Witucki, Karabuła i Jagiełło najbardziej medialni wśród prezesów [infografika]
Najbardziej medialnym „Bossem polskiej gospodarki” stycznia był Maciej Witucki – szef Telekomunikacji Polskiej. Nadal silną pozycję w rankingu mają przedstawiciele branży energetycznej – pełniący obowiązki szefów PGNiG Marek Karabuła i PGE Paweł Skowroński znaleźli się odpowiednio na drugim i czwartym miejscu pod względem liczby wystąpień w mediach. Co ciekawe, silną pozycję medialną mają nadal poprzedni szefowie tych przedsiębiorstw. Trzecia lokata w zestawieniu generalnym należy natomiast do Zbigniewa Jagiełło (PKO BP).
Najwięcej o szefach energetyki, ale zwycięża Maciej Witucki
Największy udział w mediach miały w styczniu wystąpienia szefów firm branży energetycznej – głównie Marka Karabuły (PGNiG), Pawła Skowrońskiego (PGE) oraz Dariusza Lubery (Tauron). Najwięcej publikacji poświęcono jednak Maciejowi Wituckiemu – prezesowi TP. Witucki był jednocześnie jedynym przedstawicielem telekomunikacji w TOP 10 bossów polskiej gospodarki.
W branży bankowej najbardziej medialnym prezesem okazał się Zbigniew Jagiełło (PKO BP). Za nim uplasował się Cezary Stypułkowski (BRE Bank), Luigi Lovaglio (Pekao) oraz Mateusz Morawiecki (BZ WBK).
Z kolei Andrzej Klesyk (PZU) i Tomasz Bławat (ING TUnŻ) byli najlepiej wyeksponowanymi szefami sektora ubezpieczeń w Polsce.
Energetyka
W styczniu media w mniejszym stopniu niż przed miesiącem skupiały się na zmianach kadrowych w firmach energetycznych. W PGNiG, do czasu rozstrzygnięcia konkursu na prezesa, obowiązki szefa pełni Marek Karabuła, dotychczasowy wiceprezes. Z kolei PGE kieruje tymczasowo Paweł Skowroński, wiceprezes zarządu.
W obydwu firmach konkursy na stanowiska prezesów mają być rozstrzygnięte w marcu 2012r.
Co interesujące, byli szefowie – Michał Szubski (PGNiG) oraz Tomasz Zadroga (PGE) są nadal często wymieniani w mediach w kontekście swoich starych miejsc pracy. W styczniu na temat Zadrogi oraz PGE pojawiło się o 30 proc. więcej informacji niż na temat obecnego szefa Grupy – Pawła Skowrońskiego.
W tym samym czasie Marek Karabuła pojawił się w mediach prawie 280 razy, a jego poprzednik Michał Szubski w połączeniu z PGNiG zanotował 220 wystąpień.
Co elektryzowało media w związku z energetyką? Komunikat, że PGNiG będzie współpracowało z PGE, Tauronem i KGHM przy poszukiwaniu gazu z łupków oraz informacja, że PGNiG będzie walczyło o wyższe taryfy cen gazu, ponieważ od tych cen uzależnia wydatki na poszukiwanie gazu łupkowego.
Telekomunikacja
Maciej Witucki to najbardziej medialny prezes stycznia. Pojawił się w prawie 400 publikacjach. Szef TP wypowiadał się w mediach m.in. na temat jednego z najważniejszych przetargów na polskim rynku telefonii komórkowej dotyczącego dostawców sprzętu do poprawy infrastruktury. Orange i T-Mobile będą zaopatrywane przez Huawei i Nokia Siemens Networks.
Dziennikarze chętnie cytowali też wypowiedzi Wituckiego w związku z zawarciem ugody z DPTG. Porozumienie definitywnie zakończyło wieloletni spór.
Z kolei szef PTC Miroslav Rakowski pojawiał się w mediach najczęściej w kontekście… PZU i zmiany logo ubezpieczyciela. Przy tej okazji przypominano bowiem, że zeszłoroczna zmiana logo z Ery na T-Mobile -według deklaracji Miroslava Rakowskiego -kosztowała spółkę około 100 mln zł.
Bankowość
Najczęściej w kontekście branży bankowej mówiono o Zbigniewie Jagiełło (PKO BP). Nazwisko szefa banku pojawiało się głównie w kontekście Wektora, nagrody, przyznawanej przez Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej.
Wektora 2011 Zbigniewowi Jagiełło przyznano „za spektakularny sukces PKO Banku Polskiego w czasach kryzysu finansowego i ostrej konkurencji, za wizję rozwoju banku i skuteczne umacnianie pozycji lidera na rynku Europy Środkowo-Wschodniej”.
Ubezpieczenia
Najwyżej wśród bossów firm ubezpieczeniowych w mediach uplasował się Andrzej Klesyk, szef PZU. Media cytowały jego wypowiedzi na temat zainteresowania PZU akwizycjami za granicą oraz zapewnienie, że PZU nie jest zainteresowane przejęciem większościowego pakietu akcji banku w Polsce.
Najpierw w prasie, potem w internecie
Mimo że 90 proc. analizowanych materiałów ukazało się w internecie, to artykuły i wywiady prasowe były często pierwotnym źródłem informacji o szefach polskiego biznesu. Okazuje się, że i w przypadku mediów może sprawdzać się zasada Pareto – mniejszość informacji zamieszczonych w prasie może być przyczynkiem dla większości publikacji w internecie.
Z kolei dyskusja w mediach społecznościowych to na tym tle tylko 4 proc. całości publikacji. Rozmowy w kontekście szefów firm toczyły się najczęściej na specjalistycznych forach – forum.parkiet.com oraz forum.stockwatch.com.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz oznaczenia w grafikach.
Analizę wykonano na podstawie 1 722 materiałów z prasy i internetu, w których pojawili się prezesowie największych polskich firm. Raport obejmuje okres od 1 do 31 stycznia 2012 roku. Wyselekcjonowano również wzmianki na temat bossów w mediach społecznościowych monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista dostępna na stronie Kompas Social Media oraz IMM). W analizie uwzględnione zostały również firmowe blogi oraz profile bossów w portalach społecznościowych.