Zwycięzcy lecą na staże – finał PRaktykuj za granicą

W tegorocznej, ósmej już edycji konkursu PRaktykuj za granicą o staże walczyło 56 studentów z całej Polski – udział wzięło 13 różnych miast i 26 uniwersytetów. Tradycyjnie zadanie stojące przed uczestnikami polega na stworzeniu strategii komunikacji dla jednej z organizacji pozarządowych. W tym roku konkurs wspierał Fundację Dzieci Niczyje, która zajmuje się ochroną i pomocą dzieciom krzywdzonym.


– Podobało mi się, że zadania nie były czysto teoretyczne, że tworzyliśmy strategie dla realnie działającej organizacji – mówi laureatka II miejsca, Karolina Suślik – Świadomość, że pisze się projekt, który ma szanse na wykorzystanie, była bardzo mobilizująca.


– Ten konkurs ma ogromny sens – powiedziała Marta Skierkowska z Fundacji Dzieci Niczyje, dziękując organizatorom i uczestnikom – Organizacja, zazwyczaj potrzebująca profesjonalnego wsparcia, na które nie może sobie pozwolić – otrzymuje pakiet porad, dobrych pomysłów i analitycznego feedbacku. Co więcej, grono najlepszych ekspertów „na gorąco” komentuje konkretne propozycje dla naszej Fundacji. Nie byłoby to dla nas możliwe do uzyskania w żadnych innych okolicznościach. Chcemy jak najlepiej skorzystać z tego doświadczenia, nic nie zmarnować.
Studenci najchętniej przygotowywali strategie komunikacji związane z zaprojektowaniem dla Fundacji nowych działań w internecie i social media.


– Zadanie konkursowe wymagało nie tylko wiedzy o specyfice Internetu oraz Social Media, ale także sporej wyobraźni – zastrzega laureatka II miejsca, Karolina Suślik – Tworząc strategię musieliśmy postawić się w sytuacji rodziców, osób dorosłych. Dlatego ustalenie motywu przewodniego oraz narzędzi promocyjnych musiała poprzedzić dokładna analiza grupy docelowej.


Piotr Czarnowski, juror konkursu i prezes agencji First PR przyznał, że zadania byłyby trudne nawet dla profesjonalistów, ale ocenił edycję 2011 jako bardzo udaną i chwalił studentów za wysoki poziom przygotowanych strategii. Jak powiedział, „autorzy prac to często ludzie, którym nikt nie powiedział, że coś jest niemożliwe, więc oni to skutecznie robią”.


Po ogłoszeniu wyników studenci skupili się wokół jury, aby przedyskutować swoje prezentacje i zebrać uwagi. Jurorzy chętnie odpowiadali na pytania i wyjaśniali sekrety branży PR młodym adeptom.
Za takie warsztaty u największych polskich ekspertów płaci się ciężkie pieniądze – żartowała Magdalena Grabarczyk-Tokaj z IMM – Jako osobę także prowadzącą zajęcia dla studentów, cieszy mnie, że jest tylu młodych ludzi, którzy startują w zawodzie PR-owca z prawdziwym zaangażowaniem. Uczestnicy konkursu są ciekawi świata i już na tym etapie mogą się pochwalić dużą wiedzą z zakresu mediów i nowoczesnych technologii.


– Podczas pisania mojej strategii, każdy dzień zaczynałam od śledzenia najnowszych case study firm i kampanii społecznych w poszukiwaniu inspiracji – zdradza zwyciężczyni konkursu, Wiola Starczewska – a przed wystąpieniem w finale oglądałam filmy mistrzyni prezentacji – Nancy Duarte oraz… pokazy nowych produktów Apple w wykonaniu Steve’a Jobsa.


W ostatnim etapie konkursu studenci przedstawiali swoje strategie przed jury złożonym z największych specjalistów branży PR w Polsce. Ich prezentacje oceniał Piotr Czarnowski, prezes agencji First PR, Gerald Abramczyk, doradca ds. komunikacji strategicznej, dr Jacek Warchala, językoznawca z Uniwersytetu Śląskiego, Magdalena Grabarczyk-Tokaj z Instytutu Monitorowania Mediów i Marta Skierkowska z Fundacji Dzieci Niczyje. W roli doradców merytorycznych jury wspierali: Paweł Trochimiuk – Prezes ZFPR oraz Luiza Jurgiel, Członek Zarządu PSPR.


Pierwsze miejsce zdobyła Wiola Starczewska z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, która stworzyła strategię komunikacji dla programu FDN Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111. Otrzymała nagrodę pieniężną od IMM oraz miejsce na stażu w Londyńskim biurze Fleishman-Hillard. Na drugim miejscu znalazła się Karolina Suślik z krakowskiego Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka strategii internetowej kampanii wspierającej działania statutowe FDN. Poleci na staż do Brukseli, do agencji Burson-Marsteller, a bilety lotnicze dla niej ufundowała agencja Solski Burson-Marsteller. Trzecie miejsce zajął Bartłomiej Janusz, student Uniwersytetu Wrocławskiego, dzięki projektowi komunikowania działań FDN za pośrednictwem social media. Otrzymał zaproszenie na staż w Londynie, w agencji LEWIS PR. Dla wszystkich laureatów magazyn BRIEF przygotował prezent w postaci rocznej prenumeraty.


PRaktykuj za granicą to konkurs stażowy organizowany od ośmiu lat przez Instytut Monitorowania Mediów. Celem konkursu jest umożliwienie studentom odbycia prestiżowego stażu w jednej z agencji PR, w oddziale poza granicami Polski. Jednocześnie wybrana organizacja pozarządowa otrzymuje możliwość wdrożenia strategii komunikacji, utworzonej na jej zapotrzebowanie, która powstała pod okiem znawców branży.


Edycję 2011 wsparły firmy Fleishman-Hillard, Solski Burson-Marsteller, LEWIS PR, magazyn Brief, a także organizacje studenckie AIESEC i AEGEE oraz biuro karier Profil. Patronami merytorycznymi są Polskie Stowarzyszenie Public Relations oraz Związek Firm Public Relations. Patronat medialny objęły: Radio Planeta, Gazeta Studencka, Semestr, PRoto.pl, dlaczego.com.pl, dlastudenta.pl, Kariera.com.pl, portal SGI.

 

Partnerzy strategiczni