Branża handlowa reklamuje dyskonty i sklepy z elektroniką. Raport IMM z wydatków reklamowych w czerwcu
Wydatki reklamowe w podziale na branże
Według danych IMM z monitoringu reklam w mediach tradycyjnych nadal największy budżet na promocję przeznacza branża handlowa, której wydatki w czerwcu wyniosły 38 proc. wydatków spośród wszystkich przeanalizowanych branż. Na drugim miejscu znajduje się farmacja (27 proc.), na kolejnych finanse (13 proc.), telekomunikacja (12 proc.) i motoryzacja (10 proc.).
Branża |
Handel |
Farmacja |
Finanse |
Telekomunikacja |
Motoryzacja |
Koszt |
368,5 mln zł |
254,4 mln zł |
124,3 mln zł |
113,5 mln zł |
92,6 mln zł |
W czerwcu wydatki branży handlowej utrzymywały się na niemal identycznym poziomie co w poprzednim miesiącu – reklamodawcy przeznaczyli ponad 368 mln zł na promocję w telewizji, prasie i radio. Kwota ta znacznie przekracza budżety pozostałych branż, wśród których wzrost wydatków zanotowaliśmy w przypadku branży finansowej i telekomunikacyjnej, a spadek w motoryzacji i farmacji.
Wydatki reklamowe w podziale na media
Największe wydatki w przeanalizowanych branżach nadal pochłaniane są przez reklamy telewizyjne (ponad 40 proc. w każdej dziedzinie), natomiast najmniejsze budżety przeznaczane są na promocję w prasie. Branża handlowa najchętniej inwestuje w spoty radiowe (48 proc. budżetu).
Handel: marki o największych wydatkach reklamowych
Nadal największym budżetem reklamowym może pochwalić się Lidl, który w czerwcu przeznaczył ponad 55 mln zł na promocję w mediach tradycyjnych. Na kolejnych miejscach znalazły się sklepy Media Expert, Biedronka, Euro RTV AGD oraz Kaufland.
Handel: typy reklamowanych sklepów
Wśród kategorii reklamowanych produktów w branży handlowej – oprócz stale obecnych z dużymi budżetami sklepów z elektroniką (30 proc.) i dyskontów (28 proc.) – pojawiły się także sklepy meblowe, sieci budowlane oraz hipermarkety.
Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W czerwcu marka Molekin po raz kolejny wygenerowała największe wydatki w branży farmaceutycznej – niemal 8 mln zł na reklamę w mediach tradycyjnych. Na kolejnych miejscach z nieco mniejszymi wynikami znalazły się Ibuprom (często obecny
w zestawieniu IMM), Litrosal Zdrovit, Perspiblock oraz Steper.
Farmacja: typy reklamowanych produktów
Wśród bardzo szerokiego wachlarzu produktów reklamowanych w branży farmaceutycznej największe budżety zostały przeznaczane na środki przeciwbólowe (20 proc.) oraz suplementy diety. Dalej można wymienić m.in. produkty związane z kategorią „uroda”, witaminy i minerały, a także preparaty wspomagające trawienie.
Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych
W czerwcu na pierwszym miejscu wśród marek o największych wydatkach reklamowych w branży finansowej znalazł się mBank, który przeznaczył niemal 9,5 mln zł na promocję w mediach tradycyjnych. Kolejne pozycje zajmują BGŻ BNP Paribas, Obligacje Skarbowe, Alior Bank oraz ING – wszystkie z dosyć wyrównanymi wynikami.
Finanse: typy reklamowanych usług
W czerwcu branża finansowa w największym stopniu inwestowała w reklamy bankowości (61 proc. wszystkich kategorii produktowych), usług finansowych, ubezpieczeń, inwestycji oraz kart płatniczych.
Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych
T-mobile wskoczył na pierwsze miejsce w zestawieniu marek o największych wydatkach reklamowych w branży telekomunikacyjnej, wyprzedzając Plus, Orange, Play oraz Cyfrowy Polsat.
Telekomunikacja: typy reklamowanych usług
W branży komunikacyjnej większość czerwcowych reklam dotyczyła sieci komórkowych (30 proc.). Dalej zmonitorowaliśmy oferty na kartę, reklamy telewizji cyfrowej, oferty na abonament i łączone (TV, Internet i telefon).
Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W czerwcu w pierwszej piątce marek z branży motoryzacyjnej o największych wydatkach reklamowych dane IMM pokazują niewielkie różnice w budżetach, dlatego dla lepszej czytelności wykres pokazuje skalę w tysiącach złotych. Na pierwszym miejscu znalazł się Mercedes, a tuż za nim Toyota, Nissan, Opel oraz Skoda.
Motoryzacja: typy reklamowanych produktów
Jeśli chodzi o wydatki reklamowe przeznaczane na konkretne produkty w branży motoryzacyjnej, nadal największe udziały mają samochody osobowe (w czerwcu 71 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się reklamy aut małych i klasy średniej, vanów, ASO oraz części samochodowych.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych pod warunkiem umieszczenia w artykule aktywnego linku do źródła („Instytut Monitorowania Mediów”), które linkować będzie bezpośrednio do adresu www.imm.com.pl.
Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam adMonit IMM, obejmuje okres 1-31 maja 2018 r. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.
Kontakt dla mediów: Magdalena Pawłowska, mpawlowska@imm.com.pl, tel. 22 378 37 50