Ile banki wydały na reklamę?

Instytut Monitorowania Mediów porównał wydatki z III kwartału 2013 r., na reklamy usług i produktów finansowych ze skalą dyskusji na ich temat w Internecie. TOP TEN finansowych reklamodawców otwiera Vivus Finance, z wydatkami na poziomie prawie 26 mln złotych, a zamyka Bank Millenium, który zainwestował w tym samym czasie w reklamę 12,2 mln złotych.

TOP TEN finansowych reklamodawców w Q3 2013r.

Tab.1. TOP 10 finansowych reklamodawców Q3 2013r  z uwzględnieniem skali dyskusji na ich temat w internecie

Podmiot

wydatki reklamowe w prasie i RTV w Q3 2013r (wg danych admonit)

liczba wzmianek

Vivus Finance

25,8 mln zł

3 tys.

ING Bank Śląski

22,4 mln zł

16,6 tys.

Bank BRE

21,1 mln zł

13,1 tys.

PKO Bank Polski

19,4 mln zł

17,6 tys.

Bank BGŻ

19 mln zł

9,3 tys.

SKOK Stefczyka

16,7 mln zł

3,9 tys.

Credit Agricole Bank Polska

14 mln zł

6,1 tys.

Getin Holding

12,5 mln zł

10,7 tys.

Provident

12,3 mln zł

8,4 tys.

Bank Millennium

12,2 mln zł

9,6 tys.

Z danych reklamowych admonit wynika, że najwięcej w czerwcu na reklamę swoich usług (w prasie, radio i TV – wydatki cennikowe netto bez uwzględnia rabatów) wydały Vivus Finance (25,8 mln złotych) i ING Bank Śląski (22,4 mln złotych). Jednak pomimo podobnych wydatków – to ING Bank Śląski wzbudził dużo większe zainteresowanie internautów. Co ciekawe, Vivus Finance mimo, że wyłożył największe środki na reklamę osiągnął w zestawieniu najmniejsze zainteresowanie internautów.
Z kolei najmniej na reklamę w tym samym czasie wydał Bank Millenium oraz Provident – odpowiednio 12,2 oraz 12,3 mln złotych.
Najlepszy wynik w stosunku poniesionych nakładów do wzmianek w internecie osiągnął PKO BP. Był najczęściej wzmiankowany w sieci, a na reklamę wydał około 19,4 mln złotych.

W podziale miesięcznym wyraźnie widać, że większość reklamodawców mniejsze nakłady poniosła w wakacje, za to od września podniosła wydatki. Szczególnie wyróżniają się tu PKO BP, Bank BGŻ, Credit Agricole, ING Bank Śląski.

Interesująco wygląda sytuacja podmiotów oferujących szybkie pożyczki i kredyty. Internauci ponad 2,5 krotnie częściej wzmiankowali o Providencie niż o Wonga.pl czy Vivus Finance. Najlepsze efekty w odniesieniu do nakładów odniósł Provident, zadowalający wynik uzyskała Wonga.pl. Jeśli chodzi o Vivus Finance poniesione wydatki w bardzo niewielkim stopniu przełożyły się na zainteresowanie internautów.

Wydatki reklamowe pożyczkodawców kontra skala dyskusji na ich temat w internecie w Q3 2013.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła (Instytut Monitorowania Mediów) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.

Autor:
Agnieszka Kalbarczyk, Instytut Monitorowania Mediów

O raporcie:
Analizie poddano ponad 101 tysięcy wzmianek w internecie wraz z mediami społecznościowymi, w których pojawiały się nazwy TOP 10 głównych reklamodawców z branży finansowej (we frazie użyta była nazwa podmiotu w kontekście banku, a w przypadku pożyczkodawców użyto nazwy podmiotu w kontekście pożyczki), w okresie od 01.07 do 30.09.2013r. Z kolei wydatki reklamowe zbadano za pomocą aplikacji admonit w 30 stacjach telewizyjnych, 60 stacjach radiowych oraz 450 tytułach prasowych. Wydatki podawane są na podstawie oficjalnych cenników stacji i gazet netto, bez uwzględniania rabatów. Pod uwagę brane były publikacje i reklamy, które ukazały się między 01.07 do 30.09.2013r.

O admonit:
admonit to strona stworzona przez Instytut Monitorowania Mediów aplikacja internetowa umożliwiająca analizę wydatków reklamowych.  admonit to dostęp do danych w dowolnym czasie i miejscu, jedynym wymaganiem jest połączenie z internetem. Aktualizowanie danych w admonit następuje w czasie rzeczywistym.

O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów to lider branży monitoringu mediów w Polsce. Od ponad dekady dostarcza kompleksową usługę badania wizerunku w prasie, radiu, telewizji oraz w internecie i w mediach społecznościowych. Analizy i raporty IMM pomagają w planowaniu, prowadzeniu oraz w ocenie efektów komunikacji PR i marketingowej a narzędzia do monitoringu IMM zapewniają stały i bieżący dostęp do opinii pojawiających się w mediach na temat np. marki lub instytucji.
W zakresie stałego monitoringu prowadzonego przez Instytut znajduje się ponad 1000 tytułów prasowych, ponad 100 stacji RTV oraz polskie zasoby internetu wraz z social media – ponad 200 tysięcy domen objętych monitoringiem w systemie 24/7 dzięki autorskim rozwiązaniom technologicznym.
Od 2010 roku IMM monitoruje media społecznościowe i prowadzi badania Kompas Social Media oraz oferuje możliwość zamówienia monitoringu mediów z krajów Europy Środkowo-Wschodniej (CEE).
IMM należy do prestiżowej międzynarodownej organizacji FIBEP – Federation Internationale des Bureaux d’Extraits de Presse.