Branża handlowa reklamuje dyskonty i sklepy z elektroniką. Raport IMM z wydatków reklamowych w czerwcu

Wydatki reklamowe w podziale na branże

Według danych IMM z monitoringu reklam w mediach tradycyjnych nadal największy budżet na promocję przeznacza branża handlowa, której wydatki w czerwcu wyniosły 38 proc. wydatków spośród wszystkich przeanalizowanych branż. Na drugim miejscu znajduje się farmacja (27 proc.), na kolejnych finanse (13 proc.), telekomunikacja (12 proc.) i motoryzacja (10 proc.).

Branża

Handel

Farmacja

Finanse

Telekomunikacja

Motoryzacja

Koszt

368,5 mln zł

254,4 mln zł

124,3 mln zł

113,5 mln zł

92,6 mln zł

W czerwcu wydatki branży handlowej utrzymywały się na niemal identycznym poziomie co w poprzednim miesiącu – reklamodawcy przeznaczyli ponad 368 mln zł na promocję w telewizji, prasie i radio. Kwota ta znacznie przekracza budżety pozostałych branż, wśród których wzrost wydatków zanotowaliśmy w przypadku branży finansowej i telekomunikacyjnej, a spadek w motoryzacji i farmacji.

Wydatki reklamowe w podziale na media

Największe wydatki w przeanalizowanych branżach nadal pochłaniane są przez reklamy telewizyjne (ponad 40 proc. w każdej dziedzinie), natomiast najmniejsze budżety przeznaczane są na promocję w prasie. Branża handlowa najchętniej inwestuje w spoty radiowe (48 proc. budżetu).

Handel: marki o największych wydatkach reklamowych

Nadal największym budżetem reklamowym może pochwalić się Lidl, który w czerwcu przeznaczył ponad 55 mln zł na promocję w mediach tradycyjnych. Na kolejnych miejscach znalazły się sklepy Media Expert, Biedronka, Euro RTV AGD oraz Kaufland.

Handel: typy reklamowanych sklepów

Wśród kategorii reklamowanych produktów w branży handlowej – oprócz stale obecnych z dużymi budżetami sklepów z elektroniką (30 proc.) i dyskontów (28 proc.) – pojawiły się także sklepy meblowe, sieci budowlane oraz hipermarkety.

Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych

W czerwcu marka Molekin po raz kolejny wygenerowała największe wydatki w branży farmaceutycznej – niemal 8 mln zł na reklamę w mediach tradycyjnych. Na kolejnych miejscach z nieco mniejszymi wynikami znalazły się Ibuprom (często obecny
w zestawieniu IMM), Litrosal Zdrovit, Perspiblock oraz Steper.

Farmacja: typy reklamowanych produktów

Wśród bardzo szerokiego wachlarzu produktów reklamowanych w branży farmaceutycznej największe budżety zostały przeznaczane na środki przeciwbólowe (20 proc.) oraz suplementy diety. Dalej można wymienić m.in. produkty związane z kategorią „uroda”, witaminy i minerały, a także preparaty wspomagające trawienie.

Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych

W czerwcu na pierwszym miejscu wśród marek o największych wydatkach reklamowych w branży finansowej znalazł się mBank, który przeznaczył niemal 9,5 mln zł na promocję w mediach tradycyjnych. Kolejne pozycje zajmują BGŻ BNP Paribas, Obligacje Skarbowe, Alior Bank oraz ING – wszystkie z dosyć wyrównanymi wynikami.

Finanse: typy reklamowanych usług

W czerwcu branża finansowa w największym stopniu inwestowała w reklamy bankowości (61 proc. wszystkich kategorii produktowych), usług finansowych, ubezpieczeń, inwestycji oraz kart płatniczych.

Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych

T-mobile wskoczył na pierwsze miejsce w zestawieniu marek o największych wydatkach reklamowych w branży telekomunikacyjnej, wyprzedzając Plus, Orange, Play oraz Cyfrowy Polsat.

Telekomunikacja: typy reklamowanych usług

W branży komunikacyjnej większość czerwcowych reklam dotyczyła sieci komórkowych (30 proc.). Dalej zmonitorowaliśmy oferty na kartę, reklamy telewizji cyfrowej, oferty na abonament i łączone (TV, Internet i telefon).

Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych

W czerwcu w pierwszej piątce marek z branży motoryzacyjnej o największych wydatkach reklamowych dane IMM pokazują niewielkie różnice w budżetach, dlatego dla lepszej czytelności wykres pokazuje skalę w tysiącach złotych. Na pierwszym miejscu znalazł się Mercedes, a tuż za nim Toyota, Nissan, Opel oraz Skoda.

Motoryzacja: typy reklamowanych produktów

Jeśli chodzi o wydatki reklamowe przeznaczane na konkretne produkty w branży motoryzacyjnej, nadal największe udziały mają samochody osobowe (w czerwcu 71 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się reklamy aut małych i klasy średniej, vanów, ASO oraz części samochodowych.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych pod warunkiem umieszczenia w artykule aktywnego linku do źródła („Instytut Monitorowania Mediów”), które linkować będzie bezpośrednio do adresu www.imm.com.pl.


Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam adMonit IMM, obejmuje  okres 1-31 maja 2018 r. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.

Kontakt dla mediów: Magdalena Pawłowska, mpawlowska@imm.com.pl, tel. 22 378 37 50

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg