TVN24 najbardziej opiniotwórczym tytułem mediowym 2024 roku

W ubiegłym roku polskie media najczęściej powoływały się na informacje podawane przez TVN24. W 2024 roku stację zacytowano łącznie 44,5 tys. razy – podaje Instytut Monitorowania Mediów (IMM), który publikuje coroczny raport Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce. Na drugim miejscu w rankingu znalazła się „Rzeczpospolita”, którą inne tytuły cytowały 44,2 tys. razy. Onet zajął trzecie miejsce na podium, a jego treści zostały dalej przekazane przez inne redakcje 43,5 tys. razy.

 

Prasa i stacje telewizyjne jako najczęściej cytowane media

 

W TOP15 najczęściej cytowanych mediów 2024 roku największy udział ma prasa i telewizja – po 33%. Prasę w rankingu ogólnym reprezentują „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza”, „Fakt”, „Dziennik Gazeta Prawna” i „Super Express”, natomiast stacje telewizyjne to kolejno TVN24, Polsat News, TVP Info, TVP Sport oraz Polsat. 20% udziału w TOP 15 przypada portalom internetowym:  Onet, Wirtualna Polska, Interia. Ostatnie 13% udziału to stacje radiowe reprezentowane przez RMF FM oraz Radio ZET.

 

TVN24 numerem jeden najbardziej opiniotwórczych mediów w kraju

 

Pozycję najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce zdobywa TVN24, na informacje którego dziennikarze innych tytułów powoływali się w ubiegłym roku blisko 44,5 tys. razy. Stacja niejednokrotnie zajmowała pierwsze miejsca w rankingu IMM w 2024 roku, szczególnie w pierwszym półroczu. Najwyższy skok cytowań odnotowała w styczniu, dzięki rozmowie z marszałkiem Sejmu Szymonem Hołownią, który komentował decyzję prezydenta Andrzeja Dudy o wszczęciu procedury ułaskawieniowej w sprawie byłych szefów CBA, Mariusza Kamińskiego i Macieja Wąsika. Drugim najczęściej cytowanym medium w kraju jest „Rzeczpospolita”, której informacje w 2024 roku podawano w innych mediach przeszło 44 tys. razy. Największa liczba cytowań pojawiła się w październiku, kiedy to jednym z najczęściej przywoływanych tematów był sondaż IBRIS przeprowadzony dla dziennika. Wyniki badania pokazały, że gdyby wybory prezydenckie odbyły się jesienią, wygrałby je Rafał Trzaskowski, tuż za nim uplasowałby się – wtedy jeszcze potencjalny – kandydat PiS, Karol Nawrocki, a na trzecim miejscu byłby obecny marszałek Sejmu Szymon Hołownia. Podium zamyka portal Onet z liczbą ponad 43,5 tys. powołań. Na wysoki wynik miał wpływ m.in. artykuł Marcina Wyrwała i Edyty Żemły, który ukazał się w czerwcu. Dziennikarze przekazali informacje o zatrzymaniu trzech żołnierzy, którzy pod koniec maja oddali strzały ostrzegawcze w kierunku uchodźców na granicy polsko-białoruskiej.

 

„Rzeczpospolita” niezmiennie liderem cytowalności prasy

 

Rzeczpospolita z liczbą blisko 44,2 tys. wzmianek w 2024 roku utrzymuje tytuł najbardziej opiniotwórczego medium prasowego. Miejsce drugie analogicznie do 2023 i liczbą blisko 42,8 tys. powołań zajmuje „Gazeta Wyborcza”. W ubiegłym roku redakcja wielokrotnie znalazła się na podium w rankingu IMM. Najwięcej cytowań odnotowała w październiku, kiedy gazeta, powołując się na doniesienia pracownika z urzędu marszałkowskiego, jako pierwsza poinformowała o zatrzymaniu wicemarszałka województwa śląskiego Bartłomieja Sabata przez CBA na 48 godzin. Trzecią pozycję zajął „Fakt”, do którego informacji w ubiegłym roku inne media odnosiły się blisko 26,9 tys. razy. Największe wzrosty natomiast należą do tygodnika „Newsweek” (ponad 8 tys. wzmianek) i dziennika „Puls Biznesu” (6,3 tys. odwołań) – tytuły uplasowały się w rankingu kolejno na siódmym i ósmym miejscu.

 

TVN24 na czołowej pozycji zestawienia stacji telewizyjnych 

 

Podobnie do roku 2023, podium najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych otwiera TVN24 cytowany w 2024 roku ponad 44 tys. razy. Na drugim miejscu zestawienia znalazł się Polsat News z wynikiem blisko 27,4 tys. wzmianek. Podium zamyka TVP Info, które uzyskało wynik ponad 17 tys. powołań w innych mediach. O dwie pozycje wyżej w porównaniu do roku 2023 znalazł się TVP Sport z wynikiem 16,6 tys. odwołań.  Wzrost cytowań odnotowali z uwagi na relacje na żywo oraz komentarze eksperckie podczas trwających w miesiącach letnich Euro 2024 i Igrzysk Olimpijskich. Zestawienie zamyka Polsat – 14 tys. odwołań.

 

RMF FM liderem

 

Najbardziej opiniotwórczą stacją radiową w kraju pozostaje RMF FM, na którą w 2024 roku dziennikarze innych redakcji powoływali się niemal 28,7 tys. razy. Na drugim miejscu znalazło się Radio ZET z wynikiem przeszło 24 tys. cytowań. Rozgłośnia jako pierwsza poinformowała o tym, że funkcjonariusze Centralnego Biura Antykorupcyjnego prowadzą czynności procesowe w spółce Orlen. Podium zamyka Program I Polskiego Radia z liczbą blisko 11,3 tys. odnotowań. W porównaniu z rokiem 2023, Radio Maryja awansowało o 4 pozycje, z liczbą 3,4 tys. wzmianek oraz Radio Eska aż o 6 pozycji z ponad 2,4 tys. odnotowań.

 

Onet najbardziej opiniotwórczym medium internetowym

 

Na czele kategorii portali utrzymuje się Onet, do którego informacji odwoływano się ponad 43,5 tys. razy. Z liczbą 39,9 tys. wzmianek miejsce drugie zajął zeszłoroczny lider – Wirtualna Polska. Portal w październiku odnotował skok w ilości wzmianek m.in. dzięki artykułowi Szymona Jadczaka. Według ustaleń byłego dziennikarza, wiceminister rozwoju i technologii Jacek Tomczak przez lata współpracował z branżą deweloperską poprzez swoją kancelarię notarialną. Podium zamyka Interia wzmiankowana przez inne tytuły mediowe blisko 22,6 tys. razy. Awans aż o sześć miejsc w stosunku do roku 2023 odnotował portal Meczyki.pl z liczbą 9,1 tys. wzmianek oraz o 9 miejsc wzwyż Sportowe Fakty z liczbą 6,5 tys. odwołań.

 

Najczęściej cytowane tygodniki i dwutygodniki 2024: „Newsweek”, „Viva” i „Wprost”

 

Pierwsze miejsce zestawienia najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników w Polsce zajął „Newsweek” ze wzrostem o cztery pozycje w stosunku do roku 2023 i łączną liczbą blisko 8,1 tys. cytowań. Na redakcję najczęściej powoływano się w listopadzie, kiedy podano, że jednym ze studentów owianej złą sławą uczelni Collegium Humanum był Marszałek Sejmu Szymon Hołownia. Do sprawy szybko odniósł się sam zainteresowany, dementując, że kiedykolwiek podjął studia na tej uczelni, choć przyznał, że złożył wniosek o przyjęcie na studia. Na miejscu drugim uplasowała się „Viva”, która odnotowała 5,6 tys. odwołań. Podium zamyka „Wprost” z wynikiem 4,4 tys. wzmianek. Czwarte miejsce należy do tygodnika „Do Rzeczy”, który w 2024 roku łącznie zacytowano niecałe 4 tys. razy. Ranking zamyka tygodnik „Polityka” z awansem o 2 miejsca w porównaniu do 2023 oraz liczbą 3,6 tys. odwołań.

 

„Forbes” niezmiennie na czele rankingu miesięczników i dwumiesięczników

 

Numerem jeden pod względem cytowalności wśród miesięczników i dwumiesięczników w 2024 roku jest „Forbes”, na który inne media powoływały się blisko 5 tys. razy. Redakcja opublikowała w kwietniu m.in. najnowszą listę miliarderów, na której znalazło się aż 2781 osób. Miejsce drugie zajmuje „Press” z liczbą blisko 3,7 tys. cytowań, a trzecie – „Twój Styl”, który uzyskał ponad 2,1 tys. powołań. Na czwartym miejscu zestawienia znalazły się „Perspektywy”, do których inne media w 2024 roku odnosiły się blisko 1,4 tys. razy. Zestawienie zamyka „Zwierciadło” z liczbą 868 wzmianek.

 

Najbardziej opiniotwórcze media o tematyce biznesowej

 

W zestawieniu najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych w kategorii mediów ekonomicznych i biznesowych wyraźnie dominuje „Rzeczpospolita” (blisko 44,2 tys. wzmianek). Druga pozycja należy do „Dziennika Gazety Prawnej” (blisko 20,6 tys. cytowań), a trzecia do „Pulsu Biznesu” (niemal 6,3 tys. odwołań). Tuż za podium znalazł się „Forbes”, na który dziennikarze innych redakcji powoływali się niespełna 5 tys. razy. Na piątym miejscu rankingu uplasował się „Parkiet”, do którego odwoływano się 790 razy.

 

Z kolei ranking najbardziej opiniotwórczych portali ekonomicznych i biznesowych otwiera Business Insider z wynikiem blisko 8,5 tys. powołań. Drugie miejsce należy do Money z wynikiem 8,5 tys. cytowań, m.in ze względu na artykuł dotyczący ogromnej podwyżce dla prezesa Glapińskiego. Podium zamyka Bankier, do informacji którego dziennikarze odwoływali się ponad 2,7 tys. razy. Na 4 miejscu z liczbą 1,2 tys. cytowań znajdziemy WNP, a zestawienie zamyka Forsal – 1 tys. wzmianek.

 

Rynek Zdrowia po raz kolejny numerem jeden

 

Na pierwszym miejscu rankingu mediów o tematyce zdrowotnej w 2024 roku znalazł się Rynek Zdrowia, do którego inne media odwoływały się blisko 1,6 tys. razy. Medium jako pierwsze przekazało szczegóły dot. odejścia dr. Piotra Jabłońskiego ze stanowiska dyrektora Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom. Drugie miejsce zestawienia zajmuje Medonet z liczbą 1,2 tys. cytowań oraz Puls Medycyny, który zamyka podium z liczbą cytowań – 572. W TOP 5 znalazły się także „Medycyna Praktyczna” (468 powołań) oraz ABC Zdrowie (458 powołań).

 

TVP Sport liderem rankingu mediów sportowych 

 

TVP Sport znajduje się na czołowej pozycji wśród najbardziej opiniotwórczych mediów sportowych z liczbą niemal 16,6 tys. powołań. Na kolejnej pozycji uplasował się portal Meczyki.pl, na który powoływano się ponad 9 tys. razy. Ostatnie miejsce podium należy do „Przeglądu Sportowego” – przeszło 8,4 tys. cytowań. W czołowej piątce znalazły się jeszcze Eurosport (niespełna 8,3 tys. wzmianek) i Sportowe Fakty (blisko 6,5 tys. odwołań).

 

Wiele zmian w zestawieniu TOP 10 najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych

 

Pierwsze miejsce w kategorii najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych zajmuje „Gazeta Krakowska”, której materiały cytowano w innych mediach 2,9 tys. razy. Media powoływały się m.in. na rozmowę z Adamem Klęczarem, prezesem firmy Aksam produkującej Paluszki Beskidzkie. W lipcu spłonęła fabryka należąca do producenta, a prezes firmy zapewnił, że nikt z załogi na tym nie ucierpi i nie będzie zwolnień. Drugie miejsce w rankingu należy do „Głosu Wielkopolskiego”, który awansował aż o cztery miejsca w porównaniu do ubiegłego roku i odnotował ponad 1,8 tys. wzmianek. Podium zamyka „Gazeta Wrocławska” z liczbą niemal 1,8 tys. cytowań i awansem o jedną pozycję. Na czwartym miejscu znajduje się Radio Poznań z wynikiem 1,7 tys. cytowań, a tuż za nim –„Dziennik Zachodni” z wynikiem 1,5 tys. wzmianek.  Duży wzrost (o siedem miejsc) odnotowało Radio Kraków, które uzyskało niemal 1,5 tys. powołań, a za nim znalazł się „Tygodnik Podhalański” z awansem aż o 8 miejsc (1,1 tys. cytowań). Na miejscach 8-10 znalazły się natomiast kolejno Radio Gdańsk (1 tys. powołań), „Gazeta Pomorska” (982 cytowania) i Radio Wrocław (963 odwołania).

 

RASP ponownie najbardziej opiniotwórczą grupą mediową 2024 roku 

 

Pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych wydawnictw ubiegłego roku utrzymuje Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje Business Insider, „Fakt”, „Forbes”, „Newsweek”, Noizz, Onet, Plejada i „Przegląd Sportowy” były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce ponad 110,5 tys. razy. Na drugim miejscu znajduje się grupa Agora z łącznym wynikiem blisko 89,7 tys. wzmianek badanych tytułów: „Gazeta Wyborcza”, Sport.pl, Radio Plus, Plotek.pl, TOK FM, Gazeta.pl i Radio ZET. Podium zamyka Wirtualna Polska Media reprezentowany przez wp.pl, wirtualnemedia.pl, money.pl, pudelek.pl, Sportowe Fakty, o2.pl, abczdrowie.pl, autokult.pl, dobreprogramy.pl, gadzetomania.pl, fotoblogia.pl do których dziennikarze w Polsce odwoływali się łącznie prawie 76,9 tys. razy.

 


 

Analizę częstotliwości 741 484 cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.

Badanie dotyczy okresu 1 stycznia – 31 grudnia 2024 roku.

Obecnie w IMM analizujemy przekazy mediowe już z ponad 300 stacji radiowych, 45 stacji telewizyjnych, 1700 tytułów prasowych oraz ponad 20 tysięcy portali internetowych.

 

Pliki do pobrania:

 

Kontakt dla mediów:

Joanna Rafał
Dział Komunikacji Marketingowej
@: jrafal@imm.com.pl
Tel. +48 722 036 565