Zagraniczne telewizje o Polsce – marzec 2007 r.

Na potrzeby zestawienia IMM analizował anglojęzyczne telewizje EuroNews, CNN, BBC World, niemieckie ARD i ZDF oraz francuskie France24 i TV5. W marcu stacje te wyemitowały 262 przekazy odnoszące się do Polski lub Polaków, co daje dwa razy lepszy wynik niż w lutym. Zdecydowana większość materiałów (215) miała neutralny wpływ na wizerunek Polski. Niestety liczba przekazów kształtujących negatywny wizerunek Polski w oczach widzów tych stacji była wyższa (29) niż liczba przekazów pozytywnych (18). Stacja CNN dziewięciokrotnie wyemitowała reklamę Surprise Yourself in Poland (3% całości przekazów).W kontekście negatywnym mówiły o naszym kraju głównie France24 i EuroNews. W marcu najwięcej materiałów, w których mówiono o Polsce, wyemitowały niemieckie ZDF (26%) i ARD (23%).

Tematem, który zdominował przekazy w zeszłym miesiącu, była wizyta kanclerz Angeli Merkel w Polsce. Analiza przekazów na ten temat pokazuje duży dysonans między stosunkami międzyludzkimi a oficjalnymi stosunkami międzypaństwowymi. Najszerzej o wizycie informowały niemieckie stacje, ale wspomniały o niej także EuroNews i France24. W sumie tematowi poświęconych jest 45 materiałów. Niemieckie stacje zwracały uwagę na półprywatną formę wizyty, która miała służyć pogłębieniu relacji i budowie zaufania. Zauważono pozytywne reakcje polskiego premiera, który po rozmowie z kanclerz odniósł wrażenie, że idziemy naprzód, oraz prezydenta, który jest przekonany, że znajdą wspólne rozwiązania.

Tematem numer dwa dla zagranicznych stacji była kwestia budowy elementów tarczy antyrakietowej w Polsce. Spośród monitorowanych stacji jedynie BBC World nie wyemitowała żadnego przekazu na ten temat. W tym kontekście najczęściej informowano o stanowisku władz niemieckich, które uważają, że projekt obrony przeciwrakietowej powinien być tworzony pod auspicjami NATO. Stacje niemieckie i francuskie podkreślały, że polskie społeczeństwo jest w większości przeciwne projektowi. Publiczne telewizje naszych zachodnich sąsiadów bardzo szeroko informowały o stanie stosunków polsko-niemieckich. Duża liczba materiałów dotyczących tej kwestii została zainspirowana polsko-niemieckim spotkaniem na szczycie. Charakterystyczną cechą tych przekazów było pokazanie różnic pomiędzy relacjami politycznymi (niezbyt dobre), a stosunkami międzyludzkimi (pozytywne). ARD i ZDF szukając przyczyn ochłodzenia stosunków międzypaństwowych, opisywały negatywne zjawiska po obu stronach, jednak zdecydowanie więcej kontrowersyjnych zachowań dotyczyło polskich polityków.

Kwestia aborcji i lustracji, które wzbudzały w ostatnim czasie wiele kontrowersji w Polsce, zostały również zauważone przez zagranicznych nadawców. Temat planów zastrzeżenia prawa antyaborcyjnego w Polsce nie został podjęty jedynie przez CNN i TV5. Natomiast BBC World i CNN nie wyemitowały informacji poświęconych zmianie ustawy lustracyjnej. W przypadku obydwu tematów odnotowano materiały negatywnie wpływające na wizerunek Polski.

Informacje na temat Polski pojawiały się także stosunkowo często w kontekście polityki energetycznej UE oraz projektu Eurokonstytucji. Polskę przedstawiono jako państwo opierające swoją politykę energetyczną na tradycyjnych źródłach oraz sceptycznie nastawione do Eurokonstytucji.

Wizerunek Polski i Polaków ucierpiał głównie na skutek przekazów na temat sytuacji wewnętrznej w Polsce, której dotyczyły m.in. informacje na temat lustracji, aborcji oraz homofobii. Po raz kolejny negatywnie na wizerunek Polski wpłynęły echa antysemickiej broszury Macieja Giertycha.

Analizując wykres 2. prezentujący liczbę publikacji w podziale na kategorie tematyczne, można zauważyć, że monitorowane media najczęściej informowały o Polsce w kontekście stosunków międzypaństwowych (wizyta A.Merkel). W kategorii sprawy wewnętrzne znalazły się doniesienia m.in. na temat lustracji, aborcji, homofobii, powołania metropolity warszawskiego oraz sporu wokół Doliny Rospudy. W kategorii Polska w UE największa liczba materiałów dotyczyła informacji o Polsce w kontekście 50-lecia UE oraz europejskiej polityki energetycznej. W marcu stosunkowo duża liczba publikacji (25) została zaliczona do kategorii Ludzie. Znalazły się w niej m.in. materiały prezentujące Irenę Sendlerową oraz Alicję Tysiąc.

„Zagraniczne telewizje o Polsce” to comiesięczny raport Instytutu Monitorowania Mediów publikowany od sierpnia 2006 r. Na potrzeby analizy IMM monitoruje, pod kątem wizerunku Polski, 24 godziny na dobę stacje CNN, EuroNews, BBC World, ARD, ZDF, TV5 oraz France24.

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ok. 800 tytułów prasowych, stacje telewizyjne i radiowe oraz polskie zasoby Internetu. Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej ponad 80 firm monitorujących media z kilkudziesięciu krajów. Od 2002 r. Instytut Monitorowania Mediów wspiera działalność Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg