Ministerstwo Finansów w zestawieniu największych reklamodawców. Raport IMM: Wydatki reklamowe w wybranych branżach w lutym 2019

Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe w lutym 2019 roku w wybranych branżach: farmaceutycznej, handlowej, finansowej, telekomunikacyjnej i motoryzacyjnej. W tym miesiącu w zestawieniu po raz pierwszy pojawiło się Ministerstwo Finansów. Ogłoszenie społeczne dotyczące e-PIT według stawek cennikowych kosztowałoby ponad 5,5 mln zł.

 

Wydatki reklamowe w podziale na branże

Według danych IMM, w mediach największy budżet na reklamy przeznaczyła branża farmaceutyczna, której wydatki w lutym wyniosły 44 proc. spośród wszystkich przeanalizowanych branż. Nieco mniejszy udział kwot zainwestowanych w reklamy zanotowała branża handlowa (27 proc.). Na trzecim miejscu znalazła się motoryzacja (11 proc.), za nią finanse (10 proc.) i telekomunikacja (8 proc.).

 

W lutym wydatki branży farmaceutycznej wyniosły ponad 422 mln zł na promocję w telewizji, prasie i radio. Kwota ta jest niemal o ponad 167 mln większa od tej, którą na reklamę przeznaczyła branża handlowa. Sumy te istotnie przekraczają budżety pozostałych branż.

 

Branża Farmacja Handel Motoryzacja Finanse Telekomunikacja
Koszt 422,4 mln zł 255,1 mln zł 102,9 mln zł 94,9 mln zł 82,4 mln zł

 

 

Wydatki reklamowe w podziale na media

Największe kwoty w przeanalizowanych branżach nadal inwestowane są w reklamy telewizyjne (średnio po 60 proc.), gdzie np. branża farmaceutyczna przeznaczyła na reklamę ponad 298 mln zł. Najmniejsze budżety przeznaczane są na promocję w prasie.

 

 

Handel: marki o największych wydatkach reklamowych

W lutym 2019 roku największym budżetem reklamowym mógł pochwalić się Lidl, który przeznaczył ponad 45 mln zł na promocję w mediach tradycyjnych. Na kolejnych miejscach znalazły się: Media Expert, Biedronka, Euro RTV AGD oraz Media Markt.

 

 

Handel: typy reklamowanych sklepów

Wśród kategorii reklamowanych produktów w branży handlowej – oprócz sklepów z elektroniką (31 proc.) i dyskontów (30 proc.), w zestawieniu na wysokim miejscu znalazły się sklepy meblowe (9 proc.), a za nimi hipermarkety (7 proc.) oraz sklepy typu convenience (5 proc.), drogerie i perfumerie (4 proc.), sieci budowlane (4 proc.) oraz sklepy sportowe (2 proc.)

 

 

 

Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych

W lutym marka Molekin zainwestowała największe kwoty w reklamy – ponad 9 mln zł. Na kolejnych miejscach znalazły się Ibuprom, Griperx, Gripovita oraz Regnerum.

 

 

Farmacja: typy reklamowanych produktów

W lutym 2019 roku największe budżety w branży farmaceutycznej zostały przeznaczane na preparaty wspomagające w czasie przeziębiania i grypy (31 proc.) oraz środki przeciwbólowe (16 proc.). Inwestowano również w promocję m.in. suplementów diety, witamin i minerałów, a także preparatów pielęgnacyjnych.

 

 

 

Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych

W lutym na pierwszym miejscu wśród marek o największych wydatkach reklamowych w branży finansowej znalazł się mBank. Kolejne pozycje zajmują PKO BP, Ministerstwo Finansów, Alior Bank oraz Eurobank.

 

 

 

Finanse: typy reklamowanych usług

W lutym branża finansowa w największym stopniu inwestowała w reklamy bankowości (64 proc. wszystkich kategorii produktowych) oraz ubezpieczeń i usług finansowych.

 

 

 

Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych

W lutym na pierwszym miejscu w zestawieniu marek o największych wydatkach reklamowych w branży telekomunikacyjnej znalazł się Orange, który wydał prawie 27 mln zł i wyprzedził Play, T-Mobile, Plus oraz UPC.

 

 

 

Telekomunikacja: typy reklamowanych usług

W branży telekomunikacyjnej większość lutowych reklam dotyczyła sieci komórkowych (28 proc.). Na kolejnych miejscach w zestawieniu znalazły się m.in. oferta na kartę, oferta łączona (TV, Internet, Telefon) oraz oferta na abonament.

 

 

 

Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych

W lutym w pierwszej piątce marek motoryzacyjnych na czele znalazł się Toyota (ponad 8,5 mln zł), następnie Opel, Hyundai, Renault oraz Citroen.

 

 

 

Motoryzacja: typy reklamowanych produktów

W branży motoryzacyjnej w reklamach niezmiennie największe udziały mają samochody osobowe (68 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się reklamy samochodów dostawczych, aut małych i klasy średniej oraz autoryzowanych dealerów.

 

Do pobrania:

grafiki_wydatki reklamowe

IMM_reklama_02.2019

 

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych pod warunkiem umieszczenia w artykule aktywnego linku do źródła („Instytut Monitorowania Mediów”), które linkować będzie bezpośrednio do adresu www.imm.com.pl.

 

Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam adMonit IMM, obejmuje  okres 1-28 lutego 2019 r. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.

 

Kontakt dla mediów: Joanna Górska, jgorska@imm.com.pl, tel. 22 378 37