Za kierownicą przyszłości. Tesla i Volvo na medialnym szczycie

W ostatnich miesiącach już co trzeci statystyczny Polak zetknął się w mediach z informacjami o autonomicznych rozwiązaniach motoryzacyjnych. Jak wynika z autorskiego badania Instytutu Monitorowania Mediów (IMM), w doniesieniach medialnych w tym kontekście najlepszą widoczność na pierwszych stronach gazet i stronach głównych portali internetowych notują Tesla i Volvo. Przekazy o najwyższej sile i wartości należą z kolei do Tesli, o której wzmianki mają wysokie zasięgi i warte są miliony złotych.

 

W okresie od 1 stycznia do 28 lutego 2023 roku w mediach prasowych, portalach i social mediach pojawiło się ponad 1,4 tys. materiałów na temat autonomicznej jazdy. Jak wylicza IMM, w tym czasie już co trzeci statystyczny Polak powyżej 15 roku życia mógł mieć kontakt z tymi informacjami – wówczas zasięg wyniósł 12,6 mln potencjalnych kontaktów o łącznym ekwiwalencie reklamowym 9 mln zł. Analiza potwierdza jednocześnie, że połowa zmonitorowanych publikacji była eksponowana na pierwszych stronach gazet i portali jak np. Puls Biznesu, iMagazine, Businessinsider, Benchmark czy Computerworld. Z kolei aż 65% wszystkich publikacji to redakcyjne artykuły, w których wzmiankowane były konkretne marki motoryzacyjne i technologiczne. Kolejno zalicza się do nich Teslę, Volvo, Mercedesa, Nvidię, BMW, Audi, Volkswagena, Google/Waymo, Xiaomi, Foxconn, Mobileye czy Ubera.

 

Tesla i Volvo widoczne nie tylko na drogach

 

Analitycy IMM potwierdzają, że w badanym okresie Tesla i Volvo wyróżniły się najlepszą widocznością w medialnych informacjach o bezzałogowych samochodach – marki były wzmiankowane w publikacjach średnio aż 8 razy dziennie. Autorskie badanie ekspozycji wskazuje, że w ponad 30% artykułów powyższe brandy pojawiły się już w tytułach, nagłówkach i leadach. Z kolei siła ekspozycji Tesli i Volvo z tych zaledwie dwóch miesięcy przełożyła się na zasięg kolejno 1,6 mln i 510 tys. potencjalnych kontaktów z marką, a wartość ekspozycji oszacowano na 1,2 mln zł (Tesla) i 614 tys. zł (Volvo).

 

Publikacje nawiązujące do Tesli skupiają się głównie na recenzjach i testach autonomicznych funkcji, takich jak system Autopilot czy Full Self-Driving (FSD), które pozwalają na automatyczne prowadzenie pojazdu na autostradzie, wyprzedzanie innych pojazdów, parkowanie czy nawet jazdę po skomplikowanych skrzyżowaniach. Natomiast w przypadku Volvo największe zainteresowanie w badanym czasie wzbudziła informacja o planach otwarcia Tech Hubu Volvo w Krakowie, który ma pomóc w realizacji strategicznych ambicji szwedzkiego producenta dotyczących stworzenia w pełni elektrycznej oferty do 2030 roku.

 

 

Otwarcie w Krakowie Tech Hubu było jednym z najbardziej medialnych wydarzeń dla naszej marki. Odnotowaliśmy około 1000 publikacji na ten temat (bez SoMe). Temat został dodatkowo wzmocniony przez konferencję prasową z udziałem kierownictwa Volvo Cars. Mieliśmy do czynienia z efektem kuli śnieżnej. Po publikacji przez wiodące media, pozostałe zaczęły tę informację powielać – komentuje Stanisław Dojs, rzecznik prasowy Volvo Car Poland.

 

 

Nvidia medialnym liderem wśród rozwiązań technologicznych

 

Marka Nvidia specjalizuje się w tworzeniu chipów do pojazdów autonomicznych i sieciowych, a jej platformy NVIDIA DRIVE AI Xavier i Orin są wykorzystywane np. w autonomicznym modelu Volvo EX90. W mediach jest jednym z najczęściej wymienianych producentów ­– wartość reklamowa pozycjonowania marki w temacie autonomiczności tylko z dwóch miesięcy wynosi blisko 220 tys. zł. Ponadto analiza ekspozycji wskazuje, że w  powyższym kontekście w mediach pojawiają się także inne firmy technologiczne. Są to kolejno Google/Waymo, Xiaomi, Foxconn, Mobileye oraz Uber.

 

Najczęstsze medialne konteksty

 

W zakresie szczegółowych aspektów autonomicznej jazdy najwięcej przestrzeni w mediach poświęcono poziomom automatyzacji, z czego ponad 60% materiałów dotyczyło warunkowej (poziom 3) i wysokiej automatyzacji (poziom 4). Pierwsza z nich pozwala na rezygnację z prowadzenia pojazdu tylko w określonych sytuacjach, natomiast przy wysokiej automatyzacji warunki mogą być bardziej ograniczone, w tym tylko dla konkretnych prędkości pojazdów, rodzajów dróg i warunków pogodowych. Ponadto do najbardziej medialnych newsów zalicza się premierę modelu Activesphere Concept Audi, projekt pojazdu Hondy i Sony AFEELA oraz prezentację auta przyszłości Concept Recharge Volvo.

 

 

Metodologia badania:

 

Badaniem objęto kilkadziesiąt marek, producentów samochodowych oraz firm z branży nowych technologii i wykonano je na podstawie monitoringu zagadnienia autonomicznej jazdy w polskiej prasie, portalach internetowych oraz social mediach za okres od 1 stycznia do 28 lutego 2023 roku. Wyróżnione materiały analizowano następnie według autorskiej metody badania ekspozycji w mediach składającej się z trzech wskaźników: skali, siły i wartości. Skala ekspozycji to wskaźnik wyliczany dla każdej marki, firmy lub zagadnienia na podstawie publikacji z mediów prasowych, rtv i internetowych (nie dotyczy SoMe) uwzględniających ekspozycję pożądanej treści w: tytule, leadzie lub na pierwszej stronie gazety; tytule, leadzie lub stronie głównej portalu (podstron nie dotyczy) oraz newsach rozpoczynających serwisy informacyjne w radiu i tv (powyższa analiza obejmowała jednak jedynie publikacje z mediów prasowych oraz internetowych). Wartość ekspozycji treści wyselekcjonowanych w określony powyżej sposób wyrażona jest z kolei za pomocą ekwiwalentu reklamowego AVE, a siła ekspozycji wskaźnikiem ZASIĘG. Przeprowadzone badanie nie obejmowało publikacji z portali o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów.

 

ZAMÓW BADANIE EKSPOZYCJI W MEDIACH

 

Pliki do pobrania:

 

Kontakt dla mediów:

Natalia Juszczak
Specjalista ds. komunikacji
@: njuszczak@imm.com.pl
kom.: +48 507 099 380

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg