Branża handlowa aktywna przed świętami. Raport IMM: Wydatki reklamowe w wybranych branżach w okresie od 1 listopada do 15 grudnia 2018

Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe  w okresie przedświątecznym: od 1 listopada do 15 grudnia 2018 roku w wybranych branżach: farmaceutycznej, handlowej, finansowej, telekomunikacyjnej i motoryzacyjnej.

Wydatki reklamowe w podziale na branże

Według danych IMM, w mediach największy budżet na reklamy przeznaczyła branża handlowa, której wydatki w badanym okresie (1.11-15.12 2018) miały 37 proc. spośród wszystkich przeanalizowanych branż. Nieco mniejszy udział kwot zainwestowanych w reklamy zanotowała branża farmaceutyczna (33 proc.). Na trzecim miejscu znalazła się branża finansowa (11 proc.), za nią telekomunikacja (10 proc.) i motoryzacja (9 proc.).

W okresie przedświątecznym wydatki branży handlowej wyniosły ponad 712 mln zł na promocję w telewizji, prasie i radio. Na drugim miejscu znalazła się branża farmaceutyczna, która przeznaczyła na reklamę ponad 635 mln. Sumy te istotnie przekraczają budżety pozostałych branż.

 

Branża Handel Farmacja Finanse Telekomunikacja Motoryzacja
Koszt 712,6 mln 635,1 mln 210,8 mln 186 mln 183 mln

 

 

Wydatki reklamowe w podziale na media

Największe kwoty w przeanalizowanych branżach nadal inwestowane są w reklamy telewizyjne. W okresie przedświątecznym udział reklam telewizyjnych w budżetach reklamodawców jeszcze wzrósł i wyniósł średnio 60 proc. Najmniejsze budżety przeznaczane są na promocję w prasie, branża telekomunikacyjna na reklamę w prasie wydała jednie niecałe 2 mln.

 

Handel: marki o największych wydatkach reklamowych

Nadal największym budżetem reklamowym może pochwalić się Lidl, który w okresie przedświątecznym przeznaczył prawie 95 mln zł na promocję w mediach tradycyjnych. Na kolejnych miejscach znalazły się: Media Expert, Media Markt , Euro RTV AGD oraz Biedronka.

Handel: typy reklamowanych sklepów

Wśród kategorii reklamowanych produktów w branży handlowej – oprócz sklepów z elektroniką (33 proc.) i dyskontów (23 proc.), które mogą pochwalić się dużymi budżetami reklamowymi, w zestawieniu na wysokim miejscu znalazły się sklepy meblowe (8 proc.), a za nią sprzedaż internetowa (6 proc.) oraz drogerie i perfumerie (6 proc.).

Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych

Od 1 listopada do 15 grudnia marka Molekin zainwestowała największe kwoty w reklamy – prawie 13 mln zł. Na kolejnych miejscach znalazły się Gripex, Theraflu, Herbapect oraz Pulneo.

 

Farmacja: typy reklamowanych produktów

Największe budżety w branży farmaceutycznej znowu zostały przeznaczone na preparaty wspomagające w czasie przeziębiania i grypy (32 proc.) oraz środki przeciwbólowe (16 proc.). Inwestowano również w promocję m.in. witamin i minerałów, suplementów diety, a także preparatów pielęgnacyjnych i wzmacniających serce.

 

Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych

W badanym okresie (1.11-15.12.2018) na pierwszym miejscu wśród marek o największych wydatkach reklamowych w branży finansowej znalazł się Santander Bank Polska, który wciąż inwestuje w kontynuację rebrandingowej kampanii w mediach. Kolejne pozycje zajmują Alior Bank, Credit Agricole, PKO BP oraz BGŻ BNP Paribas.

 

Finanse: typy reklamowanych usług

W badanym okresie branża finansowa wciąż w największym stopniu inwestowała w reklamy bankowości (tym razem aż 72 proc. wszystkich kategorii produktowych), usług finansowych, ubezpieczeń oraz kart płatniczych.

 

Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych

Od 1 listopada do 15 grudnia na pierwszym miejscu w zestawieniu marek o największych wydatkach reklamowych w branży telekomunikacyjnej znalazł się Plus, który wydał ponad 58 mln zł i wyprzedził Orange, T-Mobile, Play oraz nc+, które po raz drugi znalazło się w zestawieniu.

 

Telekomunikacja: typy reklamowanych usług

W branży telekomunikacyjnej większość przedświątecznych reklam dotyczyła oferty na abonament (27 proc.). Na kolejnych miejscach w zestawieniu znalazły się m.in. sieci komórkowe, oferta na kartę, telewizja cyfrowa oraz oferta łączona (TV, Internet, telefon).

 

Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych

W badanym okresie w pierwszej piątce marek motoryzacyjnych na czele znalazł się Hyundai (prawie 16 mln zł), następnie Skoda, Volkswagen, Mercedes-Benz oraz Nissan.

 

Motoryzacja: typy reklamowanych produktów

W branży motoryzacyjnej w reklamach niezmiennie największe udziały mają samochody osobowe (71 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się reklamy aut małych i klasy średniej, autoryzowanych dealerów oraz producentów opon.

 

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych pod warunkiem umieszczenia w artykule aktywnego linku do źródła („Instytut Monitorowania Mediów”), które linkować będzie bezpośrednio do adresu www.imm.com.pl.

Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam adMonit IMM, obejmuje  okres 1 listopada do 15 grudnia  2018 r. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.

 

Kontakt dla mediów: Joanna Górska, jgorska@imm.com.pl, tel. 22 378 37