza specjalistka ds. komunikacji marketingowej
@: ppiotrowska@imm.com.pl
Tel. +48 507 099 380