Branża farmaceutyczna zainwestowała najwięcej. Raport IMM: Wydatki reklamowe w wybranych branżach w styczniu 2019

Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe  w styczniu 2019 roku w wybranych branżach: farmaceutycznej, handlowej, finansowej, telekomunikacyjnej i motoryzacyjnej.

 

Wydatki reklamowe w podziale na branże

Według danych IMM, w mediach największy budżet na reklamy przeznaczyła branża farmaceutyczna, której wydatki w styczniu wyniosły 47 proc. spośród wszystkich przeanalizowanych branż. Nieco mniejszy udział kwot zainwestowanych w reklamy zanotowała branża handlowa (28 proc.). Na trzecim miejscu znalazła się motoryzacja (12 proc.), za nią finanse (7 proc.) i telekomunikacja (6 proc.).

 

 

W styczniu wydatki branży farmaceutycznej wyniosły ponad 409 mln zł na promocję w telewizji, prasie i radio. Kwota ta jest niemal o 170 mln większa od tej, którą na wydatki przeznaczyła branża handlowa. Sumy te istotnie przekraczają budżety pozostałych branż.

 

 

Branża Farmacja Handel Motoryzacja Finanse Telekomunikacja
Koszt 409,4 mln zł 241,6 mln zł 106 mln zł 61,7 mln zł 52,3 mln zł

 

 

Wydatki reklamowe w podziale na media

Największe kwoty w przeanalizowanych branżach nadal inwestowane są w reklamy telewizyjne (średnio 60 proc.). Najmniejsze budżety przeznaczane są na promocję w prasie, gdzie np. branża telekomunikacyjna wydała niewiele ponad 893 tys. zł. Z kolei branża farmaceutyczna przeznaczyła na reklamę w TV ponad 280,5 mln zł.

 

 

 

Handel: marki o największych wydatkach reklamowych

W styczniu 2019 roku największym budżetem reklamowym mógł pochwalić się Media Expert, który przeznaczył prawie 37 mln zł na promocję w mediach tradycyjnych. Na kolejnych miejscach znalazły się: Lidl, Media Markt , Euro RTV AGD oraz Biedronka.

 

 

 

Handel: typy reklamowanych sklepów

Wśród kategorii reklamowanych produktów w branży handlowej – oprócz sklepów z elektroniką (42 proc.) i dyskontów (24 proc.), w zestawieniu na wysokim miejscu znalazły się sklepy meblowe (7 proc.), a za nimi hipermarkety (5 proc.) oraz sklepy typu convenience (4 proc.) i sprzedaż internetowa (4 proc.).

 

 

 

 

Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych

W styczniu marka Molekin zainwestowała największe kwoty w reklamy – ponad 8,7 mln zł. Na kolejnych miejscach znalazły się Ibuprom, D-Vitum Forte, NeoMag oraz Vitotal.

 

 

 

 

Farmacja: typy reklamowanych produktów

W styczniu 2019 roku największe budżety w branży farmaceutycznej zostały przeznaczane na preparaty wspomagające w czasie przeziębiania i grypy (30 proc.) oraz środki przeciwbólowe (14 proc.). Inwestowano również w promocję m.in. suplementów diety, witamin i minerałów, a także preparatów pielęgnacyjnych.

 

 

 

 

Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych

W styczniu na pierwszym miejscu wśród marek o największych wydatkach reklamowych w branży finansowej znalazł się Provident. Kolejne pozycje zajmują mBank, ING, Millenium Bank oraz Alior Bank.

 

 

 

 

Finanse: typy reklamowanych usług

W styczniu branża finansowa w największym stopniu inwestowała w reklamy bankowości (63 proc. wszystkich kategorii produktowych), usług finansowych, ubezpieczeń oraz kart płatniczych.

 

 

 

 

Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych

W styczniu na pierwszym miejscu w zestawieniu marek o największych wydatkach reklamowych w branży telekomunikacyjnej znalazł się Plus, który wydał prawie 12 mln zł i wyprzedził Play, T-Mobile, Orange oraz NJU Mobile.

 

 

 

 

Telekomunikacja: typy reklamowanych usług

W branży telekomunikacyjnej większość styczniowych reklam dotyczyła sieci komórkowych (47 proc.). Na kolejnych miejscach w zestawieniu znalazły się m.in. oferta łączona (TV, Internet, telefon), Telewizja cyfrowa oraz sieci komórkowe – oferta internetowa.

 

 

 

 

Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych

W styczniu w pierwszej piątce marek motoryzacyjnych na czele znalazł się Fiat (prawie 8,5 mln zł), następnie Volkswagen, Skoda, Hyundai oraz Mercedes-Benz.

 

 

 

 

 

Motoryzacja: typy reklamowanych produktów

W branży motoryzacyjnej w reklamach niezmiennie największe udziały mają samochody osobowe (72 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się reklamy aut małych i klasy średniej, samochodów dostawczych oraz samochodów terenowych i sportowo użytkowych.

 

 

 

 

Pliki do pobrania:

IMM_reklama_01.2019

grafiki_01_2019

 

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych pod warunkiem umieszczenia w artykule aktywnego linku do źródła („Instytut Monitorowania Mediów”), które linkować będzie bezpośrednio do adresu www.imm.com.pl.

 

Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam adMonit IMM, obejmuje  okres 1-31 stycznia 2019 r. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.

 

Kontakt dla mediów: Joanna Górska, jgorska@imm.com.pl, tel. 22 378 37