Ile banki wydały na reklamę?
Instytut Monitorowania Mediów porównał wydatki z III kwartału 2013 r., na reklamy usług i produktów finansowych ze skalą dyskusji na ich temat w Internecie. TOP TEN finansowych reklamodawców otwiera Vivus Finance, z wydatkami na poziomie prawie 26 mln złotych, a zamyka Bank Millenium, który zainwestował w tym samym czasie w reklamę 12,2 mln złotych.
TOP TEN finansowych reklamodawców w Q3 2013r.
Tab.1. TOP 10 finansowych reklamodawców Q3 2013r z uwzględnieniem skali dyskusji na ich temat w internecie
Podmiot |
wydatki reklamowe w prasie i RTV w Q3 2013r (wg danych admonit) |
liczba wzmianek |
Vivus Finance |
25,8 mln zł |
3 tys. |
ING Bank Śląski |
22,4 mln zł |
16,6 tys. |
Bank BRE |
21,1 mln zł |
13,1 tys. |
PKO Bank Polski |
19,4 mln zł |
17,6 tys. |
Bank BGŻ |
19 mln zł |
9,3 tys. |
SKOK Stefczyka |
16,7 mln zł |
3,9 tys. |
Credit Agricole Bank Polska |
14 mln zł |
6,1 tys. |
Getin Holding |
12,5 mln zł |
10,7 tys. |
Provident |
12,3 mln zł |
8,4 tys. |
Bank Millennium |
12,2 mln zł |
9,6 tys. |
Z danych reklamowych admonit wynika, że najwięcej w czerwcu na reklamę swoich usług (w prasie, radio i TV – wydatki cennikowe netto bez uwzględnia rabatów) wydały Vivus Finance (25,8 mln złotych) i ING Bank Śląski (22,4 mln złotych). Jednak pomimo podobnych wydatków – to ING Bank Śląski wzbudził dużo większe zainteresowanie internautów. Co ciekawe, Vivus Finance mimo, że wyłożył największe środki na reklamę osiągnął w zestawieniu najmniejsze zainteresowanie internautów.
Z kolei najmniej na reklamę w tym samym czasie wydał Bank Millenium oraz Provident – odpowiednio 12,2 oraz 12,3 mln złotych.
Najlepszy wynik w stosunku poniesionych nakładów do wzmianek w internecie osiągnął PKO BP. Był najczęściej wzmiankowany w sieci, a na reklamę wydał około 19,4 mln złotych.
W podziale miesięcznym wyraźnie widać, że większość reklamodawców mniejsze nakłady poniosła w wakacje, za to od września podniosła wydatki. Szczególnie wyróżniają się tu PKO BP, Bank BGŻ, Credit Agricole, ING Bank Śląski.
Interesująco wygląda sytuacja podmiotów oferujących szybkie pożyczki i kredyty. Internauci ponad 2,5 krotnie częściej wzmiankowali o Providencie niż o Wonga.pl czy Vivus Finance. Najlepsze efekty w odniesieniu do nakładów odniósł Provident, zadowalający wynik uzyskała Wonga.pl. Jeśli chodzi o Vivus Finance poniesione wydatki w bardzo niewielkim stopniu przełożyły się na zainteresowanie internautów.
Wydatki reklamowe pożyczkodawców kontra skala dyskusji na ich temat w internecie w Q3 2013.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła (Instytut Monitorowania Mediów) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.
Autor:
Agnieszka Kalbarczyk, Instytut Monitorowania Mediów
O raporcie:
Analizie poddano ponad 101 tysięcy wzmianek w internecie wraz z mediami społecznościowymi, w których pojawiały się nazwy TOP 10 głównych reklamodawców z branży finansowej (we frazie użyta była nazwa podmiotu w kontekście banku, a w przypadku pożyczkodawców użyto nazwy podmiotu w kontekście pożyczki), w okresie od 01.07 do 30.09.2013r. Z kolei wydatki reklamowe zbadano za pomocą aplikacji admonit w 30 stacjach telewizyjnych, 60 stacjach radiowych oraz 450 tytułach prasowych. Wydatki podawane są na podstawie oficjalnych cenników stacji i gazet netto, bez uwzględniania rabatów. Pod uwagę brane były publikacje i reklamy, które ukazały się między 01.07 do 30.09.2013r.
O admonit:
admonit to strona stworzona przez Instytut Monitorowania Mediów aplikacja internetowa umożliwiająca analizę wydatków reklamowych. admonit to dostęp do danych w dowolnym czasie i miejscu, jedynym wymaganiem jest połączenie z internetem. Aktualizowanie danych w admonit następuje w czasie rzeczywistym.
O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów to lider branży monitoringu mediów w Polsce. Od ponad dekady dostarcza kompleksową usługę badania wizerunku w prasie, radiu, telewizji oraz w internecie i w mediach społecznościowych. Analizy i raporty IMM pomagają w planowaniu, prowadzeniu oraz w ocenie efektów komunikacji PR i marketingowej a narzędzia do monitoringu IMM zapewniają stały i bieżący dostęp do opinii pojawiających się w mediach na temat np. marki lub instytucji.
W zakresie stałego monitoringu prowadzonego przez Instytut znajduje się ponad 1000 tytułów prasowych, ponad 100 stacji RTV oraz polskie zasoby internetu wraz z social media – ponad 200 tysięcy domen objętych monitoringiem w systemie 24/7 dzięki autorskim rozwiązaniom technologicznym.
Od 2010 roku IMM monitoruje media społecznościowe i prowadzi badania Kompas Social Media oraz oferuje możliwość zamówienia monitoringu mediów z krajów Europy Środkowo-Wschodniej (CEE).
IMM należy do prestiżowej międzynarodownej organizacji FIBEP – Federation Internationale des Bureaux d’Extraits de Presse.