Wirtualna Polska najbardziej opiniotwórczym medium w grudniu. Na podium Onet i RMF FM

Jak wynika z najnowszego raportu IMM „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”, ranking główny za grudzień 2021 otwiera portal WP z rekordowym wynikiem aż 5,5 tys. cytowań. Miejsce drugie tym razem należy do portalu Onet z liczbą prawie 2,8 tys. wzmianek w innych mediach, a podium zamyka stacja RMF FM, na którą dziennikarze innych redakcji powoływali się 2,7 tys. razy. Aż o siedem oczek awansował Super Express, plasując się w grudniu na dziesiątym miejscu. Wzrost w rankingu odnotowali również Interia, Rzeczpospolita, Polsat News i Gazeta Wyborcza.

 

W TOP 15 najczęściej cytowanych tytułów grudnia 2021 największy udział ma prasa – 33%, gdzie kolejno występują Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, Super Express, Fakt i Dziennik Gazeta Prawna. Stacje telewizyjne reprezentują Polsat News, TVN24, TVN i TVPInfo, stanowiąc 27% udziału w głównym zestawieniu najbardziej opiniotwórczych mediów w kraju. Po 20% uzyskują portale internetowe w kolejności WP, Onet i Interia oraz radio RMF FM, Radio ZET i Polskie Radio 24.

 

Onet z awansem na drugie miejsce między innymi za sprawą doniesień ws. Turowa

 

Pierwsze miejsce w głównym rankingu zajmuje portal WP z wynikiem 5,5 tys. cytowań w innych mediach. Na drugim miejscu z awansem o jedno oczko uplasował się portal Onet z liczbą prawie 2,8 tys. wzmianek. Dziennikarze innych redakcji najczęściej powoływali się na nieoficjalne doniesienia portalu w sprawie prac polskiego rządu nad projektem uchwały, w której zawarto zgodę na zapłatę nałożonej przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej kary ws. kopalni Turów ze środków z Ministerstwa Aktywów Państwowych. Miejsce trzecie na poziomie 2,7 tys. cytowań należy do stacji RMF FM. Aż o siedem oczek awansował Super Express, który tym samym zajął miejsce dziesiąte w głównym zestawieniu z wynikiem prawie 1,3 tys. odwołań w innych tytułach. Na gazetę inne media powoływały się między innymi w związku z informacją na temat przyczyny śmierci 34-letniego ukraińsko-polskiego tancerza Żory Korolyova.

 

Zmiany w rankingu prasy, ale Rzeczpospolita dalej pozostaje na pierwszym miejscu

 

Rzeczpospolita z liczbą 2,1 tys. cytowań niezmiennie zajmuje pierwsze miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów prasowych grudnia 2021. Na podium zestawienia awansowali kolejno o jedno miejsce Gazeta Wyborcza (1,4 tys. wzmianek) i o dwa miejsca Super Express (1,3 tys.). Natomiast zmianę aż o osiem pozycji odnotowały Gazeta Polska Codziennie – głównie za sprawą wywiadu z prezesem PIS Jarosławem Kaczyńskim, który zapowiedział, że rozważa odejście z rządu na rzecz zajęcia się swoją partią, Gazeta Polska i Polityka wchodząc tym samym do zestawienia kolejno na miejsce siódme, ósme i dziesiąte. O cztery oczka w górę zmieniła się również pozycja Pulsu Biznesu, który wzmiankowano w mediach 201 razy. Redakcja donosiła o spadku cen nieruchomości odnotowanym po raz pierwszy od wielu miesięcy w październiku 2021.

Polsat News najbardziej opiniotwórczym medium telewizyjnym

 

Polsat News z wynikiem prawie 1,9 tys. cytowań awansował na pierwsze miejsce w kategorii najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych. Inne media powoływały się między innymi na wypowiedź na antenie stacji ministra zdrowia, Adama Niedzielskiego, w której mówił on o obecnej sytuacji związanej z pandemią koronawirusa w Polsce, a także zapowiedział obowiązkowe szczepienia dla wybranych grup społecznych. Drugie miejsce w zestawieniu należy do TVN24 (1,8 tys.), a podium zamyka TVN (1 tys.). Wzrost o dwa oczka odnotowały kolejno stacja Polsat, plasując się na siódmym miejscu z wynikiem 235 cytowań oraz Canal+ na miejscu ósmym z liczbą 189 wzmianek.

RMF FM niezmiennie liderem wśród stacji radiowych. Na podium Radio ZET i Polskie Radio 24

 

Miejsce pierwsze najbardziej opiniotwórczego medium radiowego w Polsce niezmiennie utrzymuje stacja RMF FM, której emitowane informacje w grudniu były cytowane przez inne media prawie 2,7 tys. razy. Drugie miejsce należy do Radia Zet, do którego redaktorzy wielu tytułów odnosili się w grudniu 1,5 tys. razy. Podium ponownie zamyka Polskie Radio 24 z wynikiem 1,1 tys.. Wzrost o jedno oczko w stosunku do listopada odnotowało Polskie Radio Program I, zajmując czwarte miejsce w kategorii. Stacja była cytowana łącznie 783 razy głównie w związku z rozmową na antenie z rzecznikiem rządu Piotrem Müllerem, który zapewnił, że rząd nie planuje żadnych dodatkowych obostrzeń na święta, a także dzięki wypowiedzi na antenie wiceministra zdrowia Waldemara Kraski, który mówił o nowym wariancie koronawirusa – Omikronie – i jego zakaźności.

Wirtualna Polska ponownie numerem jeden wśród portali internatowych

 

Piąty raz z rzędu WP zostaje liderem kategorii najbardziej opiniotwórczych portali internetowych, tym razem z rekordowym wynikiem niemalże 5,5 tys. cytowań w innych mediach. Podobnie jak w zeszłym miesiącu na kolejnych miejscach uplasowały się serwisy Onet z liczbą 2,8 tys. wzmianek, Interia z wynikiem 2,6 tys. powołań w innych tytułach oraz portal Wirtualnemedia z liczbą 721 cytowań. Ze wzrostem o cztery oczka, pozycjonując się na piątym miejscu w grudniowym zestawieniu, znalazł się portal Businessinsider, który wzmiankowano w zakresie doniesień redakcji o podwyżkach cen towarów „pierwszej ręki”, a także informacji o cenach wycieczek wypoczynkowych za granicę.

 

Gazeta Polska najbardziej opiniotwórczym tygodnikiem grudnia

 

Awansując aż o cztery miejsca podium najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników otwiera Gazeta Polska z wynikiem 206 cytowań. Inne redakcje cytowały przeważnie rozmowę tygodnika z prezesem NBP Adamem Glapińskim, w której mówił o podwyżce stóp procentowych. Na miejscu drugim, podobnie jak w listopadzie uplasował się tygodnik Do Rzeczy z wynikiem 156 odwołań, ale tym razem ex aequo z tygodnikiem Polityka, który na to miejsce awansował aż o pięć pozycji między innymi dzięki rozmowie z Markiem Kondratem o ojcostwie i jego życiu rodzinnym. Na trzecim miejscu ze wzrostem z kolei o trzy pozycję znalazł się tygodnik Viva z liczbą 154 wzmianek w innych mediach. Ex aequo na czwartym miejscu z liczbą 131 powołań – Newsweek i Wprost. Zestawienie zamyka Wspólnota z wynikiem 77 odwołań w mediach.

 

Forbes powraca na pierwsze miejsce wśród miesięczników i dwumiesięczników

 

Ranking najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników otwiera Forbes z liczbą 99 cytowań w innych mediach. Miejsce drugie z niewiele niższym wynikiem 97 wzmianek w innych tytułach mediowych zajmuje magazyn branżowy Press. Ponownie na trzecim miejscu znalazł się Twój Styl z liczbą 56 odwołań na łamach innych redakcji. Czwartą pozycję, awansując o cztery miejsca w zestawieniu, pojawia się magazyn Perspektywy, a zestawienie zamyka ELLE.

Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe

 

Podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno – biznesowym w grudniu niezmiennie tworzą redakcje Rzeczpospolitej, Dziennika Gazety Prawnej i Pulsu Biznesu. Miejsce czwarte stale zajmuje magazyn Forbes, a ranking zamyka Parkiet. Awans na pierwsze miejsce wśród portali internetowych zyskuje Businessinsider z wynikiem 564 powołań, a dalej najczęściej cytowano kolejno: Money, Bankier, 300gospodarka i Wnp.

 

Radio Kraków zostaje liderem kategorii mediów regionalnych

 

Ze wzrostem o jedną pozycję i wynikiem 115 cytowań Radio Kraków znalazło się na pierwszym miejscu rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych w grudniu 2021. Na stację dziennikarze innych mediów głównie powoływali się w związku z informacją o planowanej organizacji zajęć dydaktycznych w szkołach w związku z pandemią COVID-19. Z minimalną różnicą względem grudniowego lidera, miejsce drugie należy do Radia Wrocław, cytowano w innych tytułach 114 razy. Miejsce trzecie zajmuje stacja Radio dla Ciebie z wynikiem 109 wzmianek, a za nią dalej ze wzrostem o trzy pozycje – Gazeta Krakowska (86). Awansując aż o siedem pozycji, w zestawieniu pojawia się również Radio Poznań z wynikiem 68 cytowań.

 

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 41 649 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-31 grudnia 2021 roku.

 

Pliki do pobrania:

 

 

 

Kontakt dla mediów:

Sylwia Dobkowska
Kierownik Działu PR & Marketingu
@: sdobkowska@imm.com.pl
kom.: +48 502 422 574